Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Fretjes van RVS

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard Fretjes van RVS

    Ik zit er over te denken om mijn fretjes t.z.t. te laten vervangen door fretjes van roestvrijstaal omdat er gezegd wordt dat die minder snel slijten. Maar klopt dit en heeft het ook invloed op je geluid? Ervaringen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    minder slijtage klopt. alleen, niet alle luthiers doen het. (slijtage gereedschap)

    invloed geluid: mwa nee

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Heel veel invloed op je geluid, vooral bij distortions met de TX2301-A modificatie. Voorzichtigheid geboden!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Zijn alle rvs frets hetzelfde of zit daar ook nog verschil in, vwb hardheid/sterkte (en dus legering)?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zijn alle rvs frets hetzelfde of zit daar ook nog verschil in, vwb hardheid/sterkte (en dus legering)?
    Geen idee eigenlijk.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    heb ooit voor proef eens een morgen mee mogen werken bij een bedrijf dat beugels maakte, RVS draad buigen met een tang. zeer weerspannig materiaal.
    (ook boren in rvs is een crime.)
    voor mijn gevoel zal dit ook zo zijn bij het voor buigen van de frets in de juiste radius, en mocht een fret end eens los schieten door de spanning helpt een tik met een hamer minder snel vermoed ik.
    heb je al eens op een gitaar gespeeld met dit soort frets Alex?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    (ook boren in rvs is een crime.)
    Eigenlijk valt dat best mee, je moet alleen niet met het volle toerental van je boormachine als een bouwvakker proberen de boor door het materiaal proberen te rossen alsof het mdf is.
    Is meteen ook de meest voorkomende fout volgens mij.

    En het ene rvs is het andere niet; ik moedt een keer ern stukje dunne plaat hebben voor thuis, toen hadden de grappenmakers uit de werkplaats me rvs verenstaal meegegeven, dat was pas lachen.

    Vandaar ook de vraag of er in rvs fretdraad nog verschillende legeringen zijn; dat zou mog het verschil kunnen maken tussen goed te doen en een hel.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    heb ooit voor proef eens een morgen mee mogen werken bij een bedrijf dat beugels maakte, RVS draad buigen met een tang. zeer weerspannig materiaal.
    (ook boren in rvs is een crime.)
    voor mijn gevoel zal dit ook zo zijn bij het voor buigen van de frets in de juiste radius, en mocht een fret end eens los schieten door de spanning helpt een tik met een hamer minder snel vermoed ik.
    heb je al eens op een gitaar gespeeld met dit soort frets Alex?
    Nee nog niet. Ik weet een gitaarrepareteur die dat wel doet en ook het goede gereedschap er voor heeft. Hij is er wel positief over. Maar ik zou graag de ervaringen willen horen. Laat staan dat het tegen valt dan laat ik liever er meteen gewoon draad op zetten. Scheelt weer een paar honderd euro.

    Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

  9. #9

    Standaard

    Ik heb laatst voor een zelfbouw project Jescar Evo Gold frets gebruikt welke ongeveer 30euro waren incl verzenden uit de USA. Volgens verschillende forums zijn dit een van de beste frets welke verkrijgbaar zijn en zitten tussen "gewone" en RVS frets in. Ze hebben wel een goud kleur, dus dat moet wel passen bij je gitaar...Misschien ook een optie voor je?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olvert Bekijk bericht
    Ik heb laatst voor een zelfbouw project Jescar Evo Gold frets gebruikt welke ongeveer 30euro waren incl verzenden uit de USA. Volgens verschillende forums zijn dit een van de beste frets welke verkrijgbaar zijn en zitten tussen "gewone" en RVS frets in. Ze hebben wel een goud kleur, dus dat moet wel passen bij je gitaar...Misschien ook een optie voor je?
    Ik heb er van gehoord maar vind het jammer dat ze alleen in goudkleur te krijgen zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top