Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 103
  1. #1

    Standaard Beginnen met elektrisch gitaar spelen

    Goedendag allemaal,

    Gisteren mn eerste les gehad. Een gitaar geleend van iemand. En omdat die al 6 jaar aan de muur hangt niks te doen, kon hij de gitaar wel even missen. Maar je begrijp dat de actie van de snarren tov de toets dramatisch is. Zelfs niet te herstellen want de hals is ook licht krom. (bij aandraaien van de halsschroef raken de snaren de eerste fret en bij de 12e fret is de actie nog veel te hoog)

    De reden dat ik de gitaar heb geleend, komt omdat ik er zelf niet uitkom bij het aanschaffen.

    Ik lees dus overal 'koop een goedkoop beginnersgitaar...' maar daar staat nooit een reden bij. Waarom?! Wordt er hier (bijna altijd) blind uit gegaan van een klein budget te besteden? Of heeft dit te maken met de specificaties die beter zijn voor een beginner? Speelt een beginner beter op een gitaar van 300,- dan op een gitaar van 1600,-? (bijvoorbeeld)

    Inmiddels ben ik er wel uit dat het een elektrisch gitaar wordt, domweg omdat dit het instrument is wat ik wil gaan spelen. Een acoustic gitaar is een ander instrument. Deze woorden lees ik vaker op internet en heb ik ook van mn gitaarleraar, zijn dus niet van mij. De meningen zullen daar in verschillen maar daar ben ik in ieder geval al uit.

    Ik zou graag willen weten waarom een beginnersgitaar goedkoop 'moet' zijn, en of de volgende specs goed zijn voor een eerste gitaar:

    Gemaakt in de USA
    body stijl: Jazzmaster
    body: mahoniehout
    toets: ebbenhout (Ebony), compound radius 304.8 - 406.4 mm
    hals: esdoornhout, modern C-profiel, geschroefd
    frets: 22, jumbo
    topzadel: 42.8 mm (1.685 inch)
    snaarlengte: 25.5 inch (648 mm)
    brug: 6-Saddle American Series String-Through-Body, Vintage-stijl stalen zadels
    2 humbucker elementen


    Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!

    Gr, Jim
    Laatst gewijzigd door Jim Bracops; 26 maart 2018 om 12:21

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik ben geen gitaarbouwer en kan alleen hier op reageren vanuit het oogpunt van een gitarist. Mijn ervaring is dat een goed instrument alleen maar een positief effect heeft op het leerproces en een slecht instrument het tegenovergestelde. Wat die specs betreft moet je er rekening mee houden dat een mahonie body vrij zwaar is. Ik zelf houd daar niet van vanwege de belasting voor je schouder wanneer je staande speelt. De vorm van de body bevalt mij erg goed. De gitaar voelt meer in balans met een Jazzmaster body dan bijvoorbeeld met een Stratocaster body.

    Ik zelf speel onder meer op een Jaguar, die hebben dezelfde body als een Jazzmaster. Ook die jumbo frets vind ik lekkerder en makkelijker spelen dan die dunne fretjes.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Kies in elk geval een gitaar die ervoor zorgt dat de kans groot is dat je zin hebt om te oefenen en te spelen. Kan goedkoop of duur. Met 200 euro kom je best ver (Yamaha Pacifica bijvoorbeeld). Maar als jij meer kunt en wil uitgeven kan dat ook prima. Er zijn leuke filmpjes met tips over dit soort dingen, zoals https://www.youtube.com/watch?v=hogLV_bWuCg

  4. #4

    Standaard

    Wat een snelle reacties! Hier kan ik wat mee!

    Bedankt Brad en twoerd!

    Heb nog wat vragen, is er een 'ideale' snaardikte voor beginners? Daar lees ik ook veel meningen over maar ook weer zonder onderbouwing.

    En maakt een halsbreedte voor een beginner uit? Ik heb twee gitaren op het oog waar specs nagenoeg gelijk zijn maar de 1 is een jazzmaster met een halsbreedte van 43mm en de ander een stratocaster met een halsbreedte van 42mm.

    Je zou denken dat 1 mm verdeeld over 6 snaren (1mm : 6 = 0.17mm per snaar meer ruimte) te verwaarlozen is maar dat is mijn mening puur technisch bekeken. Vandaar mijn vraag aan jullie.

    Vast bedankt!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Snarendikte: het gaat sowieso pijn doen aan je vingers in het begin haha. Voor een kind zou ik wellicht denken liever dunne snaren, iets makkelijker in te drukken. Voor een sterke vent hoeft dat niet echt. Al doende kom je er vast wel achter wat je fijn vindt.

    Voorkeur voor type hals is heel persoonlijk. Veel uitproberen dus. Pak eens een brede, een smalle, een platte, een bolle, etc. Ook de finish (hoe glad glijdt ie door je hand) is belangrijk.

    Heb je eraan gedacht om in het begin een gitaar te huren? Dat geeft je de kans om te switchen tot je beter weet wat bij je past.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dikkere snaren blijven beter op stemming. Verder hangt er helemaal vanaf hoe sterk je bent zoals die man op die video van Twoerd ook zegt. Als je wilt gaan soleren met veel bends dan zijn dunnere snaren veel meer ergonomisch. Ikzelf houd van dunnere snaren 008 en 009. Snaren met een 010 gage zijn het meest gangbaar. Vrij dik maar niet overdreven dik. Je zou op 009 kunnen beginnen en vandaar uit gaan kijken wat je het best bevalt.
    De kwaliteit van de hals speelt ook wel een rol bij het kiezen van de dikte. De gitaristen van de Wild Romance vroeger gebruikten live een goedkopere kopie van hun favoriete gitaar om deze niet bloot te stellen aan het woeste podiumleven. Ze gebruikten wel dunnere snaren omdat de halzen van die goedkopere gitaren gingen wringen wanneer ze er dikkere snaren op zetten.

    Wat de breedte van de hals betreft, het hangt helemaal af van de grootte van je handen. Ik heb vrij kleine handen en prefereer een topkam breedte van maximaal 42mm. Heb je gemiddelde of grote handen dan moet een breedte van 43 mm goed aanvoelen. Voor het pakken van bepaalde akkoorden is een bredere hals juist beter. Wanneer de snaren erg dicht bij elkaar staan demp je al snel onbedoeld snaren af bij het pakken van bepaalde lastige akkoorden.

  7. #7

    Party

    Bedankt weer voor de snelle reactie heren!

    Dat het pijn doet heb ik al ondervonden inderdaad haha.
    Huren is misschien ook wel een optie, al vind ik het ook wel leuk om te beginnen en daarom ook echt een 'eerste gitaar' te hebben straks.

    Mn handen zijn best aan de grote kant en ik ben 35, dus zou het wel moeten winnen van een snaar denk ik. ;-)

    Over de finish van de hals heb nog niet nagedacht. Toch maar even een muziek/gitaarwinkel binnenlopen!

    Thanx!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    De tip van Twoerd is een goede. Ik heb zo'n Yamaha Pacifica 112 in old violin sunburst gekocht voor mijn neefje, die ook een beginnersgitaar zocht. Voor 212 euro heb je een gitaar die van voor naar achter klopt. Hals speelt erg fijn. Volgens mij de best buy in deze prijsklasse. Hij heeft een humbucker bij de brug en twee singlecoil-elementen, dus je kunt er allerlei stijlen op spelen.

    Je kunt beter met een goedkope maar goede instapgitaar beginnen. Als je na een jaar pielen er achter komt dat klaverjassen toch leuker is, heb je weinig geld weggegooid. Bovendien hou je zo budget over voor een leuke gitaarversterker, pedaaltjes, snoeren etc.
    Laatst gewijzigd door telerocker; 26 maart 2018 om 14:10
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9

    Standaard

    Een beginnersgitaar is wat de beginner er voor kan/wil uitgeven. Zelfde geld voor de versterker.
    Enige belangrijke volgens mij is dat je de gitaar wel ietwat aanpast aan de muziekstijl die je wilt gaan spelen. Snaren enzo kan je altijd vervangen als je ze te dik/dun denkt te vinden.

    Gewoon wat uitproberen in de winkel, daar kan geen briljante internettheorie tegenop.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Je specs zijn wel heel specifiek, ik zou gewoon zoeken naar een goede Jazzmaster. Sla Fender Japan zeker niet over, hoeft niet minder te zijn dan USA, integendeel. Een goede 2dehands plank van een standaard merk en model houdt forever een groot deel van zijn waarde. Goede buizenversterker idem. Analoge effecten idem. Alles wat digitaal is, effecten, modeling, zakt als een gek in waarde.

    Neem iemand mee met kennis en ervaring om de 2dehands gitaar te checken. Breng je gitaar naar een goede luthier voor een afstelbeurt. Maakt een wereld van verschil. E-gitaar is fysiek een licht bespeelbaar instrument vergeleken met staalsnarig akoestisch.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top