Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 11 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 103
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jim Bracops Bekijk bericht
    Ik zou graag willen weten waarom een beginnersgitaar goedkoop 'moet' zijn
    Omdat 90% van de mensen die met gitaar beginnen er na een paar maanden of zeker binnen het jaar er weer de brui aan geeft.
    Die 300 euro gitaar verkoop je dan weer voor 200 euro en dan ben je dus 100 euro en een illusie armer. Die 3000 euro gitaar verkoop je verder aan 2000 euro en dan ben je dus 1000 euro lichter.

    300 euro is in mijn ogen dan ook een goed (minimum) richtbedrag om een gitaar te kopen die kwalitatief net goed genoeg is om je als beginner niet te hinderen door te goedkope en daardoor slechte onderdelen. (ongelijke frets, manke stemmechanieken, switches die het voortdurend laten afweten etc.)

    Koop vooral een gitaar die jij (en je partner) mooi vindt! Zo'n gitaar neem je sneller vast en mogelijk mag ze in de woonkamer staan waardoor ze altijd binnen handbereik is.
    Een mooie gitaar binnen handbereik daar speel je elke dag op, al is het maar 15 minuten. Eentje in een kast of op de zolderkamer daar zijn snel excuses voor te bedenken om eens een dag over te slaan. (en dat worden er snel 2, en dan een week etc.)

    Dunne snaren zijn makkelijk in te drukken want hoe dikker de snaren hoe meer spanning erop moet staan om dezelfde noot te produceren.
    Daarentegen druk je dunne snaren heel snel een beetje 'zijdelings' ipv loodrecht naar onder waardoor alles continu een beetje vals klinkt. Als beginner ga je ze ook snel te hard indrukken waardoor het opnieuw vals klinkt.
    Dikke snaren zijn in dat opzicht een stuk makkelijker omdat je ze moeilijker per ongeluk vals kan drukken, maar je hebt er beduidend meer kracht voor nodig, zeker bij barre akkoorden. Die kracht mis je als beginner.
    8 of 9 is (te) dun, 11 of 12 is (te) dik. 10 is de gulden middenweg en wordt door de meesten gebruikt (beginners en gevorderde)

    Ik weet niet welke Jazzmaster je concreet bedoelt met die specs, maar een traditionele Jazzmaster (met een echte Jazzmaster brug) is een gitaar die niet makkelijk af te stellen is en ook eentje waar je (zeer) regelmatig de afstelling van gaat moeten bijhouden want daar zitten zoveel schroefjes aan die door de trillingen langzaam maar zeker 'lostrillen' waardoor zadels en ook de brug in zijn geheel na een paar weken spelen een milimeter (of meer) zakt. Ik heb ze met transparante nagellak 'vastgelijmd' maar je kan ook de traditionele manier gebruiken en wachten totdat alles genoeg geroest is en voldoende zweet en huidschilfers prut bevat zodat de schroefjes blijven vastzitten.
    Voor zittend spelen is dit een erg comfortabele body shape. Aan een Les Paul type gitaar met typische Tune-o-matic bridge heb je geen omzien maar die liggen dan (bij mij) weer niet zo lekker op mijn been.
    Laatst gewijzigd door jan7; 26 maart 2018 om 14:49

  2. #12

    Standaard

    Eigenlijk wilde ik precies tikken wat Jan7 al heeft geschreven

    Een goedkope gitaar heeft meerdere redenen, bijvoorbeeld:

    - Lagere investering mocht je er na een paar maanden toch achterkomen dat je het allemaal niks vindt.
    - Goedkopere gitaren zijn meestal al prima genoeg wat betreft kwaliteit.
    - In het begin weet je nog niet wat je fijn vindt en waar je op moet letten.
    - Vooral voor jongere beginners is 200 of 300e al een hoop geld

    Verder maakt het allemaal niet zo veel uit, koop er 1 die je mooi vindt en waar je een soort van klik mee hebt want die ben je geneigd te pakken. En alleen jij kan beslissen wat je er aan uit wil geven, als jij het de moeite waard vindt en kan missen/betalen is het dikke prima toch?

    Ligt ook grotendeels aan wat voor muziek je wil spelen, maar aan de andere kant kun je elke gitaar wel voor van alles gebruiken...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik ga mee met munkie; ga voor een goede tweedehandse, als je iemand kent die je kan begeleiden met de koop.

    Maar als je €3000,- aan een gitaar kunt en wilt uitgeven, waarom niet.
    Het is wellicht overkill, maar als dat dan de gitaar is die ervoor zorgt dat je die gitaar vast wilt pakken elke keer als je 2 minuten tijd hebt, waarom niet.

    Hierboven zag ik ergens dat mahonie zwaar is, maar dat is verre van een algemeenheid.
    Op dit moment heb ik 3 mahonie (body) gitaren in mijn bezit, 1 loodzware en 2 die net zo licht of lichter zijn dan de gemiddelde stratocaster met elzen body.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Ik zou ook wat versatile gaan voor mijn 1e gitaar... iets degelijks en niet te duurs kiezen, kan je later altijd nog.

    • Als 't ff kan een humbucker en een single coil, dan kan je eens ervaren wat & hoe het is, en waar je voorkeuren liggen.
    • Niet te moeilijke brug (geen floyds, of andere moeilijke tremolo systemen), misschien beter zelfs een fixed bridge.
    • Beetje een vlakke radius, geen vintage 7.25 for instance.
    • Goede tuners.

    Over het algemeen een kwestie van jezelf niet blind staren op de merken.
    De reeds genoemde Yamaha Pacifica is fair, Blade & Godin zijn merken waarop je voor weinig geld kwalitatief hoog kunt instappen. En zo is er nog een hele reeks die waarschijnlijk meer van deze generatie is waar ik ff wat minder mee bekend ben.

    En laat 't ding goed afstellen, of beter, koop een goed afgestelde gitaar in een winkel.
    Kans dat je een lemon koopt (die toeneemt zonder kennis van de materie) neemt af, een beetje een luthier of muziekzaak stuurt zo een gitaar terug; die heeft de test al voor je gedaan.
    Liever een paar tientjes meer uitgeven voor een goed afgestelde door een winkel geselecteerde gitaar wil ik zeggen, dan jezelf blind staren op een merk, en dat maar laten bezorgen.

    Succes.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Bestaan er dan winkels die goed afstellen??

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Ja hoor, voldoende.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Bestaan er dan winkels die goed afstellen??
    Ik ken er een paar die het kúnnen.
    En daar een enkele van die het ook dóen
    Maar dan nog breng ik mijn zooi nog liever naar een ander, maar dat zou iets als smaak kunnen zijn.

  8. #18

    Standaard

    Aan de topicstarter. De specs die je geeft lijken die voor een Blacktop Jazzmaster IOD.
    Op zich goeie gitaren, maar een lastige brug, dus laat die gitaar zeker in de winkel afstellen. Indien ze niet goed afgesteld staat springen de snaren uit de brug bij hard spelen.

    Kijk trouwens ook even naar Squier (submerk van Fender).
    De Squier J Mascis Jazzmaster vind ik bijvoorbeeld héél veel waar voor zijn geld.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Wat is die fascinatie met de Jazzmaster? Dat vind ik nou net geen beginnersgitaar, los van alle flaws die dit ontwerp heeft.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Wat is die fascinatie met de Jazzmaster? Dat vind ik nou net geen beginnersgitaar, los van alle flaws die dit ontwerp heeft.
    Geen flauw idee wat de reden is van de TS, maar mocht het om de looks gaan dan geef ik 'm gelijk. Ik vinnut een van de coolste ontwerpen van Fender.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top