Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 51
  1. #31

    Standaard

    Die amp is uit 1960 0f '61 . Dus toen er 220 volt was. Hoe hoog is de gloeispanning nu met een wat hogere netspanning?

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Die amp is uit 1960 0f '61 . Dus toen er 220 volt was. Hoe hoog is de gloeispanning nu met een wat hogere netspanning?
    Die kan ik niet aan de buisvoeten meten, want daar kom ik gewoon niet bij, maar op de 100R schuifweerstand die als center tap dient meet ik 5,75 op de ene terminal en 0,7 op de andere. Dan is de gloeispanning denk ik 5,75 + 0,7 = 6,45V?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #33

    Standaard

    Hoger dan de reguliere 6,3 volt maar niet ernstig.

    Ik gebruik oudere amps via een variac op 220 volt

    De netspanning varieert ook behoorlijk waar ik woon, van 225 tot 235 volt.


    Alf

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik denk dat 0,15V extra niet zo’n probleem is maar inderdaad als het lichtnet sterk varieert of pieken genereert wordt het wellicht anders. Ik kijk het even aan, misschien zet ik ‘m op 240 als ik er echt mee op ga treden (is wel de bedoeling ;-)

    Na de koppel caps in de eindtrap heb ik ook nog wat andere van de nog aanwezig oude koppelcaps stroomopwaarts in het circuit vervangen met wat ik nog had liggen en het klinkt allemaal een stuk beter! Helderder, meer gain en volume, strakkere bassen! Je hoort echt dat de boel gewoon gezonder is nu de PT weer efficiënt werkt. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ‘m nauwelijks gebuikt, anders had de PT vast al het loodje gelegd

    Er zitten nog 5 oude caps (allemaal koppelaars) op lastige plekken, ga ik ook vervangen maar ik moet eerst weer bijbestellen. Echt, voor mij geen oude caps meer in vintage versterkers! Vervangen die oude meuk! Wat heb je aan ‘mojo’ als je amp niet goed werkt?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Maak je niet zo druk om die spanningvariaties, valt allemaal binnen de ruime toleranties. Het wordt wel anders als een 220 amp 240 voor zijn kiezen krijgt maar voorlopig kom ik nog niet boven de 230.

    Je zou er misschien beter aan doen een vers setje eindbuizen in te zetten. Ik vrees dat die twee flesjes flink op hun donder hebben gehad. Spreek ik mezelf wel een beetje tegen want voor je zoiets doet eerst meten maar in de situatie waarin ze hebben gewerkt loopt een goede buis rood aan. Bij jouw was dat niet het geval dus ik weet bijna zeker dat je buisjes een conditie hebben van een natte krant.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ja goed idee, met de caps zal ik meteen een gematched paartje EL84s meebestellen!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ja je hebt gelijk en dat is een rare die me nogal verbaast. Ben nu niet bij de amp maar die draden zitten aan de gelijkrichter en zouden - als ik me niet vergis - de beide filaments met elkaar verbinden als ‘ie niet doorgeknipt was. Lijkt me raar?!?
    Bovenstaande is niet helemaal correct (helemaal niet ) De bedrading is voor een schakelaar die niet meer aanwezig is, maakt verder niet zo uit.


    Stadsgenoot Little Jay heeft de de geringe afstand kunnen overbruggen en zo kwam het dat ik dit ding eens van dichtbij mocht aanschouwen. Ik moet zeggen dat het er gelikt uitziet hoor, puik kastje het inwendige ziet er ook netjes uit. Voor de zekerheid het ampje even onder de loep genomen en bij inschakelen was ik nou niet bepaald overdonderd door het geluid wat er uit kwam. Het zijn natuurlijk maar twee kleine eindbuisjes maar toch. Klank was enigsinds slissend en bitter weinig vermogen, dat was niet de verwachting. De patient werd dus even op de rollenbank gezet voor een prestatie meting en dat loog er niet om. Slechts 7Watt clean in 8 ohm. Deze 8 ohm speaker zit immers in de kast dus daar moeten we het mee doen. Als ik een vermogensmeting doe zorg ik altijd voor een zo recht mogelijke karakteristiek van de totale amp.

    Op onderstaand plaatje zien we dat er van het ingangssignaal (onder) niet veel overblijft aan de uitgang (boven)






    Op de negatieve flank begint de eindtrap te oscilleren wat ook hoorbaar zal zijn met een audio signaal. De oorzaak lijkt te zitten in een van de eindbuizen welke dicht op een potmeter staat. Als daar een metalen schot tussen geplaatst wordt is het probleem weg. Eenvoudige en goedkope oplossing is een zesde rooster bij deze buis toe te passen.





    Het gevolg is dat er geen strooiveld meer uit de buis kan komen en zo niet meer opgepikt kan worden door de bedrading rond de potmeters. Raar maar afdoende.


    Dan het uitgangsvermogen:
    Bij een meting bleek het al helemaal fout te gaan door een foutief gemonteerd jack chassisdeel voor de speaker. De tip van de jack lag aan massa en de sleeve was hot bedraad. Omdat de generator en de scoop met de minnen aan elkaar verbonden zijn werd de uitgang kortgesloten. Omwisselen van deze aansluiting gaf weer lucht in deze.

    Omdat de gegevens van de trafo er niet op staan heb ik een aantal metingen uitgevoerd:
    1 - 5Vrms @ 4 ohm = 6,5Watt (3.6 zonder crossover)
    2 - 9.5Vrms @ 8 ohm = 11.2Watt (7 zonder crossover)
    3 - 16.6Vrms @ 16 ohm = 17.2Watt (14 zonder crossover)

    De uitgang blijkt 16 ohm te zijn en geen veronderstelde 8 ohm. Dit heeft ook een flinke crossover distortion tot gevolg. Op de trafo zaten nog meer aansluitingen en kon het niet laten een andere te gebruiken. Nogmaals de vermogensmeting er op losgelaten en nu zijn de resultaten wel wat beter:
    1 - 8Vrms @ 4 ohm = 16Watt
    2 - 10.6Vrms @ 8 ohm = 14Watt
    3 - 12.4Vrms @ 16 ohm = 9.6Watt (11.6 zonder crossover)

    We zien nu dat ergens tussen 4 en 8 ohm het beste resultaat wordt behaald. Zou je er een cab van 8 ohm bij zetten heb je voldoende voor een riante kroeg. Opvallend is dat er bij 4 en 8 ohm helemaal geen crossover vervorming meer is. In de eerste situatie was een vervormingsvrij vermogen in 8 ohm slechts 7Watt. In de tweede situatie is dat gestegen naar 14Watt. En dat alles met toevoeging van een home made roostertje.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 15 mei 2018 om 17:25
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Kijk en dan blijkt eens te meer dat ik maar een amateuristische prutser ben! Al die zaken heb ik dus niet kunnen spotten. Ok, ik heb geen scope maar dat foutief gemonteerd jack-chassisdeel was niet eens in me opgekomen om te controleren..... (ok, versterker speelt er wel om natuurlijk). Zelfde geldt voor de trafo

    Geweldig Frans, ik kom zo naar je toe om 'm op te halen! Ben heel benieuwd nu hoe het zal klinken.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Komkom, niet zo hard voor jezelf. Tot nu toe heb je een goeie job gedaan hoor.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Leuk topic mannen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top