Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard angled headstock versus nut style

    Goedemorgen,

    Ik zit me iets af te vragen, en heb het antwoord nog niet echt kunnen vinden.

    Fenders en kopieën daarvan hebben over het algemeen een headstock zonder hoek ten opzichte van de hals.
    Dit is bovendien meestal gecombineerd met een topkam die "in" de toets valt:


    Gibson, PRS, Jackson, etcetera hebben over het algemeen een headstock angle, en dat is dan ook gelijk gecombineerd met een topkam die "achter" de toets staat:


    Als je kijkt naar bijvoorbeeld Warmoth, die hebben de standaard strat necks, met de topkam in de toets.
    Op het moment dat je bij Warmoth kijkt naar de angled-back headstock strat necks, dan staat ook meteen de topkam achter de toets.

    Ik heb tot nu toe nog geen enkel voorbeeld kunnen vinden van een angled headstock met een fender-style topkam, en ook geen rechte (strat style) headstock met een topkam die achter de toets staat.

    Weet iemand waarom dat is? In principe zou de headstock hoek toch niet per se een relatie hoeven te hebben met het nut-principe dat gebruikt wordt?


    edit: crap, ik vind nu ineens een plaatje van een rechte headstock met een "gibson style" topkam:
    https://www.gluedtomusic.com/blog/1/...nts-explained/
    Maar dit blijft hoogst ongebruikelijk...en andersom heb ik het nog niet gezien.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 29 april 2018 om 10:47

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Als bijv. de fender headstock in een hoek zou staan dan loop je het risico dat de snaren de toets raken ter hoogte het resterend gedeelte van de toets achter de nut. Bij de jackson heb je meer ruimte om de snaren te "buigen" omdat de toets niet doorloopt na de nut...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Daar geloof ik niet in; bij een rechte headstock heb je ook een snaarhoek over de topkam, die kan er ook zitten...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik geloof dat ik vooral angled headstocks maak, en dus ook altijd met de topkam tegen de toets aan. Maar een paar van die Fender-stijl koppen heb ik ook wel gedaan. Twee daarvan met de topkam inderdaad in een geultje, ingefreesd in de hals, maar dat was omdat er geen aparte toets op zat, dus dan ligt het voor de hand. Bij de derde heb ik er niet bij stilgestaan, en die heeft dus ook gewoon een topkam tegen de toets aan. Niks mis mee... En ik vind het makkelijker dan zo'n Fender-topkam.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Twee daarvan met de topkam inderdaad in een geultje, ingefreesd in de hals, maar dat was omdat er geen aparte toets op zat, dus dan ligt het voor de hand.
    Verdraaid, misschien ligt het daar wel aan, is het gewoon historie.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    is gewoon een manier van werken die voorkomt uit ontwerp, althans deels. Bij fenders werkte men vroeger vaak met onepiece necks, geen aparte toets dus. dan is makkelijk om een topkam te verzinken. Als je aparte toets gebruikt, is het logischer om een nut tegen de toets te zetten. maar kan evengoed anders. Heeft niks met recessed versus angled headstock te maken. gewoon traditie

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Hierbij trek ik mijn hypothese terug in 😯😯!

  8. #8

    Standaard

    Tegenover Gibson laat Fender bij mij altijd een iets meer Ikea-indruk na, zo ook deze topkam innovatie. Het oogt naar mijn gevoel iets minder strak en stijlvol, en iets goedkoper. Productie-vriendelijker (hals en toets uit één stuk).

    Maar daarom niet minder goed, denk ik, integendeel. Door de topkam ‘in’ de toets te werken wordt deze aan beide kanten gesteund en hoeft ie niet zo hoog te zijn (bijna een soort nul-fret), en dus is loskomen en/of kantelen van de topkam zo goed als onmogelijk.

    Het stukje toets dat vóór de topkam uitsteekt op eenzelfde manier laten overlopen in een schuine kop is best mogelijk, mijn inziens. Alleen oogt het dan misschien iets minder strak, mooi en traditioneel (zoals Barno reeds opmerkte). Vooral dat laatste is een heikel punt bij gitaristen. En dus ook bij gitaarbouwers..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De angled kop versie krijgt vaak nog een kopfineer. De topkam fungeert dan als harde grens tussen fretboard en kopfineer en dat is iets makkelijker werken.

    Bij de 'fender' kop en dus de 'fender' topkam montage methodiek, heb je zelden een kopfineer. De 'fender' topkam methode is dus wat lastiger bij een 'gibson' kop waar nog een kopfineer op moet komen.

    Klinkt heel triviaal maar ik vind het een groot ontwerp feature waar je op moet letten bij de een of de andere methodiek.

  10. #10

    Standaard

    Terechte opmerking, Orpheo! Het kopfineer-probleem heb ik over het hoofd gezien daar ik het zelden of nooit toe pas, maar het zou nog wel eens dé reden kunnen zijn waar D3nnis op zoek naar is.

    Eventueel zou je dan nog kunnen kiezen voor een tussenoplossing à la onderstaande foto, maar dit oogt esthetisch eerder naar een mislukking (althans naar mijn gevoel):





    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top