Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 92
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    -29v.... lijkt me dus niet helemaal goed. Een van de diodes naar centerspanning misschien?

    Edit; ik heb ook maar 34 en -34v op de eind versterking transistoren. Ipv 45 wat in schema staat.
    Ter info, ik heb ook condensatoren vervangen voor 4700uf zoals je aangaf eerder.
    Elco is het punt niet.

    Te lage voedingsspanning wijst op flinke sluiting of verkeerde instelling. Waarschijnlijk loopt er een bak stroom maar dan moet het ook lekker heet worden. Beetje moeilijk diagnose stellen vanaf een schermpje.

    Laten we eens beginnen met de vervangen torren, wat zat er in en waarmee heb je het vervangen?

    edit:
    ik kijk even naar jouw schema van de alfa uitvoering.

    Controleer even R47 - 15 ohm.
    Wat zit er nu in Q16?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 april 2018 om 21:59
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Q7 was 2n3440 en vervangen met 2n3440 zoals op het schema. Q16 was 2n5401 en vervangen met 2n5401, wat de equivalent was van 2n4888 (origineel volgens schema) las ik op Google
    Laatst gewijzigd door Thiez; 5 april 2018 om 22:14
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Q7 was 2n3440 en vervangen met 2n3440 zoals op het schema. Q16 was 2n5401 en vervangen met 2n5401, wat de equivalent was van 2n4888 (origineel volgens schema) las ik op Google
    Daar ga je dus de mist in. Je hebt aangenomen dat je voorganger wist wat hij deed en ik vrees dat dit niet goed is. Elektrisch is de 2N5401 wel te gebruiken maar dan moet hij wel aangepast ingezet worden, de aansluitingen zijn namelijk anders. Als jij hem er nu hebt ingezet zoals je voorganger dat heeft gedaan zal hij weer defect zijn. Hoef je je niet voor te schamen hoor, het overkomt mij ook wel eens dat ik uit gemakzucht klakkeloos een onderdeel vervang. Je wordt vanzelf terug gefloten.

    edit:
    Heeft even geduurd voor ik alle gegevens kon vinden. Het is niet moeilijk om aan te passen. De 2N4888 is e-b-c en de 2N5401 is c-b-e. Door hem 180 graden te draaien en het middenpootje (b) tussen e en c doorbuigt kan het werken. Wel eerst de tor goed doormeten want ik denk dat hij het niet overleeft heeft.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 april 2018 om 23:13
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ah ok, ik had gezocht op een ander forum, en daar werd gezegd daar de 2n5401 equivalent was van de 2n4888. Een aanzien die er idd ook in zat was ik er van uitgegaan dat dit klopte. Maarrr, aangezien ze geen drol kosten, had ik er alvast naar 2 besteld, dus ik heb nog een poging.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Oke, ga dan uit van de originele positie en draai hem 180 graden. Ik hoop dat er geen gevolgschade is.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Oke, ga dan uit van de originele positie en draai hem 180 graden. Ik hoop dat er geen gevolgschade is.
    Hij hangt nu met de Emitter aan R46, zoals op het schema. Dus als ik hem omdraai komt hij met de andere kant aan R46 te hangen, klopt dat dan?

    EDIT; Q12 zit omgedraaid..... stom.. even omdraaien en kijken of het schade heeft veroorzaakt.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 6 april 2018 om 17:15
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Geen DC op de uitgang nu. -42 en +42 volt op de collectoren van de eindtransistoren, dus oogt normaal nu de voeding.

    Krijg ook weer gewoon signaal op de output als ik toongenerator erop zet. dus alles lijkt weer te werken.

    Nog dingen die ik nu af moet stellen of na moet meten?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 6 april 2018 om 18:02
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zou je bijna kunnen feliciteren maar ben pas tevreden als je een stabile bias in kan stellen. Signaal op de uitgang zegt al veel natuurlijk. Laat eens een klein beetje signaal op de uitgang toe. Mogelijk zie je crossover vervorming.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Heel klein beetje crossover, maar is minimaal. Overigens veranderd er niet als ik bias wijzig.

    op het schema staat 90mV idle. Maar waar meet ik die? Is dat op de base van Q13?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 6 april 2018 om 20:30
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Heel klein beetje crossover, maar is minimaal. Overigens veranderd er niet als ik bias wijzig.

    op het schema staat 90mV idle. Maar waar meet ik die? Is dat op de base van Q13?
    Ja dat weet ik dus ook niet. Meestal kun je meten over de emitterweerstand, in dit geval 0.33 ohm. Bij voorkeur zou ik dan meten over de serieschakeling van R21+R50. Reken je dat uit kom je op 90mV/0.33=270mA. Het ontwikkelde vermogen is dan 42Vx270mA=11Watt per eindtransistor. Dit komt neer op een biasvermogen van 46Watt en dat is een beetje gortig naar mijn idee. Als je 10Watt in rust verstookt is het al veel. Ik zou ff uitgaan van 30mA per tak dus over de twee emitterweerstanden moet je meten 30mAx0.66=20mV. Dan moet hij vrij zijn van crossover.

    Een andere manier is gewoon je scoop er aan en regelen tot de crossover verdwijnt. Neem daarvoor een zo klein mogelijk signaal, iets wat nog net lekker te zien is op de scoop en iig boven de ruis uitkomt. Als je aan R42 gaat draaien moet dat bij beide methoden te zien zijn. Dus bij methode 1 kijk je met de multimeter of je die 20mV kan halen en bij methode twee is het eenvoudig plaatjes kijken.


    EDIT:

    Volgens de text van het beta schema:
    Daar hebben ze het over 1mV over R18 voor de biasinstelling. Dit zou betekenen een biasstroom van slechts 3mA. Ik vind dat erg laag maar houd je er maar even aan zolang je geen crossover waarneemt.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 6 april 2018 om 21:20
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top