Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard Ik zoek een eindtrap.

    Hallo, ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

    Ik ben van plan om een Digitech GSP 2101 preamp/processor te gaan gebruiken (een oudje, maar doet het nog prima).
    Deze moet dan via een eindversterker naar een Marshall 2x12" speakerkast (Mono Input 150w RMS 8 Ohm, Stereo 75w/CH. 16 Ohm).
    Nu ben ik dus op zoek naar een eindversterker, en als ik de specs van sommige eindtrappen bekijk weet ik domweg niet of een bepaalde versterker wel of niet bij de speakerkast "past".
    Zo zag ik laatst een 'Palmer Macht 402' die me qua prijs, gewicht (ik wil beslist geen superzwaar bakbeest) en reviews wel aansprak.

    https://www.thomann.de/nl/palmer_mac...SABEgIMd_D_BwE

    Specs onder andere: Output Power: 2 x 200 W in 4 Ohm, 2x 100W overbrugd in 8 ohm: 1x 400W in 8 ohm.
    Kan ik die nu wel of niet gebruiken? Is het ding te zwaar (qua vermogen) voor de speakers? Waar moet ik op letten, en/of hebben jullie andere suggesties.
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik mis de spec. dat die Palmer een 16 ohm load kan hebben.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Hoe werkt dat bij zo'n klasse D eindtrap? Mag de speaker een lagere impedantie hebben dan de output van de poweramp zoals bij buizenversterkers, of mag de speakerimpedantie hoger zijn, zoals bij transistor amps?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2002
    Locatie
    delft
    Berichten
    10.264

    Standaard

    speel sinds kort over een Matrix GT1000, icm een Digitech 1101. Was even tweaken maar toch wel tevreden.





  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die doet wel 16 ohm

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FNaRK Bekijk bericht
    speel sinds kort over een Matrix GT1000, icm een Digitech 1101. Was even tweaken maar toch wel tevreden.
    Ik heb deze video bekeken over de Matrix GT1000 :

    https://www.youtube.com/watch?v=suFHA2S9h4M

    Bij 16 Ohm 150 Watt per channel. Da's toch veel te veel voor mijn speakerkast met 75 Watt per kanaal bij 16 Ohm?
    Ik heb begrepen dat je beslist NIET een versterker moet hebben die meer vermogen levert dan speakers aankunnen.
    Of moet ik zo zien dat een dergelijke eindversterker het vermogen dat de speaker(s) vragen gemakkelijk aankan? En zijn er wat dat betreft verschillen tussen buizen- en transistorversterkers?
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    De versterker levert nooit meer vermogen dan dat je vraagt, dus wat dat betreft gaat er niks fout, ook al hang je een 30.000W amp aan een 75W speaker. Maar die 30.000W amp moet je dan niet echt helemaal benutten

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speulmenneke Bekijk bericht
    Ik heb deze video bekeken over de Matrix GT1000 :

    https://www.youtube.com/watch?v=suFHA2S9h4M

    Bij 16 Ohm 150 Watt per channel. Da's toch veel te veel voor mijn speakerkast met 75 Watt per kanaal bij 16 Ohm?
    Ik heb begrepen dat je beslist NIET een versterker moet hebben die meer vermogen levert dan speakers aankunnen.
    Of moet ik zo zien dat een dergelijke eindversterker het vermogen dat de speaker(s) vragen gemakkelijk aankan? En zijn er wat dat betreft verschillen tussen buizen- en transistorversterkers?
    Je blaast eerder een speaker op met een te lichte dan een te zware versterker.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    De versterker levert nooit meer vermogen dan dat je vraagt, dus wat dat betreft gaat er niks fout, ook al hang je een 30.000W amp aan een 75W speaker. Maar die 30.000W amp moet je dan niet echt helemaal benutten
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je blaast eerder een speaker op met een te lichte dan een te zware versterker.
    Ooh OK. Ik snap het. Bedankt voor jullie uitleg.
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zie hier toch een aantal uitspraken voorbij komen waar ik op zn zachtst gezegd grote twijfels bij heb.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top