Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 92
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dan zat ik ook fout, Q13 is dan de bias (uiteraard met de potmeter, had ik wel kunnen weten ook haha). Het is inderdaad een erg slecht leesbaar schema helaas. Dan heb ik in principe alles doorgemeten. Q16 is de defecte. Moet ik deze per paar vervangen dan?

    Kun jij toevallig op jouw schema zien wat Q16 is? Op de transistor staat 2N5401, maar op het schema is het eerste getal na de N een 4. Dus is een ander type kan dat?
    Ik kan wel zien wat de NPN is, nl 2N3440. De complementair daarvan is de 2N3439 maar waarschijnlijk zijn die lastig vindbaar. Dit zijn toch van die ronde dopjes? ca 7mm rond en ook zoiets voor de hoogte? Je kan daar ook iets anders voor bedenken hoor mocht je ze niet kunnen vinden.

    Q7 en Q16 moet je dus paarsgewijs vervangen, moeten is een groot woord he maar tis wel verstandig.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Het zijn momenteel verschillende. Q7 is een rond metalen dopje idd, Q16 is een zwart kunststof transistor met pootjes onderaan.
    Snap ook niet waarom deze anders zijn. Q16 zit ook in een voetje geschoven, terwijl Q7 direct op de print gesoldeerd is.

    Edit: inmiddels gevonden dat Q16 een 2N4888 is. Nu zit er dus een 2N5401 in, dit is zover ik kan vinden een directe vervanger.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 30 maart 2018 om 12:01
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Het zijn momenteel verschillende. Q7 is een rond metalen dopje idd, Q16 is een zwart kunststof transistor met pootjes onderaan.

    Is dus al eens vervangen. Hier zie je denk ik het belang van gelijke transistoren. Vervang ze gewoon per paar. Let op dat de vervangers een Vce hebben van ruim twee keer de voedingsspanning. Origineel zijn er torren toegepast welke 250V Vce hebben maar dat is helemaal niet nodig. 120V is voldoende.

    Ennehhhh voetjes liever verwijderen. Contact is niet altijd betrouwbaar en heeft in dit geval grote gevolgen. Direct in de print solderen heeft verreweg mijn voorkeur.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ik ga de onderdelen bestellen, to be continued! Bedankt in ieder geval zover Frans.

    Ik heb trouwens net nog een betere versie van het schema gevonden. Het is wel van de Alpha series, maar tot op heden nog geen verschillen kunnen ontdekken. In ieder geval de types wat duidelijker leesbaar. http://music-electronics-forum.com/a...lpha-slave.gif
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Morgen hopelijk de componentjes binnen. Frans, nog even voor die bias. Hoe moet ik die inregelen bij een transistor amp?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Na reparatie stel je de bias in op minimaal. In dit geval de potmeter op minimale weerstand. Als je zover ben komen we er op terug. Ik neem aan dat je geen scope hebt dus moeten ee uitgaan van de waarde in het schema. Ik zie alleen niet waar je dat moet meten. Een logische waarde is rond de 30mA maar ik houd niet van gissen dus straks ff uitzoeken.

    In het schema zie ik geen voorziening voor temperatuur stabilisatie en die moet er eigenlijk wel zijn. Transistoramps hebben namelijk chronisch last van temperatuurdrift. In dat verband een vraag, zie jij ergens een kleine transistor tegen het koellichaam geplakt?

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    In het schema zie ik geen voorziening voor temperatuur stabilisatie en die moet er eigenlijk wel zijn. Transistoramps hebben namelijk chronisch last van temperatuurdrift. In dat verband een vraag, zie jij ergens een kleine transistor tegen het koellichaam geplakt?
    Ook dat is opgelost, Q13 zit in het bias regelcircuit en zit idd op het koelblok gemonteerd. Als deze transistor wordt verhit door oplopende temperatuur van het koelblok zal zijn geleiding toenemen. Het gevolg is dat de bias instelling zal dalen en de temperatuur gaat zakken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Componenten vervangen, aangezet en na 30 seconden hoofdzekering van de amp eruit. Vervangen voor 6,3 ipv 6A maar nu blijft hij er wel in...

    Maar dit staat nu op uitgang, wordt niet beïnvloed door volume. Zaagtand van ongeveer 3v p-p.

    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Vergeet nog te melden om eerste keer zonder speaker te testen. Dus geen load en dan spanning meten op de uitgang. Een paar mV is oke maar meer dan 1V is niet goed. Wat is dan de DC waarde van dat signaal? Meet maar gewoon met de multimeter maar het ziet er niet goed uit vrees ik.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vergeet nog te melden om eerste keer zonder speaker te testen. Dus geen load en dan spanning meten op de uitgang. Een paar mV is oke maar meer dan 1V is niet goed. Wat is dan de DC waarde van dat signaal? Meet maar gewoon met de multimeter maar het ziet er niet goed uit vrees ik.
    -29v.... lijkt me dus niet helemaal goed. Een van de diodes naar centerspanning misschien?

    Edit; ik heb ook maar 34 en -34v op de eind versterking transistoren. Ipv 45 wat in schema staat.
    Ter info, ik heb ook condensatoren vervangen voor 4700uf zoals je aangaf eerder.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 5 april 2018 om 20:34
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top