Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Transparant rood --> naar --> transparant blauw ??

    Ik heb een gitaar die transparant rood is. Hoewel rood absoluut niet mijn favo kleur is is het hartstikke mooi hoor. Maar helaas zitten er best wat beschadigingen op. Dat zijn plekken van enkele vierkante cm's waar de (blanke denk ik) lak vanaf is en daardoor ook serieus hoogte verschil heeft. De plek is echter wel rood ook; ietsje lichter wel.

    Ik kan verschillende dingen doen:
    -hem zo laten. Het doet niks en de gitaar blijft origineel.
    -proberen de plekken te herstellen. Maar ik weet ik het gelevelled krijg en of er kleur verschil blijft. En hij blijft rood.
    -Ik vind blauw (transparant ook) echt 1000x mooier. Maar ik weet dus niet hoe het gedaan is. Ik heb inmiddels best een aantal gitaren gespoten, maar allemaal gewoon dekkend.

    Hoe gaat dat met transparant? Is dat een kwestie van kleur dye en dan lakken? Is het dan vrijwel zeker dat de rode dye diep in het hout zit en ik hem dus nooit blauw zal kunnen maken?

    Pics nodig zeker? Dat zal denk ik morgen pas kunnen.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    inderdaad, pics nodig

    het hangt er allereerst van af of je gitaar in een transparant rood over naturel gespoten is of over een rood gestainde Body met een blanke lak
    beiden zijn blauw te maken maar het vergt in ieder geval nogal wat extra schuurwerk in het laaste geval om het rood uit het hout te krijgen (anders krijg je paars wanneer je er blauwe stain overheen doet)
    guitarbastler.de verkoopt transparant blauw in spuitbus, zelf geef ik de voorkeur aan blauwe stain (wat Meer controle over het eindresultaat)
    life sucks and then you die

  3. #3

    Standaard

    Ik zal morgen pics regelen ;-)

    Maar hoe kom ik er achter hoe het gedaan is? Daar waar de flinke plakken lak wegzijn is het nog steeds rood. Welliswaar net iets zachter rood, maar de lak haalt waarschijnlijk de kleur op. Denk ik..? No....?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    D'r is nog een optie! De rooie verkopen en een blauwe terugkopen. Bespaard wellicht veel werk.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ik zal morgen pics regelen ;-)

    Maar hoe kom ik er achter hoe het gedaan is? Daar waar de flinke plakken lak wegzijn is het nog steeds rood. Welliswaar net iets zachter rood, maar de lak haalt waarschijnlijk de kleur op. Denk ik..? No....?
    even met een beetje vocht over het rood gaan, als het donkerder wordt dan is de toplaag zeer waarschijnlijk blanke lak, blijft het vaag rood dan is er met een transparant rood gespoten
    life sucks and then you die

  6. #6

    Standaard

    Hier een foto van zo'n plek.
    Als ik de plek vochtig maak verandert die niet van kleur. Wordt zeker niet donkerder.
    Dat zou betekenen dat de gitaar met transparant rood is gespoten, toch?
    Dan zou hij wellicht kaal kunnen en transparant blauw maken. Waar is transparant blauw te krijgen?

    Dit (onzichtbaar) herstellen gaat me niet echt lukken denk ik.

    https://photos.app.goo.gl/bTcZJdhxTZwViI853
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Waar is transparant blauw te krijgen?



    https://photos.app.goo.gl/bTcZJdhxTZwViI853
    zoals FredDons al zei: bij guitarblaster.de maar zoals Fred ook zegt: beter 'stainen' dan spuiten. 'Stain' is in wezen 'beits'…. hedendaagse beitsen in de winkel van sinkel is tuinbeits en dat zou ik niet zo gauw gebruiken voor een gitaar maar volgens mij werkt ecoline ook , zie https://www.royaltalens.com/nl-nl/me...are-waterverf/

    de 30 ml potjes (pruisisch) blauw kosten doorgaans zo'n 3 euro. Gewoon te koop bij de 'art supplies' winkels
    Daarna blanke lak erover.
    Het uiteindelijk 'resultaat' zal voor een groot / belangrijk deel afhankelijk zijn van de kwaliteit van jouw 'voorbewerking'.
    Als je na het kaalmaken niet goed heb geschuurd / poriën gevuld hebt dan gaat het er vreemd uitzien.
    Maar er zijn een paar jaar terug ook gitaren met 'gezandstraalde' bodies op de markt gebracht dus het kan altijd erger.
    Laatst gewijzigd door MikeD; 20 april 2018 om 12:44
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    zoals FredDons al zei: bij guitarblaster.de
    Nou zei Fred dat niet, hij zei guitarbastler.de. Maar ook dat werkt niet. Het is (auf Hochdeutsch) http://www.gitarrenbastler.de/
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Nou zei Fred dat niet, hij zei guitarbastler.de. Maar ook dat werkt niet. Het is (auf Hochdeutsch) http://www.gitarrenbastler.de/

    de auto-correct zal wel weer opgespeeld hebben….
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Details, Details

    Maar terug naar je gitaar, kleine waarschuwing dat wordt een drama om die helemaal kaal te krijgen, zoals ik het op de Foto zie bestaat de lak uit twee poly laklagen, 1 clear over ash (+ filler) 1 transparant rode laag. zelfs als je met een brander aan de slag gaat zal er filler in het hout blijven zitten en daar pakt de stain niet op.
    in dit geval zou ik daaromproberen de boventste kleur laag te verwijderen en dan met het blauw van gitarrenbastler er een transparant blauw over spuiten
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top