Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1

    Standaard luchtvochtigheid muziekkamer.

    Ik heb pas een hygrometer aangeschaft omdat ik nogal wat problemen heb met mijn gitaren en het ligt volgens mij aan de luchtvochtigheid.

    Vorige week was de luchtvochtigheid 42%.
    Nu met het warme weer is het 56%. (momenteel 21,9 graden binnen)
    Aan de centrale verwarming hangen 2 bakjes met water maar de CV staat niet op met dit warme weer.
    Wat kan ik eraan doen om de luchtvochtigheid constant te houden op 48-50%?

    Een luchtbevochtiger aanschaffen is op deze moment onnuttig denk ik want de vochtigheidsgraad is te hoog...
    Zou ik dan een luchtontvochtiger moeten kopen?

    Alvast bedankt
    Gitaar: ESP HEX6 V, LTD KH602 Silverburst Heavy Mod, Custom, Orpheo Tone Master
    Amp: Marshall 410H + Marshall 1960B Vintage 30 cab

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Wat voor problemen heb je met he gitaren?

  3. #3

    Standaard

    ik moet de meeste altijd tunen en de neck bijstellen. ik heb dat probleem bij 5 stuks.
    Gitaar: ESP HEX6 V, LTD KH602 Silverburst Heavy Mod, Custom, Orpheo Tone Master
    Amp: Marshall 410H + Marshall 1960B Vintage 30 cab

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Oeh dat klinkt best serieus. Iemand met verstand van zaken wellicht ideeën?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Tussen de 50 en 60 % is feitelijk perfect dus voorlopig zou ik niets doen. Als het hoger komt is het eerste wat je probeert eens goed ventileren (het raam open dus). Die bakjes aan de verwarming vul je als het te droog wordt (= onder 50%), als het weer goed is gewoon leeg maken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Lijkt mij niets bijzonder qua temperatuur en humiditeit. Je hebt wel een doorsnee koppel gitaren en snaren...??

  7. #7

    Standaard

    Oke goed om te horen. ik dacht dat ik al wat hoog zat met de luchtvochtigheid.
    Erg bedankt allemaal!

    dit heb ik:
    Strandberg Boden6 Metal, ESP Viper Camo owned by Zoli from Ektomorf, Ibanez Prestige RG2610Z, Orpheo Guitars ToneMachine, Burny 1982 SG, Ltd Kh-602 heavy modified, vester clipper customshop.

    Snaren allemaal D' Addario.

    Dus niks speciaals.
    Gitaar: ESP HEX6 V, LTD KH602 Silverburst Heavy Mod, Custom, Orpheo Tone Master
    Amp: Marshall 410H + Marshall 1960B Vintage 30 cab

  8. #8

    Standaard

    Bij Alphenaar hier om de hoek hebben ze natte handoeken op de kachel liggen.
    Wij thuis hebben het wasrek op de gitaarkamer, of dat goed os weet ik eigenlijk niet. Moet soms naar omhoog en soms naar omlaag stemmen.

  9. #9

    Standaard

    Yannick, ik heb hetzelfde probleem, iedere winter. Met de centrale verwarming aan wordt het gewoon te droog. Soms zakt de luchtvochtigheid naar 30% of zelfs minder. Sinds een jaar heb ik een Beuer LW 220, aangesloten op een tijdschakelaar, op mijn gitaarkamer en sindsdien komt de luchtvochtigheid niet onder de 42-45%. Geluidloos en geen omkijken naar. Om de circa twee weken wat water bijvullen met een gieter. Een dezer dagen kan ie weer uit.
    If you dig it, do it; if you dig it a lot, do it twice (Jim Croce)
    My lyrics and music

  10. #10

    Standaard

    Ik ken het probleem maar al te goed. Menig akoestisch gitaartje is bij mij thuis gesneuveld. Droogte is inderdaad goed te bestrijden, maar 's zomers kan de luchtvochtigheid hier zomaar oplopen tot 82%. Gevolg: een bol bovenblad en op den duur een loslatende brug.

    Tegenwoordig stop ik ze bij te hoge vochtigheid in de koffer met een vochtvreter.

    Over mijn elektrische gitaren maak ik me geen zorgen. Die hebben het altijd overleefd. Alleen dat ontstemmen ja... De ene gitaar heeft daar meer last van dan de andere. Bij mij zijn het overigens de Gibsons die het snelst ontstemmen, terwijl de Telecaster dan weer heel stemvast is.

    Ik ben me nu aan het verdiepen in gitaren van ander materiaal dan hout. Ik heb al enige tijd een akoestische carbon/glasvezel Rainsong gitaar en mijn nieuwste aanwinst is een Aristides 070. Probleem opgelost. En dan besef je opeens wat voor een inferieure troep hout eigenlijk is.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top