Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 51
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik zie in de bedrading bij de power sectie (links op overzichtsfoto) wat losgeknipte draden. Is dat van oude caps die zijn vervangen of?
    Wellicht een idee om die dan netter af te werken.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ik zie in de bedrading bij de power sectie (links op overzichtsfoto) wat losgeknipte draden. Is dat van oude caps die zijn vervangen of?
    Wellicht een idee om die dan netter af te werken.

    [2c]
    Ja je hebt gelijk en dat is een rare die me nogal verbaast. Ben nu niet bij de amp maar die draden zitten aan de gelijkrichter en zouden - als ik me niet vergis - de beide filaments met elkaar verbinden als ‘ie niet doorgeknipt was. Lijkt me raar?!?

    Ik ga daar zeker nog even goed naar kijken! Het lijkt wel een draad die er fabrieks-af al zat en waarom die dan doorgeknipt is, is mij een raadsel.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard OT Dynacord DA 16/V wordt (te) warm

    Nou, gisteravond na m’n optreden (met andere amp uiteraard ;-) nog even gekeken naar de koppelcondensatoren. Ik kom er potverdorie niet bij!! Ze zitten aan de onderkant van de strips en ook als ik de strips losschroef bewegen die niet want ze worden op hun plek gehouden door de draden naar de buisvoeten (hoe men dat ooit heeft kunnen installeren is mij een raadsel....). Lukt me ook niet om één zijde van de caps los te solderen en te liften, ik kom er gewoon niet bij. Lekker dan, zo kan ik de caps niet doormeten op lekken.... (verklaart wel waarom ze nooit vervangen zijn....).

    Heb bedacht dat ik maar ga proberen ze los te knippen met een mini-tangetje en ze sowieso rücktsichtlos ga vervangen. Ze zijn tenslotte 60 jaar oud en ik geloof niet in mojo van oude caps maar heb liever een betrouwbare amp. De nieuwe monteer ik dan van de bovenkant. Het gaat nog wel een heel karwei worden om de oude caps dan onder de strips vandaan te peuteren... zal waarschijnlijk toch het één en ander los moeten solderen. Het is dan wel een gokje of daar echt de oorzaak ligt. Wel gisteravond nog even getest met een ander paartje EL84s en dan wordt de PT ook langzaam steeds warmer, dus waarschijnlijk ligt de oorzaak niet in een lekke buis.

    Ook de cruciale weerstanden ga ik doormeten om te bezien of die niet teveel verlopen zijn.

    Anyway, toch even een vraagje: ik heb voldoende .1 en .047uf caps liggen (630V rating), maar wel de allergoedkoopste, Xicon denk ik. Wat zijn daarover de meningen: goed genoeg?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Anyway, toch even een vraagje: ik heb voldoende .1 en .047uf caps liggen (630V rating), maar wel de allergoedkoopste, Xicon denk ik. Wat zijn daarover de meningen: goed genoeg?

    Soldeer alleen de spanningszijde vast en meet op het open einde of daar gelijkspanning lekt. Maak je nou niet druk over een paar mV maar meer dan 1V zijn ze niet geschikt. Ik heb een hele batch van 100+ stuks die ik zo kan kiepen. Na gebruik kreeg ik de amp terug met dezelfde klachten. Deze caps bleken gewoon te lekken dus enkele reis kliko. Meten is weten

    De kathodespanning is een goeie maat voor de buisstroom. Jij meet 18V over 300 ohm, dat is 60mA per buis. Ga ik uit van die 385V x 60mA is een bias vermogen van 23Watt voor een buisje van 12Watt max. Ik heb veel gekke dingen gezien en dit is er een van. Je vermoord de buizen en een nieuw setje na reparatie zal je goed doen. Die buizen moeten namelijk knalrood staan bij deze stroom. Doen ze dat niet zijn ze helemaal uitgeblust.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Hmm ja 18v op de kathode is wel erg veel zie ik nu ook. Temeer omdat het schema daar 11,8v aangeeft.

    Punt van aandacht dus ook: waarom is die spanning zo hoog? (Zal ‘m nog een keer meten to be sure)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Punt van aandacht dus ook: waarom is die spanning zo hoog? (Zal ‘m nog een keer meten to be sure)
    Dat is nu juist het punt, de anodespanning van de driver is bv 150V. Aan de andere kant hoort geen spanning te staan omdat het rooster via een weerstand aan ground ligt. Als de cap gaat lekken wordt het rooster positief, de kathode volgt deze trend en wordt gevoed uit de anode van de eindbuis die door deze actie meer gaat geleiden. Het is zelfs zo dat de voeding die 385V niet eens zal halen door de hoge buisstromen. De voeding moet nu twee keer zoveel vermogen leveren en daar krijgt hij het zo benauwd van. Het is overigens wel een klasse A amp en dat vreet al meer vermogen dan toegestaan maar dit is van de zotte natuurlijk.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard OT Dynacord DA 16/V wordt (te) warm

    Juist ja, ik snap ‘m! Dus de oorzaak daarvan zou ‘m ook in lekkende koppelcaps zitten. Met gezonde koppelcaps zou ik dus (hopelijk) de waarden uit het schema op de anode moeten meten.

    Dan zou de stroom = 11,8/300 = 39mA zijn en trekt ‘ie 385x0,039 = 15,0W per buis. Da's al hoog voor een EL84 maar lijkt me veel gezonder.

    Dus plan voor nu: koppelcaps vervangen en meten of ik op acceptabele waarden uitkom.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 6 april 2018 om 13:26
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    De buizen gloeien inderdaad behoorlijk hard nu....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Juist ja, ik snap ‘m! Dus de oorzaak daarvan zou ‘m ook in lekkende koppelcaps zitten. Met gezonde koppelcaps zou ik dus (hopelijk) de waarden uit het schema op de anode moeten meten.

    Dan zou de stroom = 11,8/300 = 39mA zijn en trekt ‘ie 385x0,039 = 15,0W per buis. Da's al hoog voor een EL84 maar lijkt me veel gezonder.

    Dus plan voor nu: koppelcaps vervangen en meten of ik op acceptabele waarden uitkom.
    You got it!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    De buizen gloeien inderdaad behoorlijk hard nu....
    Het enige wat mag gloeien is de gloeidraad. Kleurt de anode orange ben je hem aan het wurgen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    You got it!



    Het enige wat mag gloeien is de gloeidraad. Kleurt de anode orange ben je hem aan het wurgen.

    Nee, geen red-plating hoor, dat gaat nog wel goed. Maar ik heb de indruk dat ze hard werken.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top