Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard EVH 5150 III LBX 1/4 power

    Mijn vriend vroeg me om naar zijn 5150 LBX (das zo'n kleine binnenzak versie van de 5150) te kijken.
    Er zit een schakelaar op voor full power of 1/4 power. En daar zit z'n probleem:
    Als je hem op 1/4 power zet dan zakt de outputpower ook even significant (naar een niveau wat me de bedoeling lijkt), maar na enkele seconden klimt de output gewoon weer terug naar (nagenoeg) het full power niveau.

    Hier het schema: http://music-electronics-forum.com/a...150iii-lbx.pdf

    De 1/4 power schakelaar doet 2 dingen: verlaagt de B+ en de biasspanning.
    Dus die ben ik gaan meten want ik dacht dat daar dan wel iets mis zou gaan, maar die schakelingen werken prima. De B+ en bias worden prima volgens schema veranderd en blijven dat ook. B+ gaat van ca 330 naar ca 165v. Bias gaat van ca -15v naar ca -8v

    Hoe kan het dan dat toch het uitgangsvermogen heel snel weer opklimt?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Controleer de g2 spanning. Alleen die moet zakken tot de helft van de full power waarde. Doet hij dat idd dan zal je uitgangsvermogen echt wel moeten dalen. Houd ook in gedachten dat je dit alleen op hoog vermogen zal merken. Mooiste is even in een load tegen de clipgrens en dan schakelen naar .25 power. De clipgrens moet dan echt wel duidelijk zichtbaar (hoorbaar) zijn.

    Zakt de g2 spanning niet na omschakelen dan heb je een lekke D4 als eerste verdachte.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Zowel de anode als de G2 wordt gehalveerd. Weet je zeker dat je de eindtrap volledig uitstuurt? 1/4 vermogen is nog steeds heel hard. Als de B+ en de bias halveren werkt het gewoon.

    Het kan zijn dat het volume even inzakt en opklimt, maar het gaat om het maximale volume, en niet het volume waar de amp net toevallig op staat ingesteld.

    Het tijdelijk inzakken van het volume is denk ik de bias die langzaam naar de nieuwe stand beweegt. Als je naar 1/4 vermogen schakelt halveert de B+ direct maar de biasspanning halveert traag. De buizen staan dus kort na het schakelen heel koud ingesteld wat tot gevolg heeft dat het volume eventjes inkakt.

    Kortom: volgens mij werkt ie perfect.

    Thuis speel ik meestal op 0,1 Watt. Die amp van jou op kwart vermogen levert ongeveer 4 Watt. Dat is dus 16 dB harder dan wat ik normaal slaapkamerniveau vind. En zo zachtjes speel ik niet, haha.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 10 maart 2018 om 00:28

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Zowel de anode als de G2 wordt gehalveerd.
    Idd, de B+ wordt zo heel sneaky aan de zijkant van D4 afgetakt. Anode gaat dus ook mee.

  5. #5

    Standaard

    Ja het is idd exact zoals fredjuh omschrijft. Volume kakt idd serieus in en klimt heel kort daarna weer op.
    En idd: de B+ zakt meteen en de bias aanpassing verloopt langzaam.
    Ik heb uiteraard de anode en G2 gemonitord en die halveren allebei.

    Ik denk dus idd ook nu na deze uitleg dat hij correct werkt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Mooiste is even in een load tegen de clipgrens en dan schakelen naar .25 power. De clipgrens moet dan echt wel duidelijk zichtbaar (hoorbaar) zijn.
    Dit zou ik toch als check, maar vooral als leerproces wel willen doen maar weet niet exact hoe dat moet. Klein beetje uitleg?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Is vrij simpel. Je hebt nodig een scoop, toonfiets en een vette weerstand overeenkomend met je impedantie.

    Indien mogelijk toonfiets afregelen op 100mVeff. Dit komt overeen met 282mVtt. Equalizer bij voorkeur recht instellen en eventuele brightswitch op neutraal. Load had je natuurlijk al aangesloten evenals een opwarm periode en juiste biasinstelling. Mastervolume op max en gain opregelen tot je over de load gemeten lichte clipping kan waarnemen. Draai je gain dan iets terug tot een nette sinus verschijnt. Op dat moment meet je de spanningswaarde en neemt die in het kwadraad, gedeelt door de waarde van je load is het cleane uitgangs vermogen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Is vrij simpel. Je hebt nodig een scoop, toonfiets en een vette weerstand overeenkomend met je impedantie.

    Indien mogelijk toonfiets afregelen op 100mVeff. Dit komt overeen met 282mVtt. Equalizer bij voorkeur recht instellen en eventuele brightswitch op neutraal. Load had je natuurlijk al aangesloten evenals een opwarm periode en juiste biasinstelling. Mastervolume op max en gain opregelen tot je over de load gemeten lichte clipping kan waarnemen. Draai je gain dan iets terug tot een nette sinus verschijnt. Op dat moment meet je de spanningswaarde en neemt die in het kwadraad, gedeelt door de waarde van je load is het cleane uitgangs vermogen.
    Okee, dank je wel! Die spullen heb ik dus ga ik vandeweek eens proberen!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8

    Standaard

    Okee, ik ben hier (gewoon puur om zelf eea te leren) mee bezig geweest. Gedaan zoals aanbevolen. Maar ik twijfel aan mijn toongenerator. Want ik heb idd op de uitgang een sinus met de master volume helemaal open, maar zodra ik een minuscuul beetje gain geef gaat hij clippen. Geeft de toonfiets teveel output?

    Hier achtereenvolgens de settings van de toongenerator en de output van de 5150 (gain dicht, maar laat iets signaal door) in resp full power en 1/4 power mode:

    https://photos.app.goo.gl/MHqg6jPC3InrsgOB2

    https://photos.app.goo.gl/NhZ3ih4LKrvYIQwH2

    https://photos.app.goo.gl/vQyiAWP22GBiSqqc2
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kan de output van de generator toch ook meten. 282 mVtt moet dat op de scoop zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Scopebeelden zien er prima uit, je hebt gewoon een best gevoelige amp denk, is niet raar. Signaal kan ook prima wat lager.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top