Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard OT geeft alleen 8 ohm voor de speaker

    Nu heb ik twee 10"jensen classic speakers. Die speakers zijn er alleen in 8 ohm .serie schakeling word 16 ohm, parralel 4 ohm mijn voorkeur gaat uit naar een 2 x 10 setting. Heb ik het goed begrepen dat ik beter de speakers parralel kan aansluiten ( 4 ohm ) en kan dit straffeloos op elk volume en voor altijd. De versterker,een tweed deluxe 5e3 heeft alleen een 8 ohm aansluiting. Kan ik beter een 4-8-16 OT er in zetten

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Google en gitaarnet heb ik al gekeken , maar over een mismatch staat niet veel beschreven. De originele fender tweed bandmaster had ook een mismatch maar in de nieuwere is de OT toch aangepast aan de 3 x 8 ohm parralel ,dat maakt 2,4 ohm de originele had alleen een 4 en een 8 ohm OT en moest op 4 ohm.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Buizenversterkers kunnen over het algemeen een mismatch van factor 2 wel aan. Niet meer dan dat echter. Als je een 4 Ohm kast aansluit wordt de amp warmer dan normaal als je hem helemaal open draait. Als je een 16 Ohm kast aansluit worden de spanningen in de eindtrap ietsje hoger als je hem helemaal open draait. Dat kan wat extra druk zetten op de draadlak in de uitgangstransformator.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 4 april 2018 om 15:31

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Vraagje tussendoor fredjuh.
    Ik heb jarenlang een bassman amp op een 8 ohm speaker gedraaid. Bassman had enkel een 4 ohm output
    De amp werd vrij heet tot op het punt dat er een donkere plek verscheen op het chassis
    dat de amp in een cabinet ondersteboven hangt helpt ook niet mee natuurlijk
    ik dacht altijd dat die hitte ook kwam door de mismatch maar dat is niet zo begrijp ik nu?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Klopt inderdaad, extra warmteontwikkeling kan niet komen door een te hoge speakerimpedantie. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat amps waarin de buizen ondersteboven hangen vrijwel per definitie onbetrouwbaar zijn. Hitte gaat namelijk omhoog, en de kunststof buisvoeten kunnen die hitte niet aan. Hitte in elektronica is altijd slecht. De buis zelf is het enige dat warm mag worden. Sommige weerstanden zijn ook berucht om de warmteontwikkeling. De weerstand vervangen door een veel groter exemplaar (met dezelfde waarde) of het circuit aanpassen zijn mogelijke opties. De temperatuur van het chassis laag houden is cruciaal voor de betrouwbaarheid.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 4 april 2018 om 13:33

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Mijn twee cent:

    De mismatch van 100% is bekend toelaatbaar. Welke kant op is minder bekend maar mijn mening is dat je beter naar boven kan afwijken om reden dat bij een laagohmige belasting de stroom door de load hoger wordt en de spanning lager. Dit geeft altijd al meer verliezen dan een hoogohmige belasting. Daarnaast is het randje op de clipgrens mooi rond in geval van een afwijking naar boven. Het omgekeerde is een afwijking naar beneden wat een meer platte clip veroorzaakt welke scherp (transistorachtig) klinkt.


    Ow en buisvoetjes vervangen is lopendeband werk. Zeker bij combo's. "Deze worden dan vervangen door de bekende porselijnen voetjes. Die zijn beter bestand tegen de hitte maar de tijd moet nog laten zien hoe de veercontacten zich houden na 40+ jaar.



    edit:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De amp werd vrij heet tot op het punt dat er een donkere plek verscheen op het chassis
    Dit is meestal het gevolg van rookaanslag (nicotine) en stof uit de omgeving. Dit zie je het eerst rondom warme plekken maar het chassis zelf zal niet verkleuren van hete buizen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 april 2018 om 14:32
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Bedankt voor de info, dat de buizen warmer worden dan nodig doet mij besluiten er een 4-8-16 OT in te zetten.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    [IMG]jpg[/IMG]dit is een 5e7 preamp met mastervolume met de eindversterker 2 x 6v6 van de 5e3 en met 2 x 10 jensen 10R classic speakers

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Welke kant op is minder bekend maar mijn mening is dat je beter naar boven kan afwijken om reden dat bij een laagohmige belasting de stroom door de load hoger wordt en de spanning lager.
    Ik ga toch niet helemaal mee met dit verhaal Frans . Als de load hoger is wordt de impedantie ook hoger. En daalt de loadlijn. In zijn meest extreme vorm (open) kan dat leiden tot vonken in de OT. Daalt de impedantie dan stijgt de load lijn met in zijn meest extreme vorm een kortsluiting over de speaker uitgang (Fender combo's zonder luidspreker erin). Hoe steiler de loadlijn, des te minder spanningsval. Daarnaast is de stroom gemaximeerd bij een Vg1=0. Het totale vermogen is dan minimaal door de OT.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top