Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 92
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zal zo ff kijken. Op mijn 3310 zie ik helemaal geen moer.


    laptop was op zijn bek gegaan, nu weer operationeel

    Q16 is je driver voor de drie parallel geschakelde eindtorren. Is Q16 defect dan zal de eindtrap niet werken dus ik weet niet waar je last van hebt maar geluid kan er niet uitkomen. Hopelijk is Q16 een incident maar ik vrees het ergste. Check iig al je eindtorren en de emitterweerstanden.

    Heb je de meting ook in diodestand gedaan want de weerstand meting van je meter komt niet boven de 0.6V en dan meet je oneindig. Het is een PNP tor en ik zie nergens de diode overgangen. Kan zijn dat die tor helemaal aan gort is geblazen en B-C volledig is kortgesloten maar dan is er vrijwel zeker meer aan de hand. Je maakt nu kennis met de eigenschap van transistorbakken, gaat er iets defect dan is meestal alles wat er achter hangt ook defect.

    Stel dat van je buizenbak de 1e preamp buis kapot gaat en gelijk alle buizen kan vervangen, gekkewerk toch? Nou bij transistoren dus wel
    Laatst gewijzigd door cluseau; 26 maart 2018 om 19:54

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    er komt niet veel sound uit de versterker. enkel als ik gitaar hard aan sla. en de sound die dan uit de versterker komt is net of je twee fuzz pedalen helemaal op max zet en achter elkaar schakelt.

    Met diodestand meet ik op B>C 0.001v en op C>B ook 0,001V.

    De eindtransistoren ook los solderen en meten?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Zoals ik eerder al vermeldde is door de vorige eigenaar een voedingscondensator vervangen van axiaal naar radiaal. Echter zie ik nu pas dat dit ook een 4700uf is ipv 3300uf. Er zit nu dus een 3300uf en een 4700uf in. Kan dit de reden geweest zijn dat er het eea kapot is gegaan?
    Vriend van me die hem gekocht heeft, heeft er gewoon de nodige uren mee kunnen spelen en toen begon ineens volume weg te vallen en had hij enkel nog die hele fuzzy sound.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    er komt niet veel sound uit de versterker. enkel als ik gitaar hard aan sla. en de sound die dan uit de versterker komt is net of je twee fuzz pedalen helemaal op max zet en achter elkaar schakelt.

    Met diodestand meet ik op B>C 0.001v en op C>B ook 0,001V.

    De eindtransistoren ook los solderen en meten?
    Die tor is dan onvoltooidoverledentijd, ofwel deaud.

    Verversen en eindtorren checken. Haal maar uit want je weet nooit waar je doorheen meet. Kijk goed wat waar zit want draai je iets om dan is het einde oefening.

    Als de elco's in de voeding zitten is het risico klein dat dit de oorzaak is. Bij zware belasting kun je het misschien wel waarnemen maar de herrie zal dan overstemmen. Vervang ze ook gelijk door 2 x 4700u
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Q8, 9 en 10 meten:
    B>E rond de 2,6Mohm
    B>C rond de 1,3Mohm
    C>E rond de 7,2Mohm
    De rest oneindig.

    Is de 7,2M voldoende of lekken deze?

    Andere kant meten alle 3 de transistorrn:
    E>B rond de 2,7Mohm
    C>B rond de 1,85Mohm
    De rest oneindig.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Q8, 9 en 10 meten:
    B>E rond de 2,6Mohm
    B>C rond de 1,3Mohm
    C>E rond de 7,2Mohm
    De rest oneindig.

    Is de 7,2M voldoende of lekken deze?

    Andere kant meten alle 3 de transistorrn:
    E>B rond de 2,7Mohm
    C>B rond de 1,85Mohm
    De rest oneindig.
    Dit moet wel kunnen al zijn die lekkende niet ideaal. Waarschijnlijk zijn dat de PNP's en verschillend van opbouw.

    Wat ik nog wel mis zijn de diode overgangen, die meet je in diodestand en zijn ergens rond de 0.7V
    Check ook de <1 Ohm weerstanden aan E. Die gaan altijd onzichtbaar naar het hiernamaals.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ook de drivers Q7 Q16 goed checken en paarsgewijs vervangen. De stuurtorren Q13 Q14. Bias regelaar Q12 ?? is ook belangrijk. Q8 en Q15 kun je missen, dit is de clipbegrenzer.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ook de drivers Q7 Q16 goed checken en paarsgewijs vervangen. De stuurtorren Q13 Q14. Bias regelaar Q12 ?? is ook belangrijk. Q8 en Q15 kun je missen, dit is de clipbegrenzer.
    Ik denk dat jij een ander schema hebt? Als ik me niet vergis is Q11 de bias regelaar toch?

    De Q8, 9 en 10 meten overigens 0,5V ipv 0,7V op diode stand. Is dit acceptabel of beter vervangen?

    Q11 meet trouwens ook 0,5V en een weerstand van 8,2Mohm van C>E.


    De weerstanden meten 0,6 - 0,8 - 0,8 en 0,7 ohm. Zouden 0,33ohm moeten zijn, acceptabel? (weet niet hoe nauwkeurig mijn meter is op zulke lage weerstanden)
    Laatst gewijzigd door Thiez; 29 maart 2018 om 19:54
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ook mijn schema is slecht te lezen, doe daar nog een paar kippege ogen bij en je hebt een prima recept voor het maken van vergissingen.

    De bias transistor zit ongeveer in het midden van de eindtrap en heeft een potmetertje aan de basis. Even rechts daarvan zie je twee torren met wat diode's er aan, dat zijn de anti clippers. De rest van je verhaal is geen probleem. De doorlaatspanning kan verschillen. Kleine torren zijn meestal rond de 0.7 maar de zwaardere jongens zijn lager. 0.5 is laag maar het kan wel. Tot nu toe heb je een echt defecte tor gevonden toch? Kwestie van de rest goed nameten voor gevolgschade en dan die defecte driver vervangen door een vergelijkbaar paartje. Let wel op dat je de biasregelaar op minimaal zet voor je er prik op zet. Als alles dan heel blijft kun je de bias langzaam opregelen.

    Owjee, ik loop weer te hard van stapel.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ook mijn schema is slecht te lezen, doe daar nog een paar kippege ogen bij en je hebt een prima recept voor het maken van vergissingen.

    De bias transistor zit ongeveer in het midden van de eindtrap en heeft een potmetertje aan de basis. Even rechts daarvan zie je twee torren met wat diode's er aan, dat zijn de anti clippers. De rest van je verhaal is geen probleem. De doorlaatspanning kan verschillen. Kleine torren zijn meestal rond de 0.7 maar de zwaardere jongens zijn lager. 0.5 is laag maar het kan wel. Tot nu toe heb je een echt defecte tor gevonden toch? Kwestie van de rest goed nameten voor gevolgschade en dan die defecte driver vervangen door een vergelijkbaar paartje. Let wel op dat je de biasregelaar op minimaal zet voor je er prik op zet. Als alles dan heel blijft kun je de bias langzaam opregelen.

    Owjee, ik loop weer te hard van stapel.
    Dan zat ik ook fout, Q13 is dan de bias (uiteraard met de potmeter, had ik wel kunnen weten ook haha). Het is inderdaad een erg slecht leesbaar schema helaas. Dan heb ik in principe alles doorgemeten. Q16 is de defecte. Moet ik deze per paar vervangen dan?

    Kun jij toevallig op jouw schema zien wat Q16 is? Op de transistor staat 2N5401, maar op het schema is het eerste getal na de N een 4. Dus is een ander type kan dat?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top