Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 92
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.963

    Standaard Sunn versterker defecte eindversterker

    Ik heb momenteel een sunn versterker staan van een vriend van mij met de vraag of ik daar eens naar wilde kijken. Als je de amp aansluit en speelt hoor je alleen maar bij aanslaan een berg fuzz op heel laag volume.

    Nu heb ik even het e.e.a. opgezocht en de testpunten uit de service manual gemeten. Ik ben zelf niet zo bekend met transistor eindversterkers, dus hoop dat jullie me kunnen helpen. TP2 oogt niet in orde. Maar nu dus de vraag wat dit veroorzaakt.

    Het schema:


    TP1:


    TP2:


    TP3:
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2

    Standaard

    Ik vind dit interessant dus ga dit volgen. Ook omdat ik zelf ook altijd wat 'bang' ben om transistor eindtrappen te repareren.
    En dan vooral wat de oorzaak is en hoe te werk gaan zonder dat er bij inschakeling weer meteen allerlei halfgeleiders sneuvelen.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Tja, dit is geen buizenbak he. Dan wordt het ineens lastig zeker. Toch is het eenvoudig als je het principe inziet. Om te beginnen is Q2 en Q3 hetzelfde als de bekende fasedraaier uit de buizenampjes. De voeding komt van de CCS Q1. Op beide transistoren moet je dezelfde spanning meten zonder signaal. Q3 kijkt naar de zogenaamde centerspanning die in jouw geval 0V moet zijn (tot 100mV vind ik acceptabel). Vergelijk die maar eens. De basis van Q2 moet ook rond de 0V liggen en de emmiters verwacht ik -0.7V. Het VERSCHIL tussen de collectors zou ideaal ook rond de 0V moeten zijn.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Tja... het zal me niet in liefde worden afgenomen, maarrehh... ik heb al een aantal transistorbakken met defecte eindtrap gerepareerd met : IRS2092 KLASSE D Eindversterker.
    Van onze bekende chinese supplier...

    Zolang je een symmetrische spanning van +/- 30 - +/- 50 Volt voorhanden hebt, levert dit lullige printje tot 200 W , zonder verdere koeling. Dat voor de belachelijke prijs van zo'n € 12,-
    En... zéér belangrijk: klanten dik tevreden! Marshall SS-guitaramp, Yamaha basscombo (wel voeding aangepast..), Polytone, en nog zo 't een & ander. Overweeg het eens...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.963

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tja, dit is geen buizenbak he. Dan wordt het ineens lastig zeker. Toch is het eenvoudig als je het principe inziet. Om te beginnen is Q2 en Q3 hetzelfde als de bekende fasedraaier uit de buizenampjes. De voeding komt van de CCS Q1. Op beide transistoren moet je dezelfde spanning meten zonder signaal. Q3 kijkt naar de zogenaamde centerspanning die in jouw geval 0V moet zijn (tot 100mV vind ik acceptabel). Vergelijk die maar eens. De basis van Q2 moet ook rond de 0V liggen en de emmiters verwacht ik -0.7V. Het VERSCHIL tussen de collectors zou ideaal ook rond de 0V moeten zijn.
    Ik had inderdaad al de fasedraaier herkent. Ik zal er vanavond op mijn gemak nog eens aan meten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Tja... het zal me niet in liefde worden afgenomen, maarrehh... ik heb al een aantal transistorbakken met defecte eindtrap gerepareerd met : IRS2092 KLASSE D Eindversterker.
    Van onze bekende chinese supplier...

    Zolang je een symmetrische spanning van +/- 30 - +/- 50 Volt voorhanden hebt, levert dit lullige printje tot 200 W , zonder verdere koeling. Dat voor de belachelijke prijs van zo'n € 12,-
    En... zéér belangrijk: klanten dik tevreden! Marshall SS-guitaramp, Yamaha basscombo (wel voeding aangepast..), Polytone, en nog zo 't een & ander. Overweeg het eens...
    Dat kan altijd nog. Voor mij is het een beetje hobby, dus de uitdaging om het origineel te repareren. Mocht dit echt niet lukken, dan is het aan hem om te beslissen of hij het op deze manier wilt repareren of niet.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.963

    Standaard

    Daarnaast nog even een vraag, weet iemand waar ik 3300uF minimaal 50v axiale elco's kan krijgen? Want in de sunn zijn ze een keer vervangen en daar zit nu een radiale elco in gebouwd terwijl de print is gemaakt op axiaal. Dus dat is met een draadje weer aan elkaar gesoldeerd. Functioneel voldoen het, maar gelijk even netjes maken.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tja, dit is geen buizenbak he. Dan wordt het ineens lastig zeker.
    Ja sorry, dat vind ik idd lastiger ja. Ik kan het signaalpad altijd lastig volgen bij dit soort dingen. Zoveel torren ook,. En dan heb je NPN en PNP. En je hoort dan 'als er eentje defect gaat neemt hij vele anderen mee' etc.
    Dus dat geeft altijd gewoon een gevoel van niet weten hoe het goed en verantwoord aan te pakken
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ja sorry, dat vind ik idd lastiger ja. Ik kan het signaalpad altijd lastig volgen bij dit soort dingen. Zoveel torren ook,. En dan heb je NPN en PNP. En je hoort dan 'als er eentje defect gaat neemt hij vele anderen mee' etc.
    Dus dat geeft altijd gewoon een gevoel van niet weten hoe het goed en verantwoord aan te pakken
    Klopt allemaal, leuk ook als je even uitschiet met met je meetpen. In een buizenpak spettert en knalt het even maar in een transistor apparaat kunnen de stukken letterlijk en figuurlijk om je oren vliegen waarna je opnieuw kan beginnen. Zo kan een reparatie al heel snel schadelijk uitpakken voor de techneut in spe.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.963

    Standaard

    Even het e.e.a. gemeten, er is een verschil met wanneer ik de amp net aan zet, en na een minuut.

    net aan:
    Q2: E=0.7, B=-0.06, C=7.3
    Q3: E=0.68, B=-0.01, C=7.3

    Na een minuut:
    Q2: E=0.3, B=0.6, C=7.2
    Q3: E=0.68, B=-0.01, C=9
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Even het e.e.a. gemeten, er is een verschil met wanneer ik de amp net aan zet, en na een minuut.

    net aan:
    Q2: E=0.7, B=-0.06, C=7.3
    Q3: E=0.68, B=-0.01, C=7.3
    In het eerste geval twijfel ik daar een beetje aan om de volgende reden:

    Q2 voeding is de plus en min 15V. Als op de collector 7,3V staat valt er over Rc dus 15 -7.3 = 7.7V. Dit gedeeld door 2k7 is 2.85mA. Deze 2.85mA loopt ook door Re (plus een klein beetje stroom uit de basis) Stel dat de basisstroom 10% (relatief veel) is dan kun je Ie op 3mA stellen. 3mA x 4700 = 14.1V. Trek je dit van die -15V af dan moet Ue -0.9V zijn.

    Een andere conclusie is dat Ue = Ub - ~0.7V. Aangezien Ub 0.6V is moet Ue minder of gelijk aan -0.1V zijn.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Na een minuut:
    Q2: E=0.3, B=0.6, C=7.2
    Q3: E=0.68, B=-0.01, C=9
    Ook in dit geval twijfel:

    Van Q2 is Ube slechts 0,6V - 0.3V = 0.3V. Deze transistor kan nog niet in geleiding zijn volgens de data maar de gemeten collectorstroom zegt iets totaal anders.

    Q3 is nog erger, Ue ligt 0,7V hoger dan Ub en dat zou net anderom moeten zijn voor de transistor ook maar iets gaat doen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top