Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 41
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik heb het vaker gezegd, je hoeft niet perse altijd aan iedereen te laten zien wat voor ongelooflijke alpha topdog eindbaas je bent Fusion.
    Weten we toch.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik heb het vaker gezegd, je hoeft niet perse altijd aan iedereen te laten zien wat voor ongelooflijke alpha topdog eindbaas je bent Fusion.
    Weten we toch.
    Ik voel me helemaal geen alpha topdog eindbaas. Maar interessante kijk op jouw kijk op mij.

    FYI ik voel me (en denk te zijn) een emotieloze nerd die graag alle informatie correct wenst te hebben.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fabrieksinstellingen Bekijk bericht
    Zo echt he.
    Ja, echt. Simplistisch.

  4. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ja, echt. Simplistisch.
    Je hebt gelijk, maar dat wist je al.

  5. #35

    Standaard

    Reageer nog een keer, dan mag je het laatste woord hebben.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fabrieksinstellingen Bekijk bericht
    Je hebt gelijk, maar dat wist je al.
    Als je in infantiel gejammer gaat vervallen haak ik af.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fabrieksinstellingen Bekijk bericht
    Reageer nog een keer, dan mag je het laatste woord hebben.
    Als je in infantiel gejammer gaat vervallen haak ik af.

  8. #38

    Standaard

    Ok, maar....., wat voor een toonladder is het nou?
    Want ik heb 4 kantjes doorgebladerd en ik ben de draad kwijt.
    Het draadje niet. Maar de draad dus wel.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Terug naar topic dan maar.

    Voor zover ik het begrijp zijn de harmonisch mineur ladder en de phrygisch dominant ladder in feite dezelfde. Het hangt af van vooral de theoretische context hoe je ze moet noemen (dat is vooral interessant voor mensen die klassieke muziek maken of jazz en aan het conservatorium studeren). Redeneer je vanuit de grondtoon (de toonsoort waar het stuk muziek in staat) dan is de harmonisch mineur ladder een gewone mineur ladder waarin de 7-e trap verhoogd is. Dat doe je om op het V akkoord een majeur klank te krijgen (dominant septiem). De meeste Europese klassieke muziek draait om het oplossen van het dominant (V) akkoord naar het (mineur) I akkoord. De harmonisch mineur ladder wordt dus heel veel gebruikt (de verhoogde 7 is de terts in het dominant akkoord en is een halve toon lager dan de grondtoon van de I, vandaar dat het makkelijk oplost, hoor je overal bij Beethoven en dergelijke).

    Dezelfde tonen zitten in de phrygisch dominant ladder, maar dat is de derde trap van een standaard majeur ladder (do-re-mi, dus de standaardladder beginnen op de mi in plaats van de do), waarbij je dan de derde toon in de ladder verhoogd. Met andere woorden: de verhoogde toon die het arabische effect geeft zit dan niet op de 7-e plek maar op de 3-e plek in je ladder. Het klinkt ingewikkelder dan het is, met een gitaar zou ik het je gewoon zo laten zien. Deze wordt (voor zover ik weet) ook veel in flamenco gebruikt (corrigeer mij als het niet helemaal klopt), de phrygische ladder is normaal gesproken een mineur ladder over een mineur akkoord, door de terts te verhogen wordt het een majeur ladder.

    Welnu: speel en denk je vanuit het majeur akkoord (bijvoorbeeld E majeur) dan noem je de ladder phrygisch dominant) en is E majeur je I akkoord en A mineur je IV akkoord, speel en denk je vanuit het mineur akkoord (A mineur) dan is A mineur je I akkoord en E7 je V akkoord en noem je de ladder mineur harmonisch. Lijkt moeilijk maar is in feite heel simpel en logisch.

    Voor de topicstarter: hou gewoon in de gaten welke akkoorden je kunt maken met de ladder die je speelt (welke ladder dat ook is) en vooral in welk akkoord je zit op het moment dat je een toon aanslaat. Daar heb je meer aan dan aan theoretische kennis. En associeer de klankkleur van de ladder met bepaalde stijlen of emoties of songs, dan onthoud je het beter dan wanneer je de theoretische benamingen uit je kop leert.

    Het verhogen van de toon maakt trouwens het gebruik van de diminished akkoordjes/loopjes mogelijk, dat is ook wel een geinige bijkomstigheid.
    Laatst gewijzigd door NLF; 4 april 2018 om 12:37

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Voor zover ik het begrijp zijn de harmonisch mineur ladder en de phrygisch dominant ladder in feite dezelfde. Het hangt af van vooral de theoretische context hoe je ze moet noemen (dat is vooral interessant voor mensen die klassieke muziek maken of jazz en aan het conservatorium studeren).
    Ze zijn qua noten hetzelfde, maar niet qua ladder he A harmonisch mineur heeft dezelfde noten als E frygisch dominant, maar de eerste begint op de A en de tweede op de dominant (V) van A oftewel E. Dus compleet andere intervallen vanaf de tonica.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Redeneer je vanuit de grondtoon (de toonsoort waar het stuk muziek in staat) dan is de harmonisch mineur ladder een gewone mineur ladder waarin de 7-e trap verhoogd is. Dat doe je om op het V akkoord een majeur klank te krijgen (dominant septiem).
    Klopt als een bus. Alhoewel t volgens mij erg 'jazz' is om bij het V akkoord direct de dominant septiem mee te nemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Dezelfde tonen zitten in de phrygisch dominant ladder, maar dat is de derde trap van een standaard majeur ladder (do-re-mi, dus de standaardladder beginnen op de mi in plaats van de do), waarbij je dan de derde toon in de ladder verhoogd. Met andere woorden: de verhoogde toon die het arabische effect geeft zit dan niet op de 7-e plek maar op de 3-e plek in je ladder. Het klinkt ingewikkelder dan het is, met een gitaar zou ik het je gewoon zo laten zien. Deze wordt (voor zover ik weet) ook veel in flamenco gebruikt (corrigeer mij als het niet helemaal klopt), de phrygische ladder is normaal gesproken een mineur ladder over een mineur akkoord, door de terts te verhogen wordt het een majeur ladder.
    Ah, ja, dat dus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top