Misschien leef ik al 20 jaar onder een steen, en is dit algemeen bekend, maar toch vraag ik me het onderstaande af; vraagje voor de tremolo expert s dus!

Al mijn gitaren met een tremolo (of eigenlijk vibrato) staan bij mij dive only.
Ik heb 1 gitaar met een floyd rose, die oorspronkelijk floating stond. Deze gitaar heeft geen recess achter de floyd, en de floyd stond dus wat gekanteld, zoals bij vintage trems ook wel gebruikelijk is. Inmiddels ligt de floyd plat op de body wat de respons van de gitaar enorm ten goede kwam. Ik heb altijd gedacht dat dit kwam door een groter contactoppervlak met de body, tov alleen de twee knife edges.

Nu ben ik met een gitaar met vintage trem bezig geweest om deze twee kanten op te kunnen laten wiebelen. Maar door deze voorover te kantelen mis ik weer wat respons.

Het kan zijn dat ik gek word, maar de respons lijkt stukken beter als de trem maar nét los is van de body, ten opzichte van dat ie zover voorover staat dat ik de toon met de tremolo 1,5 toon kan verhogen.
Net los van de body is ook los, dus dan is er geen contact meer zou je zeggen.

Zou dit betekenen dat je, in het geval van een floyd rose in zwevende opstelling bijvoorbeeld, dus meer sustain en respons krijgt als je de baseplate parallel zet met de snaren (dus met recess) dan met voorover gekantelde floyd?

Op zich zou het misschien te verklaren zijn doordat bij een parallelle opstelling de snaar dichter bij het scharnierpunt aangrijpt, en daardoor de tremolo minder mee beweegt met het langer en korter worden van de trillende snaar (minder energie weg via de veren).

Klopt dit verschijnsel?