Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Fret onderhoud

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard Fret onderhoud

    Dag allemaal. Ik heb een basgitaar waarvan het hout lichtjes is gaan krimpen. Dit heeft het resultaat dat de fret eindes zijn gaan uitsteken. Nu vermoed ik dat ik dit in principe toch wel zou zou moeten kunnen fixen met een beetje vijlen en het hout beschermen met wat schilderstape. Ik las op internet dat hiervoor vaak een Driehoeksvijl wordt gebruikt. Nou zie ik op het internet veel verschillende maten en soorten. Heeft iemand een aanbeveling voor een bepaalt soort Driehoeksvijl voor een basgitaar? Linkje naar t product wordt gewaardeerd

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogueny Bekijk bericht
    Dag allemaal. Ik heb een basgitaar waarvan het hout lichtjes is gaan krimpen. Dit heeft het resultaat dat de fret eindes zijn gaan uitsteken. Nu vermoed ik dat ik dit in principe toch wel zou zou moeten kunnen fixen met een beetje vijlen en het hout beschermen met wat schilderstape. Ik las op internet dat hiervoor vaak een Driehoeksvijl wordt gebruikt. Nou zie ik op het internet veel verschillende maten en soorten. Heeft iemand een aanbeveling voor een bepaalt soort Driehoeksvijl voor een basgitaar? Linkje naar t product wordt gewaardeerd
    je koopt voor een paar euro een setje diamantpoeder mini vijltjes waar allerlei vormen in zitten die goed werken, en als voordeel boven gewone sleutelvijltjes hebben dat ze werken op beide richtingen als je vijlt.

    wat ik meestal doe is de gitaar in een workmate klemmen met de body zodat de zijkant van een hals omhoog wijst.
    dan kan je het zittend doen en heb je goed zicht op waar je wat doet.
    denk er dan wel om dat je de body goed beschermt en de klemmen niet te hard aandraait zodat de body niet beschadigt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Houd je er rekening mee dat hout in de winter (koud, droog) krimpt en in de zomer (warm, vochtig) weer uitzet?
    Ik merk zelf ook altijd dat de frets in de winter meer "uitsteken".
    Tienden van millimeters misschien, maar je voelt het verschil wel.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 maart 2018 om 10:55
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Een gitaar die in de zomer is gebouwd zal het eerste jaar vaak last hebben van uitstekende freteindes, hout krimpt in winter. Als je dan de freteindes bijwerkt (kan met een gewone vijl en wat schuurpapier, alleen opletten dat je de zijkant van de hals niet beschadigt), heb je er de volgende winters geen last meer van.
    Als bouwer kan je er rekening mee houden en de frets al wat inslijpen, is wel meer werk dus op goedkopere gitaren wordt dat niet gedaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Dank beste GNers voor dit soort onderwerpen. De ehm.... bouwkundige aspecten van gitaren zijn altijd een flinke blinde vlek geweest, maar probeer langzaam wat te leren en te experimenteren met hoogte en nek afstellen, frets etc/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik vond dit wel prettig om te lezen m.b.t een complete setup
    http://guitarsbyleo.com/FORUM/viewtopic.php?f=13&t=1596

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    je koopt voor een paar euro een setje diamantpoeder mini vijltjes waar allerlei vormen in zitten die goed werken...
    Heb je een linkje ofzo?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
    www.google.nl

    Geen dank.
    Lullig en tien tekens

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Een gitaar die in de zomer is gebouwd zal het eerste jaar vaak last hebben van uitstekende freteindes, hout krimpt in winter. Als je dan de freteindes bijwerkt (kan met een gewone vijl en wat schuurpapier, alleen opletten dat je de zijkant van de hals niet beschadigt), heb je er de volgende winters geen last meer van.
    Als bouwer kan je er rekening mee houden en de frets al wat inslijpen, is wel meer werk dus op goedkopere gitaren wordt dat niet gedaan.
    De gitaar is inderdaad nieuw. Had al het vermoeden dat een eenmalige ingreep voldoende zou moeten zijn. Betreft ook inderdaad een gitaar uit Indonesië, dus niet de hogere prijsklasse.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top