Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Locking nut staat niet netjes recht op de nek. Stemmingsproblemen?

    Ben er niet helemaal zeker van of dit in dit gedeelte thuis hoort, of in zelfbouw... Een tijdje geleden heb ik een nek met al de gaten e.d. voor een locking nut besteld bij Warmoth. Goeie nek, ligt ook lekker in de hand. Alleen staat de locking nut er niet netjes op. Net niet helemaal recht tegen de toets en ook wat teveel naar links. Net niet genoeg om er voor te zorgen dat de lage E snaar van de nek wipt tijdens het spelen, dat niet. Maar wat ik wel bij deze gitaar merk is dat de G snaar niet goed genoeg te intoneren is, op het valse af. Als ik een gefrette noot zuiver heb, dan is ie open weer wat vals en vice versa. Ook zie ik (en hoor zelfs) de snaar in hoogte verlopen op m'n stemapparaat. Eerst wat te hoog, dan op stemming en dan er wat onder, echt in een curve. Dat verschijnsel is niet heel erg vreemd bij een G snaar, maar dit is wel wat extremer. Zou dit kunnen liggen aan de locking nut in dit geval?

    Bijkomend vraagje, is het wijsheid de gaten van de locking nut te dichten met iets van houtlijm en dan opnieuw gaten boren? Of wordt e.e.a. dan wat te fragiel?

    En ja, ik weet het, ik had de nek beter niet zo kunnen accepteren, maar het enthousiasme was op dat moment even groter dan het realisme...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    als je de locknut wil her-positioneren: eerst de gaten dichten met dunne staafjes rondhout. Misschien dat je daarvoor eerst de bestaande gaten iets verder moet opboren om op de diameter van je rondhout te komen (die stokjes rondhout zijn bij bouwmarkten en / of hobbywinkels wel te koop). De rondhoutjes op iets meer dan vereiste lengte zagen en met goede gewone houtlijm in de gaten 'duvelen'. Na drogen van de lijm de uitstekende delen van de duveltjes goed vlak schuren voor de zitting / passing van de top/lock-nut.
    Normaliter kan je dan zonder risico nieuwe gaatjes voor de locknut boren op de juiste plekken.
    Overigens de onzuiverheden die je beschrijft, komen mij bekend voor; mijn Charvel had de topnut te hoog zitten en gaf vergelijkbare verschijnselen; na prudent schuren / vijlen van de zitting van de locknut was het probleem opgelost.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    wat voor locknut heb je (schaller, aziaat?) ik heb een ongelooflijke collectie locknuts waarvan een een groot deel eigenlijk gewoon bagger is en er ook een paar verkeerd geboord zijn (uit het midden), warmoth boord standaard voor de schaller R2 versie en mocht je een ander exemplaar hebben dan kun je al snel afwijkingen krijgen
    life sucks and then you die

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Is een Schaller L4 locking nut. Zal hetzelfde zijn als R4. Dat zou dus al een verklaring kunnen zijn dat de nek niet helemaal jofel is voorgeboord. Maar Schaller is wel hele degelijke kwaliteit, toch?

    ik zit er sterk aan te denken om inderdaad de boel te dichten (er zwerven hier nog wel wat duveltjes rond van Ikea creaties, die ik op maat zou kunnen maken) en dan een locking nut aan te schaffen die van boven vastgeschroefd wordt. Lijkt me dat die wat makkelijker te richten zijn? Op deze manier bespeel ik die strat sowieso al weinig, terwijl ie gewoon goed klinkt verder. Wel zonde.

    Zo... Ik heb ook 's even gekeken naar de locking nuts van Fu Tone.... Nou die worden het dus niet! Halleluja, wat durven die te vragen zeg...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ja daar zou het niet aan moeten liggen, die zijn prima. ik ben zelf geen fan van bolts door de neck omdat het de neck veel zwakker maakt op die plek dus opvullen is zeker een goed Idee
    life sucks and then you die

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Kan ik overigens dezelfde locking nut gebruiken als ik 'm aan de bovenkant wil vastschroeven i.p.v. aan de onderkant? Misschien een hele domme vraag, maar ik meen me zoiets te herinneren dat daar wel verschil in zit qua locking nuts. Ben alleen niet zeker, kan het ook niet echt vinden.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    En wat maakt dat uit dat hij niet perfect recht zit? Die locking nut is toch alleen om de snaren vast te klemmen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    En wat maakt dat uit dat hij niet perfect recht zit? Die locking nut is toch alleen om de snaren vast te klemmen.
    ja maar hij dient ook als topkam, dus stel hij staat een halve mm van de toets verwijdert dan heb je al intonatie Problemen

    en je kunt speciale schroefjes kopen bij schaller (die erg zwak zijn btw ) die in de gaten voor de floyd nut passen maar ik gebruik zelf schroefjes van de Praxis met een platte kop , ik denk dat je met humbucker ring schroefjes (hoge ring) wel passen
    life sucks and then you die

  9. #9

    Standaard

    Waarom koop je niet gewoon ee nGotoh nutje?
    Top kwaliteit en prima te betalen.

    Ligt die G niet meer aan de octaafzuiverheid van je gitaar?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ja maar hij dient ook als topkam, dus stel hij staat een halve mm van de toets verwijdert dan heb je al intonatie Problemen
    Dat was ook mijn idee er over. Ik kon ook geen andere reden bedenken waarom de G snaar op bepaalde momenten echt vals is en het geen normaal intonatie probleem is.

    en je kunt speciale schroefjes kopen bij schaller (die erg zwak zijn btw ) die in de gaten voor de floyd nut passen maar ik gebruik zelf schroefjes van de Praxis met een platte kop , ik denk dat je met humbucker ring schroefjes (hoge ring) wel passen
    Top! Kan ik deze locking nut dus gewoon behouden. Van het weekend maar 's even langs de bouwmarkt. Mike, Fred, bedankt voor de tips!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JGD Bekijk bericht
    Waarom koop je niet gewoon ee nGotoh nutje?
    Top kwaliteit en prima te betalen.
    Omdat ik al een goeie locking nut van Schaller heb. Ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van Gotoh, maar om een nieuwe locking nut te kopen, terwijl ik al een goeie heb, daar ontgaat mij even de logica.

    Ligt die G niet meer aan de octaafzuiverheid van je gitaar?
    De G snaar is altijd een notoire valstrekker. Is ie in F gestemd, wordt het er niet beter op. Hij is ook prima geïntoneerd, voor zover, maar als de snaar dusdanig schommelt in pitch dat het vervelend vals klinkt op bepaalde momenten, dan is er wel iets anders aan de hand. Ik hoop dat het de niet erg fraai geplaatste locking nut is. We gaan het beleven.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top