Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 10 EersteEerste ... 78910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 92
  1. #81
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Zondag maar weet even print eruit vissen om het nader te bekijken.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Printspoortje heb ik niets aan kunnen ontdekken. Weerstand meet laag, voor zekerheid even doorverbonden met draadje maar probleem blijft.

    De emitter van Q5 heeft het meeste invloed. Als ik hier de meetpin tegenaan zet, vlakt de piek van signaal af. De ene keer hersteld hij zichzelf zonder dat ik de pin eraf haal. Soms hersteld hij als ik pin eraf haal. En soms blijft het signaal afgevlakt tot ik dus Q5 e en b even kortsluit.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #83
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Vervang ff die twee torretjes voor de zekerheid. Soms onderbreken ze inwendig maar dat is met wat trucjes wel te tackelen door heel lokaal te verwarmen. Als je een stukje koperdraad om je soldeerbout maakt kun je met het uiteinde de transistoren per stuk verwarmen en kijken of hij daar op reageerd.

    Maar...... je kan aan de uiteinde van een printspoor niet zulke grote verschillen meten, punt.

  4. #84
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vervang ff die twee torretjes

    Maar...... je kan aan de uiteinde van een printspoor niet zulke grote verschillen meten, punt.
    Ik ga ze idd gewoon even vervangen. Zo duur zijn transistoren ook niet.

    De grote verschillen snap ik dat raar is aan beide zijde van en printspoor. Misschien is de 'afwijking' dat hij het wel of niet doet, niet altijd gelijk. Is er tussen het meten van Q4 en Q5 iets veranderd.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #85
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik ga ze idd gewoon even vervangen. Zo duur zijn transistoren ook niet.

    De grote verschillen snap ik dat raar is aan beide zijde van en printspoor. Misschien is de 'afwijking' dat hij het wel of niet doet, niet altijd gelijk. Is er tussen het meten van Q4 en Q5 iets veranderd.
    Tja, ik ga ook uit van de gegevens zo jij die opgeeft en dat is in foutsituatie een groot verschil. Maar natuurlijk kan het zijn dat hij tijdelijk van toestand veranderde. Dat moet je ook bewaken om op je meetgegevens te kunnen vertrouwen anders kun je niet zeker van je zaak zijn. Hoort er allemaal bij

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Misschien even te snel willen meten inderdaad.

    Ik zit nu te kijken naar vervangende transistoren, maar nog best lastig te vinden. BC107 is niet te vinden, wel de A, B, C versie. Maar daar zitten onderling kleine verschillen in voltage en Hfe, kan dit kwaad of is bijvoorbeeld de BC107B of C goed te gebruiken?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    BC107 is antiek en zou ik niet meer gebruiken. Een goede vervanger is een ruis armere BC547 en nog goedkoper ook.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    BC107 is antiek en zou ik niet meer gebruiken. Een goede vervanger is een ruis armere BC547 en nog goedkoper ook.
    Ok ga ik die bestellen. Waar moet je precies op letten bij het zoeken van een alternatieve transistor? Uiteraard de maximale voltages etc, maar is er een eenvoudige manier om een alternatief te selecteren? Want bijvoorbeeld die 2N4888 was ook niet meer verkrijgbaar, daar heb ik toen een 2N5401 voor besteld als alternatief wat ik had gevonden op internet. Maar ook daar heb ik niet verder gecontroleerd of dit de juiste keuze is.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ok ga ik die bestellen. Waar moet je precies op letten bij het zoeken van een alternatieve transistor? Uiteraard de maximale voltages etc, maar is er een eenvoudige manier om een alternatief te selecteren? Want bijvoorbeeld die 2N4888 was ook niet meer verkrijgbaar, daar heb ik toen een 2N5401 voor besteld als alternatief wat ik had gevonden op internet. Maar ook daar heb ik niet verder gecontroleerd of dit de juiste keuze is.

    Je wil natuurlijk dat de vervanger net zo functioneert als het origineel. Welke grootheden belangrijk zijn zal per toepassing verschillen. Zo maakt het geen donder uit of de vervanger maar tot 100Mhz gaat ipv de 300Mhz van het origineel als deze in een preamp wordt toegepast waar 20kHz het max is. De versterkingsfactor is ook niet zo spannend omdat de schakeling voor het grootste deel bepalend is. Je ziet ook in de data sheets dat de versterking makkelijk tussen 100 en 500 kan liggen voor hetzelfde type. Maak je daar dan ook niet al te druk over. Het belangrijke is dat de spannings en stroomwaarden niet worden overschreden. Natuurlijk moet ook de toepassing een beetje kloppen. Je gaat geen 2N3055 powertor op de plaats van een BC107 inzetten ondanks dat het best wel zal werken.

    Zo is het ook wel fijn als de aansluitingen hetzelfde zijn, scheelt je een hoop gepruts en kans op fouten.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #90
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    ........die 2N4888 was ook niet meer verkrijgbaar......
    Nou, ik heb even een en ander voor je opgezocht.

    De 2N4888 is 0.1A max maar wel een Vce toepassen van minimaal de dubbele voedingsspanning. In jouw geval dus 80V. Zoek je dus iets van Vce 80v x Ice 100mA of meer. Bij voorkeur met dezelfde aansluitingen.

    Deze aansluitingen bekijk ik altijd met de pootjes naar boven dan is dit cw vlnr e-b-c. Dit is bij de meeste europa torren zo toegepast. de 2N5401 is ruimschoots toepasbaar voor jouw, complementair is de 2N5551. Vervang die dan ook gelijk om de eigenschappen gelijkwaardig te houden. Dit kan je vergelijken met een gematchte set eindbuizen met dit verschil dat die torren geen drol kosten.

    Jammer genoeg zijn de aansluitingen van deze vervangers 180 graden gedraaid dus je moet ze aangepast in solderen. Geen onoverkomelijk probleem als je goed oplet. Kijk het zelf ook nog ff na en vertrouw niet blindelings op wat anderen zeggen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top