Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2002
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.614

    Standaard Boss FV-50H hardwired

    Voor thuis gebruik ik een klein pedalboard voor bij mijn Valve Junior topje. In feite is dit plankje is een goedkope versie van mijn gig pedalboard.

    Als eerste in de keten op dit plankje staat een Boss FV-50H die last had van tonesuck.
    Aangezien een volumepedaal altijd iets tonesuck heeft, omdat er meerdere componenten in het signaalpad worden toegevoegd, wilde ik dit tot een minimum reduceren.
    De FV-50H heeft PCB's, een minimum volume regeling, een tuner output en hele dunne bedrading. Allemaal dingen die naar mijn inzien wel bijdragen aan tonesuck.
    Dus de soldeerijzer opgewarmd en de onderdelenbak doorgespit. 2 output jacks en dikkere bedrading vervangen de PCB's en overbodige rommel. De originele potmeter is 250K lineair en die gebruik ik voorlopig nog. Ik wil nog wel eens kijken of een 500K logaritmische potmeter een positief effect op het geluid omdat ik naast singlecoils ook humbuckers en P-90's heb in mijn gitaren.

    Tot nu toe is het resultaat wel bevredigend. Het geluid lijkt minder gemoffeld/donker en het verloop van het pedaal zelf is nog steeds hetzelfde. De afstelling van de potmeter had al eens eerder aangepast omdat het eerste gedeelte van het verloop van het pedaal weinig deed en pas net voor een kwart er signaal doorkwam.
    Het enige wat ik misschien nog kan toevoegen is een treblebleed, maar voorlopig kijk ik hoe dit werkt. De treblebleed zat overigens wel in de PCB verwerkt in de vorm van een 0,0001 uF condensator.

    Hieronder een paar foto's van een origineel pedaal en de huidige situatie;





    Guitars; Gibson ES-335, Gibson SG Classic, Squier Telecaster Affinity, Taylor GS mini Rosewood
    Amps; Koch Studiotone, Marshall Master Lead 5010, Epiphone VJ Head modded Kitty Hawk 1x12 Cab

  2. #2

    Standaard

    Ik kan me echt niet anders voorstellen dan dat door het weglaten van die treblebleed C's het resultaat juist slechter moet zijn. Die paar cm kabel en printspoor gaan niet genoeg capaciteit opleveren voor een hoorbaar hoogverlies. Die pot, zeker als hij niet helemaal open staat, icm met je (passieve) pups wel. Behoorlijk zelfs.

    En tenzij ik me vergis had je van origine kwalitatief betere jacks dan die Chinese brollen die je nu gebruikt lijkt te hebben.

    Sorry voor het niet juichen
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ash ketchum Bekijk bericht
    De FV-50H heeft PCB's, een minimum volume regeling, een tuner output en hele dunne bedrading. Allemaal dingen die naar mijn inzien wel bijdragen aan tonesuck.
    Het probleem dunne bedrading snap ik niet. Impedanties zijn hoog, dus stroom is laag en dan kan het toch dun?

    Tonesuck als hoog-af filter is meer een kwestie van serieweerstand met capaciteit naar ground. De uitgangsimpedantie van je gitaar zal vele malen hoger zijn dan wat die dunne draadjes toevoegen, rest dus het wegnemen van capaciteit.

    Verder kun je tonesuck krijgen door (te) laagohmig af te sluiten waardoor dit i.c.m. de element-inducties een rol gaat spelen.

    Ik lees iets over een tuner output. Ik zie niet goed hoe en waar dat wordt afgetakt, maar als je er een tuner aan hebt zitten zou ik eens goed luisteren naar het verschil tussen wel of geen tuner aangesloten. Best kans dat daar je suck vandaan komt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    flevoland
    Berichten
    1.433

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ik kan me echt niet anders voorstellen dan dat door het weglaten van die treblebleed C's het resultaat juist slechter moet zijn. Die paar cm kabel en printspoor gaan niet genoeg capaciteit opleveren voor een hoorbaar hoogverlies. Die pot, zeker als hij niet helemaal open staat, icm met je (passieve) pups wel. Behoorlijk zelfs.

    En tenzij ik me vergis had je van origine kwalitatief betere jacks dan die Chinese brollen die je nu gebruikt lijkt te hebben.

    Sorry voor het niet juichen
    Auch, gevalletje rollback? .. Kan je dit soort gevallen niet makkelijker oplossen met kortere of betere jackkabels, dan wel gebufferde pedaal voor de volumepedaal?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Is het niet zo dat als je er een tuner voor zet, je automatisch ook een buffer hebt? Mits geen true-bypass natuurlijk.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En tenzij ik me vergis had je van origine kwalitatief betere jacks dan die Chinese brollen die je nu gebruikt lijkt te hebben.
    Hoe zie je dat?
    Dat type jacks is er ook van bv switchcraft toch?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Hoe zie je dat?
    Dat type jacks is er ook van bv switchcraft toch?
    Precies.... ben deze vaak zat in Gibsons tegen gekomen en da's allemaal Switchcraft spul. Regelmatig problemen gehad met de onvolprezen 3-standen schakelaar van dit merk.... made in the US of fucking A.

  8. #8

    Standaard

    Stink er 1 keer in en je ziet, ook op een foto, het verschil.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Maar bedoel je te zeggen dat bijvoorbeeld Switchcraft wel ok is, of dat juist andere typen jacks beter zijn?

    Ik heb zelf ook wel switchcraft jacks gehad die het begeven hadden (veerwerking weg), maar ik heb niet zo veel (verschillende) spullen om te kunnen zeggen dat het een beter is dan het ander....maar het is wel handig om te weten hoe de mensen die er wel verstand van hebben erover denken.

  10. #10

    Standaard

    Ja hoor. Prima. Net als REAN en Neutrik.

    Maar niet het Chinese plastic brol wat daar links op de foto staat.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top