Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard 9V AC adapter aangesloten op Digitech Jamman Looper = stuk?

    Ik heb een Digitech Jamman Looper per ongeluk aangesloten op een verkeerde adapter, namelijk een line 6 9V AC adapter ipv een DC adapter. Vervolgens kwam er rook uit het pedaal. Lijkt mij dus erg stuk (moet ik nog testen, maar ik heb nu nog geen DC adapter). Nogal zonde!

    Maargoed, heeft iemand ervaring met het laten maken van een doorgebrand pedaal voor een schappelijke prijs? Of kan ik beter een nieuwe kopen?

  2. #2

    Standaard

    Waarom test je niet eerst of hij het nog doet? Ik kan me voorstellen dat er een beveiliging tegen verkeerde polariteit ingebouwd is, al doet de rook anders vermoeden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Vaak zit er idd een ompoolbeveiliging in een pedaal, of dat in dit pedaal het geval is weet ik niet.

    Die beveiliging is dan een diode die in sper-richting over de DC ingang zit. Zodra de verkeerde polariteit spanning wordt aangeboden, geleidt deze diode en sluit de adapter kort. De diode overleeft dat als het te lang duurt niet en slaat helemaal door, de onbeveiligde adapter kan het vervolgens ook begeven. Maar verder blijft je pedaal heel.

    Je hebt wisselspanning aangesloten, dus in het begin wordt de helft van de AC-periode kortgesloten en na het sneuvelen van de diode word de AC spanning continu kortgesloten. Kan best dat dat met rook gepaard gaat.

    Laat iemand die kundig is eerst maar even kijken of er beveiliging in zit en of dat het enige is dat stuk is. Mogelijk valt de schade verder mee.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    waarschijnlijk een chip of weerstand doorgefikt. Heb ik ook ooit gehad met een oude Electric Mistress. De plus en min omgedraaid. Die verdomde verschillende adapters altijd....het blijft opletten, zeker als je een pedaaltje een tijdje niet meer gebruikt hebt, dan vergeet ik soms welke voeding hij ook al weer moest hebben.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  5. #5

    Standaard

    Bump

    Kabel van mijn originele voeding kapot waar hij de voeding in gaat. En die voeding kun je alleen met snijwerk openmaken. Stel je voor dat je het met wat simpel solderen weer zou kunnen maken.

    Nu had ik nog verschillende voedingen liggen die niet meer gebruikt werden. Enige probleem, andere maat stekker voor in de Jamman...

    Kabel geknipt, en aan de kabel van een oude onespot gesoldeerd. Geen rook, ook geen witte...

    De display doet het netjes, dacht dus dat het zou werken. Onespot levert ook meer dan genoeg ampere. Maar, geen rook, werkende display, alleen GEEN geluid... Heel licht signaal van de loop (gecheckt met loops die er sowieso in staan, maar geen geluid van de input)

    Kan dat iets met polariteit te maken hebben? Een te hoog amperage van de voeding kan toch geen probleem zijn?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    weet je echt heel zeker dat er een DC voeding aan moet hangen?
    er zijn enkele digitech pedalen zoals de GNX serie die een AC voeding hebben en intern de stabilisator componenten.
    veel van die GNX werkten later niet goed meer omdat de diodes daarin defect raakten.
    diodes vervangen en klaar was het in 2 van die gevallen bij mij

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Een te hoog amperage van de voeding kan toch geen probleem zijn?
    Er loopt zoveel stroom als dat er vraag is; hoeveel ampere je voeding kan leveren is dus nooit een factor, tenzij hij de vraag niet aan kan.

    Verder: als er rook was, is er iets kapot.

  8. #8

    Standaard

    Thanks,

    DC voeding, vrij zeker ja. Als ik google op voeding voor jamman vind ik dat ook.

    En nee, de Jamman heeft nooit gerookt.

    Wellicht maar vervangen. Vraag is alleen waardoor. Bij Thomann is er al een looper voor 35 euro. Maar dat is zo'n mini pedaaltje. Bang dat dat niet stabiel blijft staan als het niet op een plank vastzit. En akoestisch gebruik ik geen effectenplank. Tenzij ik de Pod gebruik. Maar daar zit al een looper in. Die is weliswaar te kort van loopduur om hele schema's in te zetten, maar voor een korte loop middenin een nummer prima bruikbaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik heb nog een Jamman Stereo die weg mag? Incl originele adapter

  10. #10

    Standaard

    Misschien heeft iemand nog een brilliant idee. Maar, wie weet... Op zich kan de kleinere versie al alles wat ik wil. Twijfel ik nog over. Anyway, pm me maar met een voorstel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top