Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Tremolo setup

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard Tremolo setup

    Misschien leef ik al 20 jaar onder een steen, en is dit algemeen bekend, maar toch vraag ik me het onderstaande af; vraagje voor de tremolo expert s dus!

    Al mijn gitaren met een tremolo (of eigenlijk vibrato) staan bij mij dive only.
    Ik heb 1 gitaar met een floyd rose, die oorspronkelijk floating stond. Deze gitaar heeft geen recess achter de floyd, en de floyd stond dus wat gekanteld, zoals bij vintage trems ook wel gebruikelijk is. Inmiddels ligt de floyd plat op de body wat de respons van de gitaar enorm ten goede kwam. Ik heb altijd gedacht dat dit kwam door een groter contactoppervlak met de body, tov alleen de twee knife edges.

    Nu ben ik met een gitaar met vintage trem bezig geweest om deze twee kanten op te kunnen laten wiebelen. Maar door deze voorover te kantelen mis ik weer wat respons.

    Het kan zijn dat ik gek word, maar de respons lijkt stukken beter als de trem maar nét los is van de body, ten opzichte van dat ie zover voorover staat dat ik de toon met de tremolo 1,5 toon kan verhogen.
    Net los van de body is ook los, dus dan is er geen contact meer zou je zeggen.

    Zou dit betekenen dat je, in het geval van een floyd rose in zwevende opstelling bijvoorbeeld, dus meer sustain en respons krijgt als je de baseplate parallel zet met de snaren (dus met recess) dan met voorover gekantelde floyd?

    Op zich zou het misschien te verklaren zijn doordat bij een parallelle opstelling de snaar dichter bij het scharnierpunt aangrijpt, en daardoor de tremolo minder mee beweegt met het langer en korter worden van de trillende snaar (minder energie weg via de veren).

    Klopt dit verschijnsel?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ja dat klopt. Als je een FR evenwijdig aan de body laat zweven klinkt 'ie het best. Naar voren gekanteld heeft erg nadelige gevolgen voor de sound en je intonatie is ook nog eens van slag.

  3. #3

    Standaard

    En hij is dan (in mijn beleving) het meest stemvast. Ik heb al mijn Floyds exact evenwijdig met de body en nooit problemen met van stemming afraken. Stel ik ze niet goed (op die manier dus) af dan heb ik dat wel.
    Dus lijkt me dat dat idd de bedoeling is
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Hetzelfde fenomeen, qua toon, is er dus met vintage style tremolo's ook, heb ik proefondervindelijk vastgesteld.
    Waarom er dus hordes mensen tóch dat ding voorover gekanteld hebben en/of er vrijwel nooit een recess onder een vintage tremolo zit is mij een raadsel vooralsnog.
    Natuurlijk voorover gekanteld voor de functie van noten kunnen verhogen, maar voor die 1% van de tijd dat ik dat doe, kan ik niet 99% van de tijd een beroerd geluid hebben; het viel me echt enorm tegen hoe veel het scheelt, eye opener.

    Vraag me zelfs af of de tonesuck die veel mensen schijnen te ervaren met een floyd rose, niet gewoon daar aan.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 21 maart 2018 om 19:24

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Interessant heren. Zo eens kijken hoe die van mij staat! Maar zij we er al uit waarom ehm... alles beter is als ie parallel staat?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb nooit een klassieke vervangen voor een FR, maar wel een vaste naar een originele FR wat een strakkere toon met meer mid-hoog opleverde. Een gegoten Schaller door een echte vervangen gaf ook veel meer toon.
    Toen ik een keer verkeerde snaren meekreeg en vlak voor een optreden monteerde waardoor de vibrato voorover kantelde, viel mij vooral de verminderde toon en sustain op. De enige verklaring die ik zo zou kunnen verzinnen is dat bij een vlakke stand van de brug, de snaren netjes door het geultje lopen terwijl als de brug voorover staat, de snaren meer loshangen.


    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 21 maart 2018 om 22:09 Reden: pijnlijke tegenstelling rechtgezet

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Ja misschien zoiets. Fascinerend.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    In eerste instantie zat ik de denken richting Eriks plaatje. Als de floyd kantelt, komt het zadeltje omhoog, wat een groter moment geeft om het scharnierpunt / knife edge.
    Echter, als je ervan uit gaat dat je de snaarhoogte aanpast (gelijkblijvende actie) als je hem kantelt, dan is het draaimoment om het scharnierpunt weer gelijk, dus gevoelsmatig ligt het niet direct daar aan.
    Wat echter wél verandert in een dergelijke setup is het draaimoment dat de veren bewerkstelligen. Dit tegenwerkende moment is weliswaar even groot om het scharnierpunt, maar omdat de stand van het block kleiner geworden is (afstand aangrijpingspunt veer tot knife edge, parallel aan krachtvector gemeten) moet de veerkracht van de veer wat anders (hoger) zijn.
    Maar de richting waarin de veerkracht werkt verandert ook weer door de kanteling.

    Crap, ik weet het niet zonder uittekenen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De veerconstante blijft over het hele rek- en trektraject hetzelfde, die verandert helemaal niets vandaar de term constante.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    De veerconstante blijft over het hele rek- en trektraject hetzelfde, die verandert helemaal niets vandaar de term constante.
    Dat de veerconstante hetzelfde is -het is de eigenschap van die specifieke veer- doet niets af aan het feit dat de veerkracht anders is / kan zijn. Alleen bij een veerconstante van 1 zou een veerkrachtverandering niet mogelijk zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top