Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De toets van mijn '73 tele is blank geschuurd, niet ongebruikelijke bij een nieuwe fret job. Dat is de slimme manier, frets verwijderen, schuren en opnieuw fretten. De frets laten zitten kan natuurlijk maar is niet slim.
    Nog slimmer is voor weinig een ongelakte neck scoren.

    Maar wie zit er te wachten op slim natuurlijk

    Zo ziet mijn ongelakte toets er uit, wat donkerder en glimt natuurlijk niet, klinkt ook wat anders.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12

    Standaard

    Als ik het goed begrijp kan het dus eigenlijk niet echt kwaad om de lak eraf te halen? zie wel bij pepe dat het hout wat gaat verkleuren maar dat vind ik eigenlijk wel mooi.

    @ Pepe, waarom is het slim om de frets eerst te verwijderen? Mijn frets zijn trouwens al wel aardig wat versleten, maar kunnen volgens patrick van de plaatselijke gitaarwinkel ook nog wel jaren mee dus ik vind het denk ik zonde om nu een fretjob te doen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als je de frets laat zitten moet je overdwars gaan schuren en het zal je niet lukken om de lak overal evenredig te verwijderen.
    Je moet dan schuren in een vakje begrensd door frets, rolled edges en de radius in acht nemen terwijl je nauwelijks kan zien wat lak is en niet.
    Trust me, wordt een ramp.

    Maar ach, tis jouw gitaar, wie houd je tegen. Ik zeg dat zonder ironie want ik durf helemaal niet te vertellen wat ik allemaal met gitaren gedaan heb met het uitgangspunt dat het maar een stukje hout is en dat er meer gitaren in de wereld zijn.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Ik zou zeggen:

    - of een andere strat erbij kopen met rosewood toets voor optredens,
    - of ergens (tweedehands) een rosewood hals kopen (of van een goedkope squier strat halen of zoiets).

    Ik zou niet gaan rommelen aan je neck. Straks bevalt het niet en dan kun je niet meer terug (en is de gitaar niet meer origineel etc.)

    Leo Fender was een genie: hij maakte zijn gitaren op een manier dat je alles snel uit elkaar kon halen en er andere onderdelen op kon zetten. Typisch Amerikaans, vgl. de T Ford of de jeeps die de GI's hadden. Doe er je voordeel mee.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    De enige ervaring die ik ooit als beginnend gitarist had met een maple toets was iets van 35 jaar geleden.
    Strat kopie met een soort nitro(?) blanke lak. Dat plakte als een idioot en heb daarna nooit meer een maple toets gitaar aangeraakt. Ik was voor het leven getekend.

    Aangezien ik fan ben van steel strings en Gibson type jazz gitaren vind ik sowieso maple toetsen spuug lelijk.
    Oogt mij veel te kil.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    was het niet de plug, of andere winkel die voor iets van € 100 goede halzen te koop heeft die passen op fenders?
    bespaar je een heleboel gedoe, en koop zo een hals en probeer, die andere raak je wel weer kwijt.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Ik vind dat Maple juist wel fijn, op een strat of tele, gelakt kan ik nog tegen, maar dat ze de boel met fretjes en al lakken vind ik kut.
    Wanneer het begint te bladeren langs de randjes van de fretjes ?
    Begin van je relic, maar zo irritant.
    Voel je toch, vooral tijdens je bends; misschien dat ik daarom veel slide gebruikte in de tijd dat ik nog een maple toets had.
    Niettemin, Telecaster + thinline ? + ash body ? + maple toets ? + bigsby ? = GAS, voor de verandering weer eens de niet voor de hand liggende combinatie.
    In principe; als je lang genoeg doorspeelt met voldoende bier, hitte & wrijving; dan komt het vanzelf goed.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Ik vind dat Maple juist wel fijn, op een strat of tele, gelakt kan ik nog tegen, maar dat ze de boel met fretjes en al lakken vind ik kut.
    Wanneer het begint te bladeren langs de randjes van de fretjes ?
    Begin van je relic, maar zo irritant.
    Voel je toch, vooral tijdens je bends; misschien dat ik daarom veel slide gebruikte in de tijd dat ik nog een maple toets had.
    Niettemin, Telecaster + thinline ? + ash body ? + maple toets ? + bigsby ? = GAS, voor de verandering weer eens de niet voor de hand liggende combinatie.
    In principe; als je lang genoeg doorspeelt met voldoende bier, hitte & wrijving; dan komt het vanzelf goed.
    de allergoedkoopste uitgezonderd worden die gelakte frets bij maple toetsen tijdens het crownen toch echt wel ontdaan van alle lak hoor.

    en ja, wat pepe zegt, een maple toest ontlakken: frets deraf

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    de allergoedkoopste uitgezonderd worden die gelakte frets bij maple toetsen tijdens het crownen toch echt wel ontdaan van alle lak hoor.
    Bij Fender USA niet in ieder geval. Het bewijs ligt hier in een koffer.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Wou ik zeggen.
    Mijn Strat Plus was niet goedkoop destijds.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top