Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard Output trafo JCM600 vraag

    Wie heeft er zin even mee te denken bij het volgende:

    Edit: De output trafo vraag hieronder heeft wat minder prioriteit dan het hitte probleempje waar ik nog mee zit. Zie post 3 voor dat. Tips over de onderstaande trafo vraag zijn uiteraard nog steeds welkom.
    /edit.

    Ik heb een Marshall JCM600 op de werkbank en ben zeker niet de eerste die hem open heeft gehad.
    Het probleem is/was na een (half) uurtje wordt er wat heet en gaat hij motorboaten of spetteren, voor die tijd begint er langzaam een hoge piep op de output te komen en wat gewapper van het geluid.

    Na het vervangen van de elko's en een gebroken grid resistor (de keramische coating was gescheurd maar de weerstand was nog wel 1K) viel me ineens wat op:
    Het lijkt alsof mijn 8 en 16 ohm taps verkeerd zijn aangesloten:

    Rood: COM, Groen gaat naar 16Ohm aansluiting op PCB en zwart gaat naar de 8Ohm aansluiting.


    Op alle foto's en video's die ik kan vinden van JCM600's met deze Dagnall TXOP 0002 D2504 trafo zie ik de groene draad aan de buitenkant en zwart in het midden.
    Als ik de weerstand meet van COM naar de andere punten loopt deze ook steeds op: 0,5 - 0,7 - 1 Ohm. Dus lijkt mij dat de taps voor 4, 8, 16 Ohm zijn, met 16 aan de buitenkant.....

    Er zwerft echter 1 schema rond op internet van deze trafo:


    Daar staat de 8Ohm tap dus wel aan de buitenkant.

    Dus nu zie ik door de bomen het bos even niet meer.
    Kan het zijn dat de grid resistor kapotgebakken is door een niet matchende impedantie van speaker (16Ohm) en output trafo (8Ohm)?

    Of ben ik gewoon gaar door slaapgebrek en zie ik spoken?

    Ik ga de amp straks even testen en kijken of er nog wat heet wordt. Ik heb al wat shielding aangebracht om de hitte van de eindbuizen niet direct het chassis in te jagen want dat schijnt ook een probleem te zijn met de JCM600/JTM60.

    Alle tips zijn welkom, zeker een makkelijke manier om de OT eventueel door te meten. Ik neem aan dat ik met een variac wel een laag AC voltage de OT in kan sturen en kijken wat er aan de andere kant uit komt.... Toch?
    Laatst gewijzigd door Sander-H; 13 maart 2018 om 15:29

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Vaak kun je aan de DCR al wel zien wat wat is toch? En anders idd even 6,3 VAC op de anodes zetten terwijl de amp niet in het stopcontact zit. Maar het lijkt me gek als een mismatch van 'maar' factor 2 zulke gekke problemen geeft.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ok, na wat testen blijf ik zitten met het volgende probleem:

    Als het chassis open staat werkt alles prima. Dek ik het een beetje af, zoals het ook ingebouwd is, dan loopt de interne temperatuur een paar graden op en zodra hij rond de 40 graden komt start er een hoge piep.
    Deze komt uit de eindtrap want als ik de pre-amp omzeil door een patchcable in de effect return te doen blijft de piep erin. Ook zonder input en alle potmeters dicht behalve master volume is het te horen.
    Deze wordt ook harder naarmate de temperatuur oploopt.
    Haal ik de deksel eraf verdwijnt de piep na enkele seconden...

    De bias blijft nog wel stabiel (33mV). Ik heb het nog niet laten escaleren om te kijken wat er uiteindelijk gebeurt.

    Alle elko's zijn dus al vervangen, de twee 1K 5watt grid weerstanden (R109 en R112) zijn vervangen voor 10watt en R108 is van 1watt naar 2 watt verhoogt omdat die zo'n 70-80 graden werd (nu ca 50-55).
    De enige "oude" elko's zijn C133 en C132 omdat die non-polar zijn en ik de verkeerde had besteld.

    Schema's:
    Pre-amp: http://www.shadowcom.nl/Gear/jcm6-60-02.pdf
    Power-PCB: http://www.shadowcom.nl/Gear/jcm6-61-02.pdf
    Mains/output: http://www.shadowcom.nl/Gear/jcm6-62-02.pdf

    Wat is het meest gevoelig voor temperatuur? Lijkt me een weerstand toch? Maar welke...

    Aanvulling: Naarmate de temperatuur oploopt wordt de toon lager. Na een paar minuten zo laag dat het meer een gerommel/gewapper wordt.
    Laatst gewijzigd door Sander-H; 13 maart 2018 om 16:36

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    OPGELOST.

    Altijd fijn als je andermans fouten mag gaan oplossen.
    Ik ging er vanuit dat het hele pre-amp gedeelte wel goed was en heb dus eigenlijk die hele PCB met rust gelaten. Na wat troubleshooten met een rietje (plaatselijk componenten koelen door erover te blazen) kwam ik bij de -15 voltage regulator uit die op die printplaat zat. Als ik die afkoelde ging de storingstoon omhoog en eventueel weg.
    Die bleek eerder al eens vervangen te zijn voor een -12 volt exemplaar en stond aardig te koken

    +15 volt aan de ene kant en -12 aan de andere i.c.m. de goedkoopte 79L12 die er te vinden was blijkt toch geen goed idee te zijn...

    Meteen maar wat zwaardere 7815 en 7915 regulators erop gezet, toch fijn dat we hier in Eindhoven Brigatti hebben zitten die dat soort dingen gewoon op voorraad heeft.

    Verder heb ik de twee uitgangen op de output trafo ook maar weer aangesloten zoals het volgens mij moet zitten en de amp klinkt weer geweldig.
    Super clean channel en voor de overdrive heb ik een switch toegevoegd die schakelt tussen de standaard diode clipping en een meer vintage buizen oversturing door de diodes te omzeilen.

    Het heeft wat uurtjes gekost maar dat klusje is ook weer van de lijst af.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top