Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Als je op mij doelt, dan graag een toelichting, want vooralsnog sta ik er 100% achter.

    Als voorbeeld, er zijn legio mensen die een powered kemper van 600W met een 1x12 met bv greenback gebruiken, en die cabinetten vallen echt niet bij bosjes uit.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 9 maart 2018 om 07:49

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als je op mij doelt,
    Nou, nu je er over begint eigenlijk wel.

    Het gaat om deze uitspraak die mij triggerde

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    De versterker levert nooit meer vermogen dan dat je vraagt,
    Ik begrijp jouw manier van denken nu wel maar de uitspraak is niet correct en dan gaat men dat verkeerd overnemen.

    Een versterker levert wel degelijk, dat is nou net waar het om draait. Een voorbeeldje:

    Neem als voorbeeld even een auto accu, dit is een 12V spanningsbron welke ook levert maar hier bepaald de aangesloten load wel het gevraagde. Een beetje accu kan wel 2kW leveren maar sluit je een load aan van 100Watt verbruikt deze ook maar 100Watt. Een load van 5Watt VRAAGT ook maar 5Watt punt.

    Een versterker bepaald (afhankelijk van wat de gebruiker instelt natuurlijk) wel degelijk het vermogen aan de load. Ook al hangt daar een load aan van 5Watt, overschrijding met een 100Watt amp heeft een snelle dood tot gevolg. In dat opzicht levert de amp dus wel omdat jij de spanning daaruit bepalen kan.

    Dan zag ik weer een uitspraak voorbij komen dat je beter de amp kan over dimensioneren. Daar ben ik het absoluut niet mee eens en heb net zo'n discussie achter de rug op een ander forum. Mooi rekenvoorbeeldje erbij als onderbouwing maar men wil of kan het niet volgen. Dan houd het voor mijn op, heb mijn best gedaan.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Maar uiteindelijk, als je een bepaald preamp level hebt, en die stuur je via poweramp X of poweramp Y, richting een speaker, en je verlangt dmv instellen van het volume een geluidsniveau van 100dB, en X is 100W en Y is 1 miljoen watt dan gaat die speaker in geval Y toch niet eerder kapot?
    Of je die 100W amp nou 10W laat leveren of de miljoen W amp laat je 10W leveren, dat maakt toch niet uit?

    Wat dat onderdimensioneren betreft heb ik ook wel eerder gehoord, maar weet niet of het waar is. Had iets met clippen te maken wat mogelijk de speaker zou kunnen beschadigen meen ik me te herinnere.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 9 maart 2018 om 18:26

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar uiteindelijk, als je een bepaald preamp level hebt, en die stuur je via poweramp X of poweramp Y, richting een speaker, en je verlangt dmv instellen van het volume een geluidsniveau van 100dB, en X is 100W en Y is 1 miljoen watt dan gaat die speaker in geval Y toch niet eerder kapot?
    Of je die 100W amp nou 10W laat leveren of de miljoen W amp laat je 10W leveren, dat maakt toch niet uit?.....
    Heb je wel gelijk in maar als de amp ontploft is de speaker eerder door dan de zekering. Iets om rekening mee te houden bij mijn versterkers dan toch.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Heb eens de eerste rack-eindtrap mono nagebouwd. Als je van Marshall houdt een aanrader, overigens ook noodzaak dat je daarvan houdt. Eigenlijk een mooiere versterker dan de 9100 en 9200.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ... Een versterker bepaald (afhankelijk van wat de gebruiker instelt natuurlijk) wel degelijk het vermogen aan de load. Ook al hangt daar een load aan van 5Watt, overschrijding met een 100Watt amp heeft een snelle dood tot gevolg. In dat opzicht levert de amp dus wel omdat jij de spanning daaruit bepalen kan.

    Dan zag ik weer een uitspraak voorbij komen dat je beter de amp kan over dimensioneren. Daar ben ik het absoluut niet mee eens en heb net zo'n discussie achter de rug op een ander forum. Mooi rekenvoorbeeldje erbij als onderbouwing maar men wil of kan het niet volgen. Dan houd het voor mijn op, heb mijn best gedaan.
    Een 100 Watt amp en 5 Watt load is natuurlijk wel een heel brute overdimensionering, maar hou je het redelijk binnen de perken dan is in de praktijk de vraag wat schadelijker is. Een te licht bemeten amp die clipt tegen de voedingsrail (DC-component in het signaal) of een te zwaar bemeten amp (signaal blijft zuiver maar is wel wat teveel van het goede). In de praktijk is muziek ook dynamisch en niet zo constant als een testgenerator o.i.d. (bepaalde genres buiten beschouwing gelaten )
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een 100 Watt amp en 5 Watt load is natuurlijk wel een heel brute overdimensionering
    Misschien, maar zeker niet ondenkbaar.
    Ik ken gewoon iemand die met 600W kemper speelt icm 1x12 met greenback van 25W; zelfde verhouding zo'n beetje.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een 100 Watt amp en 5 Watt load is natuurlijk wel een heel brute overdimensioneringredelijk
    Het ging even om een duidelijk en extreem voorbeeld.

    wil je veilig werken heb je voor een maximaal clippende amp minimaal twee keer zoveel speakervermogen nodig wil je de boel heel houden. Zit je onder het max vermogen van de amp blaas je de speaker gewoon aan gort voor je de clipgrens zal bereiken. Je bent dan volledig afhankelijk van je verstand en goed gehoor. En natuurlijk hopen dat iedereen van je gear afblijft

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je bent dan volledig afhankelijk van je verstand
    Uiteraard.
    En met een auto met 1000pk kun je ook 80 rijden, die hoeft niet per se 350.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 10 maart 2018 om 08:39

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Uiteraard.
    En met een auto met 1000pk kun je ook 80 rijden, die hoeft niet per se 350.
    Is helemaal waar maar snelheid kan de grootste boerelul waarnemen. Hoewel, zelfs daar zitten twijfel gevalletjes bij.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top