Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Donkerbruin over ge-oliede body?

    Ik heb een vraagje aangaande een strat, die ik wat donkerder wil oliën cq waterbeitsen. Betreft een elsen body, die al reeds dun is ge-olied.



    De bedoeling is om 'm ongeveer een kleur te geven als de gitaar in dit clipje, wat ik erg mooi vind icm de esdoorn hals/toets. Alleen dan wel een meer matte afwerking:



    Mijn vraag/vragen is/zijn, moet ik de body weer ontdoen van z'n oude olie laag en dus afschuren? Of kan ik er gewoon overheen werken met bijv. Clou waterbeits? Of met donkere olie? Ik wil wel echt of oliën, of waterbeitsen. Wat ik uiteraard niet wil is de gitaar compleet verneuken, maar heel erg zuinig ben ik er dan ook weer niet op, dus toch enigszins trial & error, met in het achterhoofd dat ik een eventueel niet zo'n mooi resultaat vrij makkelijk kan oplossen. Ik ben echter een leek in het lakken/oliën/beitsen/etc., maar ook het eventuele schuren. Mocht ik ook wel moeten schuren, wat kan ik dan het beste gebruiken qua schuurpapier?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    naar mijn idee gaan olie en waterbeits niet samen.
    wil je het houd kleuren zal je denk ik tot op het hout moeten schuren zodat het hout de kleur kan opzuigen.
    misschien een optie om Danish oil te proberen.
    deze heeft o.a. ook flesje met kleurstof waarmee je de olie een transparante kleur geeft.
    echter kan het er dan weer op lijken alsof je een rokersaanslag op je gitaar hebt.

    persoonlijk? ik zou schuren , kleuren en dan afwerken met olie of lak

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Rokersaanslag finish, ik geloof dat ik het wel kan waarden en ik ben niet eens een roker. Maar ik begrijp dat het wel sowieso schuren wordt dus. Welke korrel zou ik daar voor moeten gebruiken? Het is op zich maar een heel dun laagje olie wat er op/in zit. Korrel 600, of ook een kwestie van trial & error?

    Qua finish ben ik 's wat Youtube filmpjes gaan kijken en ik kwam op wat filmpjes van Crimson Guitars, waar ik wel vrolijk van werd. Ik heb daar dan ook maar een flesje bruine 'stunning stains' en guitar finishing oil besteld. De filmpjes waren dusdanig bemoedigend dat zelfs ik dat wel aandurf. Ik denk dat ik het hiermee wel mooi donkerbruin kan krijgen. Het enige waar ik nog een beetje twijfel bij heb is hoe het gaat lijken op een elsen body, maar dat zien we dan wel weer.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    je hebt een body met weinig tekening in het hout, misschien moet je dat nog eerst accentueren met een kleur aanbrengen en dat dan weer grotendeels wegschuren en dan pas kleuren.
    wat ik zou doen is crimson even een mail sturen met deze vraagstelling, misschien hebben zij nog goed advies voor jou. Misschien dat Fred Dons of een van de andere bouwers nog tips voor je hebben?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Een mooie tekening in het hout zou inderdaad wel mooier zijn, maar het doel is echt gewoon donkerbruin. Echt een mooie tekening zit er nu ook al niet in en om eerlijk te zijn, het is maar een bijeengeraapt stratje.

    Ik ga in ieder geval dit weekend beginnen met schuren. Ik denk eerst maar met wat groffer schuurpapier en daarna nog een keertje er overheen met wat fijner schuurpapier. Volgende week zullen die flesjes wel binnen komen schat ik in. Ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren. Mocht het op deze gitaar goed uitpakken, dan overweeg ik ook m'n tele op dezelfde manier te doen. Die is nu ook ge-olied, maar mag van mij ook wel wat donkerder. Of misschien dat ik op die gitaar 's iets van cherry red ga proberen, gezien het een mahonie body is.

    Bedankt voor de adviezen. Blij toe dat ik in ieder geval niet met waterbeits ben gaan kliederen over de olie laag. Ik zal t.z.t. het resultaat hier nog wel laten zien.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    elzen is niet zo'n mooie houtsoort voor stains, het is meestal nogal saai, de kleur in het filmpje zit overigens tegen onverdund amber aan wat een meer honingachtige tint heeft
    gitarrenbastler verkoop ook transparant bruine Cellulose, in de meeste gevallen (altijd even testen) kun je dat over een bestaande geoliede Body spuiten echter je zult weinig controlle hebben over de tint
    ik werk zelf het liefst met de stains van stewmac die onverdun met wax of olie gemengd kunnen worden (of lak) maar het mooiste resultaat is de stain direkt op de kale Body aanbrengen (en dan kun je het verdunnen met water of alcohol voor de juiste tint)
    life sucks and then you die

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    btw ik zou eerst proberen met thinner de olie laag te verwijderen, is een stuk makkelijker dan schuren en dan hoef je alleen maar het laatste stukje te schuren (320 grit tot 400 grit)
    life sucks and then you die

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Top! Da's een goeie tip. Scheelt nogal schuren. Ga ik doen!

    Qua kleur in dat clippie heb je wel gelijk. Zit wel iets amber-achtigs in. Ik had het idee dat het ook door de houtsoort komt? Het is ook niet perse DE kleur waar ik naar toe wil. Ik wil een beetje het idee hebben of ik bij m'n opa en oma thuis kom qua meubels, dat idee. Misschien is het clipje eigenlijk ook niet zo'n goed voorbeeld, maar ik kwam een beetje op het idee door dat clipje. Ik wil in ieder geval die meubel vibe. Zoals m'n strat nu is, vind ik 'm maar een beetje mwah...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    dan kun je met Clou waterbeits (bruin) al een heel eind komen, dat is eigenlijk meubel stain dus wat betreft zit je in de goede hoek

    het is wel zaak, zoals eerder gezegd, dat je alle olie verwijderd hebt anders loopt de kleur er gewoon af en krijg je een erg vlekkerig resultaat
    life sucks and then you die

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dat stunning stain van Crimson is ook waterbeits, dus ik zit nog steeds in de goeie hoek (hoop ik). Ik ben wel overtuigd geraakt van de filmpjes van Crimson, ook wat betreft de olie. Hun olie zou een soort Tung Oil variant moeten zijn, maar dan dunner en beter smeerbaar.

    Als ik dit weekend tijd heb ga ik alvast de olie met thinner ontdoen en opschuren. En dan afwachten op een pakketje Crimson. Bedankt voor de tips! Ik denk dat zelfs mij het nu wel gaat lukken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top