Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 51
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    De oorzaak lijkt te zitten in een van de eindbuizen welke dicht op een potmeter staat. Als daar een metalen schot tussen geplaatst wordt is het probleem weg.
    Dus als ik het goed begrijp, was er een feedback loop van (het strooiveld) van de eindbuis naar de input/preamp via de potmeter..?
    En hierdoor onstond de oscillatie. Check?

    En dat 6e rooster -de afscherming neem ik aan- is die koperdraad die je om de buis hebt gewikkeld - ligtie aan ground?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Dus als ik het goed begrijp, was er een feedback loop van (het strooiveld) van de eindbuis naar de input/preamp via de potmeter..?
    En hierdoor onstond de oscillatie. Check?

    En dat 6e rooster -de afscherming neem ik aan- is die koperdraad die je om de buis hebt gewikkeld - ligtie aan ground?
    Klopt helemaal, de bedrading naar de potmeter liep vlak langs de eindbuis. Waarom dat ging oscilleren weet ik zo gauw niet maar een snelle oplossing was dat roostertje om de buis heen. En idd aan massa leggen anders heeft het nog geen zin. Het is het elektrische veld om de buis heen, de anodewisselspanning is ook niet gering. Als je een scoop hebt kun je zien dat je de anodespanning gewoon kan meten zonder de probe aan te sluiten, houd hem maar gewoon in de buurt van de eindbuis dat is genoeg. De potmeter bedrading die er vlakbij zit doet dat nog veel beter.

    Ik vind het wel een beetje vreemd dat zo'n goed ontwikkelde amp dit verschijnsel laat zien dus misschien is er wel iets anders aan de hand. Het ding was ook niet helemaal origineel meer en wat onze voorgangers hebben gedaan is even een raadsel. Kun je natuurlijk allemaal uit gaan zoeken maar daar hangt ook een prijskaartje aan, dit was ff eenvoudig te doen vandaar.

    edit:

    Ik had me er eigenlijk nog niet druk over gemaakt maar wil toch wel de oscillatie frequentie weten. De blokgolf is 1 kHz dus de periodetijd is 1mSec. Een halve periode is dan 500uSec en daarin tel ik 19 periodes van de oscillatie frequentie. Een periode is dan 500uSec / 19 = 26uSec. De frequentie is dan 38kHz, ver boven de gehoorgrens maar dit gaat wel mengproducten met het audio signaal vormen en dat is waarschijnlijk de oorzaak van de scherpe klank die ik kon horen. Na plaatsing van het roostertje was het probleem ook verdwenen, zo simpel kan het soms zijn.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 17 mei 2018 om 10:18
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Thanx.

    Ik zou me kunnen voorstellen dat een 'defecte' eindbuis meer rotzooi uitspuugt dan een nieuwe/goeie eindbuis...?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Thanx.

    Ik zou me kunnen voorstellen dat een 'defecte' eindbuis meer rotzooi uitspuugt dan een nieuwe/goeie eindbuis...?
    Dit waren nieuwe buizen hoor en het lag ook niet aan de buizen. Door ze om te wisselen had ik iets van verandering moeten constateren als er een rotte buis in zou zitten. Maar, zie de edit in voorgaand bericht
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard OT Dynacord DA 16/V wordt (te) warm

    Gisteravond de Dynacord meegenomen naar de repetitie van Eva & The Tracies https://www.facebook.com/eva.tracies/en daar kunnen constateren dat Cluseau’s oplossing goed heeft uitgepakt! Op het - overigens niet al te harde - volumeniveau van die band blijft ‘ie volledig clean (drums, bas, sax, gitaar en zang), wat ik toch opmerkelijk vind voor een 15 wattertje. Met een Fender Blues Jr bijvoorbeeld lukt me dat niet. Deze Dynacord klinkt ook véél mooier dan een Blues Jr.

    Ben er erg content mee! Ik gebruik een Boss FRV-1 als reverb, klinkt echt super!

    De tremolo in de amp functioneert overigens niet goed. Wel vreemd: vóór de verbeterslag deed die het wel aardig, nu klinkt het als een staccato on/of effect. Een vorige eigenaar heeft driftig in dat circuit zitten solderen, zou het kunnen zijn dat ze daar caps met verkeerde waarden in hebben gezet als symptoombestrijding van de fouten elders in het circuit zodat het nu na correctie van de fouten niet meer goed klinkt? Ik gebruik nooit tremolo, dus het heeft geen prioriteit maar dat is nog iets om uit te zoeken.

    Ook is er wel wat ruis: een sshhsshh die een beetje komt en gaat (een beetje als de zee) met af en toe een klein knakje en plopje. Eigenlijk alleen hoorbaar als ik in de stilte thuis speel; in de oefenruimte en zeker op het podium niet echt hoorbaar. Die ruis is er gekomen nadat ik zelf de caps heb vervangen (dus was er vóór Cluseau’s modificaties). Dus ik vermoed dat óf door de toegenomen gain en frequentierespons die pas is gaan opvallen, óf ik heb er een cap ingezet die toch niet helemaal lekker is, óf één van mijn soldeerverbindingen is niet helemaal lekker. Wel inmiddels een verse ECF80 fasedraaier er in gezet maar dat maakte geen verschil. De overige 3 voorversterker buizen zijn ook nog origineel (allen ECC83), ik kan eens kijken of verversen daarvan verbetering brengt. Van mijn oude Guyatone weet ik dat het vervangen van de weerstanden in de voedingslijn van de preamp buizen (load resisors of plate resistors heten dat?) daarin wel enige verbetering gaf, ook nog iets om naar te kijken? Die weerstanden lijken allemaal nog origineel en dus ook al dik 60 jaar oud.

    Maar: al met al een fantastisch klein ampje dat nu weer heel goed presteert en Cluseau heeft weer eens fantastisch werk verricht!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 17 mei 2018 om 15:45
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    De tremolo in de amp functioneert overigens niet goed. Wel vreemd: vóór de verbeterslag deed die het wel aardig, nu klinkt het als een staccato on/of effect. Een vorige eigenaar heeft driftig in dat circuit zitten solderen, zou het kunnen zijn dat ze daar caps met verkeerde waarden in hebben gezet als symptoombestrijding van de fouten elders in het circuit zodat het nu na correctie van de fouten niet meer goed klinkt? Ik gebruik nooit tremolo, dus het heeft geen prioriteit maar dat is nog iets om uit te zoeken.
    Je tremolo klonk voor aanvang ook al zo. Beetje een chopper ipv vloeiende modulatie. Ik heb daar niets aan gedaan om je niet op kosten te jagen en je had er ook geen klachten over. Ik zag ook idd dat er in dat deel aardig gespit is dus een uitzoekerij om die fout op te sporen.

    Het kan zijn dat de tremolo is aangepast om tegemoet te komen aan de foute instelling van de eindbuizen. De eventuele correctie is nu dan een beetje overdone met de juist ingestelde eindtrap. Kwestie van alle componenten op juistheid te checken.

    Wel moet ik nu even aan die twee losse draden denken, die missende schakelaar is namelijk wel gelinkt aan de tremolo oscillator. Je zou ze even met elkaar kunnen verbinden, mogelijk een quick fix.

    Ruis en plopjes doet me denken aan variatie in weerstandswaarden. De toegepaste typen weerstanden zijn nou niet bepaald in een goede conditie na al die jaren en meestal zijn ze ook flink verlopen. Ze bestaan uit staafjes kool met een messing dopje aan de uiteinden waar dan weer een aansluitdraadje aan zit. Die dopjes krijgen na verloop van tijd ruimte op de koolstaafjes. Soms trek je ze zo los en bestaat er een flinke onregelmatige overgangsweerstand die je bij de waarde op moet tellen. De variatie in deze verbinding kan zorgen voor ruis en plop geluiden.

    Verder is jouw klacht ook vaak te relateren aan oude preamp buisjes. Door het verbrandingsproces ontstaat er namelijk troep tussen de roosters wat op de mica plaatjes blijft liggen. Die rommel is geleidend bij deze hoge spanningen en kan hetzelfde verschijnsel veroorzaken. Begin met verse preamp buisjes, dat is het meest eenvoudige.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard OT Dynacord DA 16/V wordt (te) warm

    Thanks Frans!

    Jazeker, de tremolo was al zo toen ik ‘m bij jou bracht, was ontstaan nadat ik alle koppel-caps had vervangen. Omdat ik nooit tremolo gebruik had ik ‘t jou niet eens gemeld (gewoon vergeten eigenlijk). Zeker geen verwijt naar jou hè!

    Ik kan die draadjes idd eens checken. Zoals gezegd: geen prio, maar wel leuk als ‘ie ook nog een werkende tremolo heeft.

    Preamp-buizen en weerstanden worden dan mijn volgend projectje :-)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 17 mei 2018 om 18:09
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Bovenstaande is niet helemaal correct (helemaal niet ) De bedrading is voor een schakelaar die niet meer aanwezig is, maakt verder niet zo uit.
    Ah! Jij doelt op de blauwe en de grijze draad met die blauwe krimpkousjes! Ik doelde op de 2 zwart/gele-draden die aan de gelijkrichter vastzitten! Die zitten aan pin 4 en 5 (de filaments) en lijken doorgeknipt ofwel ooit lijken de filaments aan elkaar gezeten te hebben?!? Zie de overzichtsfoto van de binnenkant van het chassis helemaal links - daar nog zonder krimpkous die ik er op gezet heb.



    De blauwe en de grijze draad gaan in het oorspronkelijke schema naar een switch die onderdeel uit lijkt te maken van het tremolocircuit (rechtsonder in het schema):

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    A-Ha moment: die twee zwart-gele draden hebben waarschijnlijk ooit het lampje gevoed dat nu rechtstreeks op de PT gezet is! (En nu een LED-je is en toen waarschijnlijk een echt gloeilampje.)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Omdat ik nog geen foto van de nieuwe situatie had:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top