Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Akoestische gitaren zijn er idd meer gevoelig gevoelig voor, maar daar gaat het hier gezien de collectie niet om.

    Dat van die halspen constant moeten bijstellen snap ik niet zo. Je hebt de snaren en de tegenwerking van de trussrod, ik denk niet dat houtwerking in die richting nog veel in te brengen heeft.

    Ook denk ik dat het niet reëel is om de relatieve luchtvochtigheid in zo'n kleine marge (48 - 50%) constant te houden. Dan zou je een meet- en regelsysteem moeten hebben. En hoe doe je dat 'on the road'? Als je ergens buitenshuis speelt heb je die luchtvochtigheid ook niet in de hand.

    Misschien dat het ontstemmen onder invloed van relatieve luchtvochtigheid vaker voorkomt bij (floating) trem dan bij hardtail gitaren en hoort dat er gewoon bij?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Meet de boel zelf ook.
    Ken het probleem dus ook.
    In mijn geval; open keuken, dus gewoon een keer pasta koken zonder deksel doet wonderen.
    Je lucht heeft niet veel nodig.
    Een eenvoudige waterkoker op de kamer die je een keer aanzet zou kunnen volstaan.
    Heel exact hoeft het ook weer niet te komen.
    Ander ding; lach me niet uit; is gewoon ouderwets je was op een droogrek drogen, en blijven wassen.
    Scheelt bij mij behoorlijk in de luchtvochtigheid in ieder geval.
    Lang douchen ook.
    Dat al die dingen significant invloed uitoefenen toont aan dat je percentage gemakkelijk te doen stijgen is zonder advanced technology.
    Mijn grootste euvel heb ik met mijn Archtop in dezen.
    Nu moet ik zeggen; mijn bouzouki & Spaanse gitaar, beiden ook solid tops, zitten in goede koffers opgeborgen en komen bij toch sterk wisselende luchtvochtigheid, gestemd uit hun koffer.
    Eenvoudigste oplossing dus; gewoon in een goede koffer opbergen.
    Tenminste als je 't echt niet contained krijgt.
    Enfin.
    Persoonlijk vind ik het iets dat wat overtrokken wordt, dat luchtvochtigheid probleem.
    Then again; ik woon in een slecht geïsoleerd huis.
    Oh ja tot slot.
    Type vitrage oefent ook invloed uit.
    Gemakkelijker invloed uit te oefenen op een ruimte zonder vochtvreters als gordijnen & vloerbedekking.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Te vochtig is sowieso niet zo verschrikkelijk; te droog is hetgene dat de boel vernaggeld.
    Tenminste structureel 80% is niet wenselijk, maar een dag maakt niet zoveel uit.
    Je zal zien dat als de dag erna het percentage terugzakt, de boel weer gewoon op stemming is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hier hangt zo'n ding in de woonkamer:

    Heet tegenwoordig een comfortmeter, die van mij is van voor WW2 en toen heette het nog heel fraai een euphorimeter. Zolang de naalden kruisen in het vakje zit je wel goed en dat zie je al vanaf vijf meter afstand. Heb ook twee van die waterverdampbakjes aan de radiator hangen. Eigenlijk nooit problemen met trussrods, soms wel met stemmingen maar ja dat hou je toch volgens mij, perfect wordt het toch nooit.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #15

    Standaard

    Ik heb ook een probleem dat ik nog nooit gehad heb en dat is dat al mijn gitaren sharp ontstemmen. Dus de tuning staat hoger een dag erna als ik terug wil spelen. Normaal was het altijd lager. Maar van ontstemmen had ik normaal nooit last. En nu elke dag bij alle gitaren. Vroeger stonden ze in een rek en nu hangen ze tegen een muur. Er staat nog 1tje in een statief maar ook die heeft hetzelfde probleem...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Als de vochtigheid toeneemt zal je gitaar inderdaad hoger staan, volstrekt normaal. Zelfs de kleinste schommeling betekend al dat een gitaar gestremd moet worden, is een vast gegeven en dus iets wat iedere gitarist altijd moet doen voor het spelen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Maar de krimp en uitzetting in de lengterichting van hout is toch zo goed als niks?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Nou zal allemaal wel maar ik doe niets aan luchtvochtigheidregulatie en ja het schommelt nogal maar mijn gitaren ontstemmen niet tot nauwelijks.

    Ibanez hè....

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Nu je het zegt, ik heb het idee dat mijn maple neck bolt on gitaren stabieler zijn dan mijn mahonie setneck gitaren, maar geen idee of dat aan de houtsoorten, de bevestigingsmethode of bv de mensuur ligt.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ook geen verstand van maar ik krijg de indruk dat bovenstaande verhalen over ontstemmen redelijk exceptioneel zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top