Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard HNGD Gibson 2016 Flying V pro

    Toch maar posten in deze tijden waarin Gibson-bashen in zwang is.
    Sinds midden jaren '70 heb ik al wat met de Flying V (kocht toen van m'n scholieren centen destijds een gecustomizede Ibanez Flying V van het Gibson model 1967 die ik nog steeds heb) en ik vond al enige tijd dat de 2016 Gibson Flying V Pro d'r uit ziet zoals de Gibson Flying V eigenlijk de sinds het 'tweede model' (de 1967-er) er uit had moge zien. Toegegeven: Gibson heeft ook de Flying V 'no pickguard' als 'derde versie' in het gamma, maar het ontbreken van bindings bleef ik jammer vinden. En dat was dus weer iets wat Dean en Hamer in de jaren '80 op hun varianten van de Flying V en Explorer toepasten.
    De nog onverkochte 2016 Flying V Pro's gaan momenteel weg onder de € 1.000,00 en nu kon ik de verleiding niet meer weerstaan.

    De koffer is niet van Gibson.. nee. De body van de 2016 Flying V pro is 4% kleiner dan gebruikelijk en de 2016 Pro wordt geleverd met een gigbag die veel wegheeft van een verkleind fok-zeil (de 2012 Pro's kwamen wel met een koffer... jammer). Deze Koreaanse koffer - die dus te smal is voor een gewone Flying V - vond ik voor en prikkie nieuw bij Sjonnie Gitaar in Arnhem (lollig zaakje overigens). De nu nog loze ruimte in de 'extra lengte' zal ik van een opbergvakje gaan voorzien.


    [IMG][/IMG]


    Deze heeft de 1 11/16 inch nut en een hals die breder en platter aanvoelt dan de ronde knuppel-hals van m'n Ibanez. Gibson noemt het een slim taper neck , maar het komt niet in de buurt van het slanke nekkie van bijvoorbeeld m'n Gibson SG Special 60's Tribute.

    De elementen zijn de 57 Classic in halspositie en de Burstbucker 3 in brugpositie, allebei met alnico 2 magneten. Met push-pull pots dus coil-split opties en ze klinken beeeeeeregoed....

    Getest via m'n Marshall Studio 15 (da's een van de eerste kleine hybrides uit de late 80-er jaren, met een buizen voortrap en transistor eindtrap) die voor de lol was aangesloten op een ouwe 'carpet' Carvin 4x12 met de 'British' speakers want ik vind die Studio 15 met z'n enkele 12 inch celestion soms wat 'dozig' en schetterig worden. Ik hou wel van 'hoog' en 'brilliance' in de tonen maar niet van 'schetterig'.
    Voortrap eerst gematigd open en later vol open met de master getemperd.

    De 57 classic is een bekende voor velen maar was voor mij nieuw... Geeft in deze mahonie body een fijn vol en warm geluid. Niet extreem gedefinieerd maar slibt gelukkig ook niet helemaal dicht.
    In de coil split stand wordt ie merkbaar helderder met minder volumeverlies dan ik verwacht had.

    De Burstbucker 3 heeft hoorbaar meer power (is dan ook een 'overwound' element) en als je die erbij zet, krijgt de versterker ook duidelijk hoorbaar een schop onder z'n kont en krijgt het geluid al een wat knapperiger randje.
    Doet het bij eerste indruk beter dan de Seymour Duncan 59 custom hybrid trembucker in mijn custom verbouwde PelhamBlue FlyingV. Dus ik moet nu eigenlijk alle drie m'n Flying V's eens 'n 'back-to-back' gaan testen voor de eerlijkheid.

    In de coil-split stand werkt de Burstbucker 3 prachtig samen met de 57 classic maar is ook in z'n eentje lekker sprankelend.

    Met de voortrap de de studio 15 helemaal open werd het helemaal pret... klassieke rockgeluiden van ronkend tot gillend kan je eruit halen.

    Vervolgens voor het gemak de Korg AX3000 er voor gezet op standje 'UK steel' met wat reverb (en de voortrap maar weer iets getemperd).
    Ik hou dus van 70's en 80' rock en met deze plank kom ik weer helemaal aan m'n gerief.
    Je kunt door het terugdraaien van de volumeknoppen ook de vriendelijker geluiden voor rockballads oproepen en met een kleine zwaai aan diezelfde knop (en eventueel een ruk voor de coil split) heb je de tranentrekkende sologeluiden voor die ballads onder handbereik.....
    Mikey is dus in z'n nopjes.






    [IMG][/IMG]

    De zogenoemde toptek nut geeft het gevoel van een benen kam.. da's aangenaam. De klassieke stemmechanieken doen het Okay; Omdat ie twee jaar in de doos had gezeten eerst de toets en de frets opgepoetst en fretboard-juice erover. Met nieuwe snaren erop bleef ie de tweede dag stabiel op stemming. Dus daarover nog geen klachten. De afstelling / intonatie 'af fabriek-en -rechtstreeks -uit-de-doos' was op zich goed maar is natuurlijk niet fair om de gitaar op te beoordelen.





    De potcavity is niet geshield maar er is desalniettemin geen ongewenst gehum of gebrom. De cap van de toonpot moet je met een vergrootglas zoeken.... M'n eerste neiging was om daar wat anders in te stoppen maar omdat ook hier op GN forum menigmaal is verklaard dat het onzinnig is om dure caps toe te gaan passen.. laat ik t voorlopig even zo.


    De 'shelf' bij de hals/body verbinding is van het korte '67-er type.
    Opvallend groot is de strapholder-knop, althans een stuk groter dan je van oudsher standaard tegenkomt.
    Ik gebruik het liefst die suède banden van Gaucho (20 piek.. waarom zou je duurder kopen?) en die zit hier strak op z'n plek... de grolsch-rubbertjes lijken vooralsnog niet nodig.





    Oh ja... details: de top van de body is in hooglans nitrolak afgewerkt, de achterkant van de body en de hals zijn in matte finish gelakt... misstaat niet en de hals voelt door die matte lak minder plakkerig dan een hoogglans gelakte nek.
    Nog een detail: de body is 'multi-piece' mahonie. Dat zijn dus drie stroken. maar je moet heel goed kijken om dat te zien.


    [IMG][/IMG]

    Niet voor iedereen (ik weet het.. er zijn vele gitaristen die dit helemaal niks vinden) maar wel voor mij een goed en klassiek 'luxe' detail: neckbinding met 'nibs' ...
    Maar dan.. die kleur 'crème'.... het is een vaker voorkomend verschijnsel bij Gibson (ik heb Les paul studio's gezien waar het 'titti-pink' plastic van af schetterde....)





    Gibson is jarenlang bezig geweest om de plastic delen in de 'juiste' kleur crème te krijgen. In 2015 hadden ze het naar eigen zeggen 'helemaal voor elkaar' voor de Historics.. maar kennelijk hadden ze nog een voorraadje minder correcte kleuren creme plastics.... het valt voornamelijk - eigenlijk: alleen maar - op bij bepaalde lichtinval.. en naar verluid elders op diverse fora, verkleurt een en ander de loop der tijd toch zodanig dat het verschil qua tint minder wordt....


    [IMG][/IMG]

    Wat mij betreft had hier een hogere pick-up-ring gebruikt mogen worden. Wanneer er een cover op het element zit maakt het niet zo uit maar bij open humbuckers heb ik de zijkanten van de spoelen liever omgeven door de elementring....

    Nou .. tot zover.... ik zit te typen met pleisters op twee van de vingers van min linkerhand (ongelukje.. klein hoekje) en na het aantal typo's dat ik heb moeten corrigeren vind ik het wel mooi zo.
    Laatst gewijzigd door MikeD; 2 mei 2018 om 10:55
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Heel erg vet! Ooit komt er bij mij een vergeeld witte gibson explorer. De reden waarom ik van Solar de Explorer kocht is dat ik ooit nog een V van Gibson wil. En daarbij vind ik een slagplaatje wel tof eigenlijk. Maar dit is ook een prachtexemplaar zeg. Gefeliciteerd!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Mooie aanwinst, gefeliciteerd!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Mooi hoor. Ik vind die binding ook wel chique op een V. Lijkt me een fijne plank.

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5

    Standaard

    Vet, met hoofdletter V.

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    Gefeliciteerd! Vet ding zeg! Ik hou persoonlijk meer van explorers dan van V's maar echt heel mooi!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard

    Prachtig! Veel plezier ermee.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Mooie V! Ik speel met de gedachte om een cheapo V om te turnen tot een Michael Schenker V zoals hij ze in de 80s bespeelde. Dus met Gibson kop.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    Mooie V! Ik speel met de gedachte om een cheapo V om te turnen tot een Michael Schenker V zoals hij ze in de 80s bespeelde. Dus met Gibson kop.
    Sjonnie Gitaar in Arnhem heeft een Dean Michael Schencker V in huis (en die wilde 'ie me dan ook meteen aanraden...) ....maar ik snap dat je er een met gibson kop wilt...het lastige is dat er weinig bruikbare Flying V copiën zijn. En wat is nog 'chaepo'?
    Probeer een BaCH (ik heb in 2016 een BaCH Flying V gebruikt om te verbouwen.. basis is okay).
    Staat er een op MP https://www.marktplaats.nl/a/muziek-...chtig-wit.html
    bij Basvarken - numberoneguitars - zijn ze uitverkocht.. die verkocht ze voor 250 nieuw dus stevig afdingen bij die ene op MP.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top