Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 64
  1. #1

    Standaard Fender deluxe reverb amp

    Ik heb een Fender deluxe rev amp.
    Ik ga deze zomer wat 'grotere' optredens afwerken....
    Zou dergelijke amp(25watt) niet wat te licht zijn?....
    Wat zouden jullie doen. Cabinet aansluiten?
    Mvg

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik heb met datzelfde bijltje gehakt, overwogen om er een 6l6 amp van te maken, de Linda Ronstadt mod.
    Gekkenhuis natuurijk.
    Heb er toen een WGS Reaper HP ingezet. Dat ging te hard.
    Hard is niet het goede woord, het werkt anders. Het subtiele fijnzinnige karakter wat rond 4 zit verschuift naar 7 en dat klinkt behoorlijk luid. En wat daaronder zit heeft de subtiliteit ingeruild voor massiviteit.
    Daar kon ik niet mee leven.
    Die WGS IS een goede speaker trouwens, het is allemaal een kwestie van goed casten.
    Nu zit er een Alessandro Eminence in, die heeft alles wat je wil horen en niks wat je niet wil hebben. Niet de brutal suckerpunch van de WGS maar meer alsof je de wind mee hebt.
    Er zijn natuurlijk veel meer speakers die voor je geschikt zijn maar het idee is, zoek het daar in. Geen ENKELE mod is zo simpel en heeft zoveel impact als een speaker swap.

    Overigens, hoe groter de gigs hoe beter doorgaans de monitoring. Het zijn de kleine buitenpodia (terras van kroegje/feesttentje) die vaak het meeste volume van je amp vragen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 maart 2018 om 02:05
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Twee jaar geleden op het Bevrijdingsfestival in Vlissingen trad de (erg leuke) band Maison du Malheur op. Gitarist had zijn Deluxe op een flightcase gezet. Hij was loud en clear te horen, ook omdat de geluidsman hem goed had uitversterkt. Het kan dus. Ik denk dat je wel vrij dicht bij je amp moet blijven staan.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    25 watt buizen zou toch genoeg moeten zijn? Hoewel dat wel eens van de versterker afhangt hoe de versterker zich houdt. Ik heb een Hotrod Deluxe 3 gehad waarvan het karakter veranderde als het volume boven 3 á 4 kwam. Is toch een 40 watt (6l6) versterker. Daarnaast heb ik ook een Bugera V22 (EL84) gehad die zich zeer goed staande hield op hoog volume.
    Die speaker swap van Pepe is het proberen waard denk ik. Maar het blijft moeilijk om zoiets van te voren in te schatten...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Bij 'grotere optredens', waar moeten we dan aan denken? Als je naar een middelgrote kroeg gaat zou je eens moeten gaan nadenken over gitaar via PA en monitors. Bij buitenoptredens ontkom je daar al helemaal niet aan. En als je over de PA gaat, maakt het niet meer uit wat je hebt, dan kun je je ook prima redden met je Deluxe Reverb. Ik heb bands gezien die er dik op gingen in een grote feesttent, met een Vox AC15 in de hoek met een microfoon ervoor.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6

    Standaard

    Ik heb door veel op te treden geleerd dat een stille amp bijna altijd beter is dan een te luide amp.

    Als er PA & monitor is helemaal. Hoe meer lawaai op het podium = hoe meer chaos in het soundspectrum en hoe moeilijker het wordt om uit te versterken, dus slechter het geluid in de zaal. En dit is des te meer in je monitors, want als alles luid staat staat op je podium alles dooreen te blazen en is het voor een monitormixer onmogelijk om een beeld te krijgen van wat je hoort. Een monitormixer kan een perfecte mix horen, maar jij op het podium kan een kutmix horen omdat jou versterker en die van je collega's er naast de monitormix zitten te blazen.

    Een regel die ik gebruikte: het volume van de gitaren moet onder de snare en crash van de drums zitten, nooit erboven.

    Mocht je jezelf graag duidelijk willen horen op een uitversterkt optreden, zet je amp dan aan de zijkant van het podium, gericht naar de muzikanten. Op zo'n optreden is het positioneren van de amps naar publiek sowieso nutteloos, het geluid in de zaal moet de PA doen en de amps vertoren de mix zo alleen maar.


    De enige uitzondering is buiten in een tent zonder PA. Maar zo'n optredens is het geluid ALTIJD kut. Dat kan je niet goedkrijgen, en heb ik daarom altijd geweigerd. Als je als organisator van zo'n event een beetje respect heb zorg je voor voor PA. Punt.

    Als je in aan café speelt met meer dan 50-60 man is PA eigenlijk ook nodig. Onder 50-60 man is 25 watt voldoende. Desnoods zet je je amp op een barkruk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik regel de boel vaak zelf.
    We hebben het dan niet over top personeel, dat mag duidelijk zijn.
    Enniewee, dan komt je gitaar te hard door de monitor. Gaat de zanger zeuren of de zang harder mag wat meestal het teken is voor een volume kettingreactie eindigend in drama.
    Je kan je amp natuurlijk zachter zetten maar we hebben een sweetspot.
    Dont fuck with the sweetspot halleluja.
    Alsof de mixer tegen de zanger zou zeggen, klinkt lekker maar kan het wat ZACHTER!
    Precies.
    Dan zet ik dus de mic voor de amp verder weg. Bepaal ik zelf wel hoe hard ik door de monitor kom.
    Tijdje geleden klom er tijdens het optreden ineens iemand op het podium om mijn microfoon weer goed te draaien. Voor die het podium af was had ik die weer teruggedraaid, die zal raar opgekeken hebben.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 maart 2018 om 13:51
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Als je een sweetspot wil en je amp is te luid dan zet je hem gewoon achter of naast het podium.
    Maar koppig op standje "Mach 5" op het podium of alles in de monitor loeihard zetten is dan misschien stoer, maar getuigt imho vooral van amateurisme. Je hebt een brei, muzikanten horen elkaar niet goed en gaan dus slordiger spelen, en je geluidsman trekt recht wat er recht te trekken valt.

    En achteraf heeft de geluidsman het gedaan natuurlijk.

    Trouwens je hebt geen hol aan je sweet spot als je mix op niks trekt. Ik heb nog nooit iemand na een optreden horen zeggen, "de mix trok op niets maar de gitaar klonk goed".

    Been there, done that. Het beste podiumgeluid krijg je met discipline. Moet ik daarvoor onder mijn sweet spot spelen, dan doe ik dat gewoon. Er bestaan pedaaltjes voor het randje, of neem volgende keer een kleinere versterker mee.
    Laatst gewijzigd door dejohan; 30 maart 2018 om 16:38

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Wel, daarom kies ik de amp per gelegenheid.
    Niet iedereen heeft die luxe, I know.
    En plaatsing van amp goes without saying.

    De sweetspot: je zoekt die op en DAN relocate je de amp. Is bijna net zo efficiënt als de volumeknop zelf.
    De sweetspot is veel meer dan "een randje" maar zal niet voor iedereen zo zijn. Snap ik.
    Enniewee.
    De point is niet stoer of amateurisme, dat is communicatie en scherpte.
    Paradiso en Melkweg is altijd een breeze, relaxed maar er bovenop. Hou ik van. Hoef je nauwelijks wat te zeggen. Laat staan te goochelen met mics.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 maart 2018 om 17:03
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Mijn 'sweet spot' bestond lange tijd uit alles op 10. Nou ja, alles... 50 watt Marshall JCM2000 top over een 4x12 met 75 watt Celestions, dus dat valt alleszins mee natuurlijk. Nee, zonder gein, dat gebruikte ik zo, ik vond het heerlijk, ik had altijd hetzelfde geluid (groot voordeel) en het interesseerde ons geen reet of we nou in een kroeg stonden of in een feesttent. In beide gevallen werd het met het grootste gemak nog uitversterkt ook.
    Eerlijk is eerlijk, het volume was wat overdadig in de kroeg, maar in een beetje feesttent, of bij festivalletjes, of op pleinen hoefde ik maar een meter naar links of naar rechts te stappen en ik hoorde mezelf alleen nog maar via de monitors. Zelfs bij luidere versterkers was dit het geval. 25 watt kan zeker genoeg zijn, maar als ie het lekkerst klinkt met het volume op 4 (ik zeg maar wat), dan heb je echt een goede monitormixer nodig. Iemand met verstand van zaken en met de juiste shit uiteraard. En anders kan een in ear systeempje wellicht uitkomst bieden. Geluid..., allemaal gedoe.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top