Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1

    Standaard Gelakte maple toets vs droge rosewood toets

    Hoi mensen,

    Ik ben mega gek op mn usa strat, ik heb hem nu een jaar of 5. Hij heeft me destijds veel te veel geld gekost (voor een 20 jarige arme student) en ik speel er nog altijd erg veel op. Hij heeft een gelakte maple toets en klinkt erg goed.

    Nu heb ik een half jaar terug een mexicaanse blacktop telecaster gekocht met rosewood toets en ik betrap mezelf erop dat ik de bespeelbaarheid hiervan begin te prefereren. Thuis maakt het weinig uit, maar bij optredens (waar een hoop bier en zweet aan te pas komt) is de gelakte maple toets van mn strat wat te glibberig denk ik, bij solo's speelt dat niet fijn voor mij. De rosewood toets van mn tele is wat 'droger' en speelt bij solo's veel fijner.

    Nu is mn tele een fantastische aankoop geweest (En hij kostte me ook nog veel minder dan mn strat), maar ik wil mn strat natuurlijk ook nog wat lovin' geven. Ik zit wel te kijken naar rosewood halzen voor stratocasters, maar die zijn zo duur! nu kwam ik onlangs op het internet een filmpje tegen over het verwijderen van de laklaag van een maple toets, de beste man deed dit met een scheermesje. Zie het filmpje hier onder:

    https://www.youtube.com/watch?v=CemeXExPYOk&t=1s

    Zou de toets hierdoor iets minder glibberig aan gaan voelen? Ik las al ergens anders dat je toets dan gauw smerig wordt, maar lijkt me niet zo erg, ik hou wel van een verweerde look. Ik lees ook dat dit de tone behoorlijk ten goede komt, maar dat zal wel meevallen denk ik? De vraag is ook een beetje of het wel goed is voor je hals om de lak eraf te halen (alleen van de toets), hij zal er wel kwetsbaarder van worden?

    Ben benieuwd of er onder jullie mensen zijn die de lak van hun maple toets verwijderd hebben, en wat jullie ervaringen daarmee zijn.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.825

    Standaard

    Ik zou zeggen begin er niet aan zonder enige vorm van ervaring.
    Misschien helpt het al qua spelen als je met fijn staalwol de toets opschuurt Dus even het echte hoogglans eraf.
    Doe dan ook gelijk de achterkant je weet niet wat je meemaakt
    Dus polijst staalwol (0000)niet dat spul van je moeder haar pannen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Voordat je met mesjes gaat beginnen en misschien wel dingen onherstelbaar beschadigd, lees dit topic ook even door. Staan goeie tips in:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...leg-met-foto-s!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Voordat je met mesjes gaat beginnen en misschien wel dingen onherstelbaar beschadigd, lees dit topic ook even door. Staan goeie tips in:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...leg-met-foto-s!
    Dat is iets heel anders. Ik stoor me niet aan de lak op de achterkant van de hals, maar aan de lak op de toets zelf, tussen de frets.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    je hebt een 'schraapstaal' die niet de radius heeft van de toets, dus je schaaft eigenlijk fijne rechte stroken op een rond oppervlak.
    wat ik zou doen is wat al voorgesteld is, staalwol, of een schuurpapier, welke korrel durf ik niet te zeggen.

    eigenlijk zou je een andere hals moeten aanschaffen, uitproberen en als die bevalt de oude verkopen.
    echter je geluid zal anders worden met een rosewood toets.
    of dit voor jouw hoorbaar zal zijn is natuurlijk een andere vraag ;-)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Dat is iets heel anders. Ik stoor me niet aan de lak op de achterkant van de hals, maar aan de lak op de toets zelf, tussen de frets.
    Dat klopt, maar daar staan wel hele goeie tips tussen om de laklaag te verwijderen, zonder te hoeven schrapen met mesjes. Maar dan moet je wel lezen en niet bij de eerste post al afhaken. In dat topic staan ook de eerder genoemde staalwol en schuurpapier, ook de grofheid ervan, etc.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gewoon dof schuren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    ... maar bedenk wel dat ook als de lak gebroken is of zelfs er af, dan nog zal een rosewood toets veel anders aanvoelen.
    Vooraleer je gaat schuren zou ik toch eens ergens op gitaar met een niet gelakte esdoorn toets spelen. Je zal dan misschien door hebben dat je gewoon meer feeling hebt met een rosewood toets.
    Kris

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    ... maar bedenk wel dat ook als de lak gebroken is of zelfs er af, dan nog zal een rosewood toets veel anders aanvoelen.
    Vooraleer je gaat schuren zou ik toch eens ergens op gitaar met een niet gelakte esdoorn toets spelen. Je zal dan misschien door hebben dat je gewoon meer feeling hebt met een rosewood toets.
    Ik heb eens op een Fender CS 52 relic tele (met Bigbsy!) met een chunky neck gespeeld. De toets daarvan was bijna kaal en ik moet zeggen dat dat erg prettig speelde, hoewel mijn gitaren een ebben of rosewood toets hebben. Het voelde heel organisch en smooth aan. Had ik het geld toen, dan had ik die gitaar gekocht. Wat een toon. Ja rosewood voelt iets anders aan, maar niet per se prettiger dan zo'n gerelicte maple toets.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Kwestie van smaak toch?
    'k Heb ze ook allemaal gehad, al dan niet afgesleten gelakt maple, kaal maple, ebben, rosewood, en voor mij was het vroeger ebben, maar tegenwoordig wil ik alleen nog rosewood. Voelt en speelt gewoon het lekkerst, het meest natuurlijk.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top