Ik verbaas me over de prijzenevoluties van veel gitaargerelateerde spullen.
Ik kan er geen lijn in trekken of verklaring voor vinden.

Uit eigen ervaring:

Ik kocht een twee- tot drietal jaren geleden een Squier jazzmaster voor 299 euro, een jaar later kostte die 399 euro (ondertussen terug wat gezakt)

Idem voor voor Epiphone Wildkat. Twee jaar geleden gekocht voor 299 euro en staat nu aan 499euro!

Drie jaar geleden kostte een big box Big Muff 58 euro. Staat nu aan 95 euro.

Idem voor een Soulfood, gekocht voor 55euro, kost nu 89 euro.

Dat zijn prijsstijgingen tot 60% op twee of drie jaar tijd.

Maar het kan evengoed andersom:

Een MXR Carbon Copy kostte vorig jaar nog bijna 200 euro en staat nu aan 145 euro.

Ik zie op tweedehands.be een paar Fender Vaporizers te koop rond de 200 à 250 euro. Niet slecht leek me, tot ik bij Thomann keek en zie dat die dingen ondertussen maar 179 euro nieuw meer kosten! (Tijd om eentje bij te kopen Barno

Ik kan de lijst langer maken maar het punt is duidelijk denk ik.
Geen van deze produkten gaat uit assortiment (dumpingprijzen) of zijn nieuw op de markt (lokprijzen om momentum te genereren).
Qua materiaalkosten is noch in de hoogte noch in de laagte ergens iets op de wereldmarkt veranderd wat de evolutie zou verklaren.

Het gekke hierbij is dat ik veel spullen nu tweedehands kan verkopen aan een prijs die hoger is dan de oorspronkelijke nieuwprijs.
Maar langs de andere kant kant zijn sommige spullen nu nieuw te koop aan wat normaalgezien een redelijke tweedehandsprijs was.

Zijn er mensen met andere hobbies waar je gelijkaardige gekke prijzensprongen ziet.
Ik heb het niet over komkommer en bloemkool of een geruit hemd, dat is seizoens of mode gebonden en sterk wisselende prijzen zijn te verwachten maar dus iets tijdslozer als traditionele muziekspullen.

Iemand een verklaring voor dit wispelturige prijzengedrag?
Hebben de grote spelers ondertussen alle kleintjes uit de markt geprijsd en nu terug de prijzen genormaliseerd? Maken ze nu onderling prijsafspraken? Zien fabrikanten strikter toe op minimumverkoopprijzen?