Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1

    Standaard Kleine gitaar advies gevraagd

    Mensen, het is een crossposting maar ik hoop dat dat mag?


    Ik ben een (gypsy)jazzer met een mooie Selmer.
    Maar in mijn vrije avonduurtjes wil ik graag wat Vestapol nummers oefenen. Nu heb ik een oeroude gare spaanse nylongitaar merk brandhout waar ik dat op doe.

    Ik zoek eigenlijk een steelsnaar!
    Maar ik heb geen verstand ervan.
    Een soort gitaar die je op de website ziet van mensen als Eric Bibb http://www.ericbibb.com. Daar zie je zo’n ietwat kleine gitaar en die zijn ideaal. Wat is dit dan voor soort gitaar?
    Ik zou jullie advies erg op prijs stellen!

    Dank alvast.

  2. #2

    Standaard

    Zie het cross posten niet helemaal, maar misschien ben ik dom.

    Ik heb een Parlor (naam van het model) van pak beet 90 jaar oud.
    Daarmee werd je de spot van de muziekwereld, want alles moest groot of jumbo.
    Dat er mensen waren (zoals ik) die dat vaak maak lawaai papegaaien vonden? Ach we zijn als muzikantjes behoorlijk conformistisch.

    Maar goed, een Parlor mag weer de laatste tijd. En gelukkig zie en hoor je ze steeds vaker. Ze hebben iets minder volume, maar hé...., als dat nou een probleem is zet je er een mic voor toch?

    Ik weet er te weinig van om je een bepaald fabricaat aan te bevelen. En als ik het al zou weten zou ik er waarschijnlijk mijn mond over houden. Het is heel persoonlijk en bovendien: het is heerlijk om uit te pluizen welke je het fijnste vindt.
    De ergonomie is zodanig, dat ik je durf te voorspellen dat je er vaker op zult spelen dan je had gedacht.

    Neem er de tijd voor en: Happy Hunting!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    De gitaar op de eerste foto van Eric Bibb is een The Gibson L-00 12-fret uit ca. 1932.
    Wordt nu nog steeds gemaakt onder de naam Gibson Blues King, maar dan wel als 14-fret.

    Body sizes:
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 maart 2018 om 09:02
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4

    Standaard

    Wouha!
    Wat een snelle en uitgebreide reacties!
    Dank aan beide, hier heb ik wat aan.
    Ik had niet gezien dat het een Gibson is. En dat terwijl ik al jaren op een L5 mag spelen van een maat.
    Maar dat is natuurlijk weer een hele andere gitaar.

    Zoals gezegd: ik ken mijn eigen instrument behoorlijk maar weet weinig van al die andere soorten en maten.
    Ik ben van oorsprong violist. Die zijn niet zo geinteresseerd in meerdere instrumenten:-) je hebt ook niet zulke enorme verschillen in die sector.
    Lawaaipapagaaien is ook een nieuwe term die ik geleerd heb:-)

    Maar allez, nu weet ik waar ik moet beginnen!
    Zo’n Gibson is me wss te duur. Maar ik lees dat Martin 00 serie de zelfde maat body heeft dus wie weet ga ik daar naar op zoek.
    Kan ik dus aannemen dat een 00 body soort van welke maker dan ook zo’n beetje het formaat is?

    Nogmaals, dank en groet,

    Herman

  5. #5

    Standaard

    Ook in de violen genoeg verschillen hoor. Mijn dochter speelt op een 150 jaar oude Breton. Da's echt andere koek dan wat uit Duitsland of Japan komt. Afijn, waar lul ik over.

    Mijn eerste move zou zijn naar een winkel, waar ze Parlors, 00's etc hebben hangen.
    Eerst gevoel krijgen bij welke body je het lekkerst vindt om mee te spelen. (Kijk, mijn teksten schrijven zichzelf).
    En ik zou me tijdens zo'n eerste bezoek nog totaal niet bezighouden met prijs, fabrikaat etc.

    Er zijn hier behoorlijk wat gasten die wat weten van wat je zoekt. Dus gewoon nog even geduld....
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geitekaas Bekijk bericht
    Wouha!
    Wat een snelle en uitgebreide reacties!
    Dank aan beide, hier heb ik wat aan.
    Ik had niet gezien dat het een Gibson is. En dat terwijl ik al jaren op een L5 mag spelen van een maat.
    Maar dat is natuurlijk weer een hele andere gitaar.

    Zoals gezegd: ik ken mijn eigen instrument behoorlijk maar weet weinig van al die andere soorten en maten.
    Ik ben van oorsprong violist. Die zijn niet zo geinteresseerd in meerdere instrumenten:-) je hebt ook niet zulke enorme verschillen in die sector.
    Lawaaipapagaaien is ook een nieuwe term die ik geleerd heb:-)

    Maar allez, nu weet ik waar ik moet beginnen!
    Zo’n Gibson is me wss te duur. Maar ik lees dat Martin 00 serie de zelfde maat body heeft dus wie weet ga ik daar naar op zoek.
    Kan ik dus aannemen dat een 00 body soort van welke maker dan ook zo’n beetje het formaat is?

    Nogmaals, dank en groet,

    Herman
    Graag gedaan.
    Als het je alleen om de body size te doen is dan zijn een 00 en een OM redelijk gelijk. Een parlor is een maatje kleiner en een 000 net een maatje groter. Mijn kleinste steelstring is een Grand Auditorium (een Furch Silueton Folk 61CM) en dat is toch ook al best wat kleiner dan een dreadnought.

    Keuze genoeg, dus lekker veel zoeken en proberen maar! Enneh... Martin goedkoper dan Gibson?
    Ik weet niet zo heel veel van Martin, maar goedkoop waren ze nooit...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7

    Standaard

    Maar met violen heb je niet de verschillen als tussen een bv Gibson L5, Selmer, les paul of een electrische acdc gitaar, right? Dat is wat ik bedoel. Uiteraard zitten er enorme verschillen (subtiele) in landen van herkomst en makers.
    Maar je hebt gelijk. Ik ga me nog verder inlezen en kijken. En natuurlijk andere reacties afwachten. Mss heeft iemand wel DE gitaar te koop?!
    Ik heb op mp al een Sweetwood 00r gezien voor heel weinig. Dat zou zo maar eens wat kunnen zijn, nietwaar?

  8. #8

    Standaard

    Oh, dat dacht ik. Ik zie vaak goedkope (maar ook zeer prijzige) Martins. Iets te voorbarig dus, blijkbaar:-)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ook in de violen genoeg verschillen hoor. Mijn dochter speelt op een 150 jaar oude Breton. Da's echt andere koek dan wat uit Duitsland of Japan komt. Afijn, waar lul ik over.

    Mijn eerste move zou zijn naar een winkel, waar ze Parlors, 00's etc hebben hangen.
    Eerst gevoel krijgen bij welke body je het lekkerst vindt om mee te spelen. (Kijk, mijn teksten schrijven zichzelf).
    En ik zou me tijdens zo'n eerste bezoek nog totaal niet bezighouden met prijs, fabrikaat etc.

    Er zijn hier behoorlijk wat gasten die wat weten van wat je zoekt. Dus gewoon nog even geduld....
    Vriendelijke groet, Gus
    De zin er na heb je ook al vast, Gus...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10

    Standaard

    Eerst gevoel krijgen welke body je het lekkerst vindt om mee te spelen
    Maar wat ik vind zal 'k je in dit topic niet mee vervelen

    Zowiets M.?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top