Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 65
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Zoiets moet het dan worden met die chopper. Ben nog op zoek naar een comparator en een 555 die weinig stroom verbruiken. Voor de regulator moet ik ook nog wat vinden. Er zijn niet zoveel regulator IC's die -500V kunnen hebben. De ontkoppel C's in het laagspanningsgedeelte heb ik voor de leesbaarheid weggelaten.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Zoiets moet het dan worden met die chopper. Ben nog op zoek naar een comparator en een 555 die weinig stroom verbruiken. Voor de regulator moet ik ook nog wat vinden. Er zijn niet zoveel regulator IC's die -500V kunnen hebben. De ontkoppel C's in het laagspanningsgedeelte heb ik voor de leesbaarheid weggelaten.
    Als ik het zo zie zet je de min van de linkerkant op een hoog niveau, ik neem aan rond de gatespanning van de P-FET


    Wil wel ff met je meedenken maar heb dan nog wat gegevens nodig zoals gebruikte componenten. Mooiste is als je mij ff die .asc file in mijn mailbox dumpt, de modellen vind ik wel. Zo zie ik ook dat je bij het output trapje geen rekening houdt met een bias instelling. Het schakelgedrag zal wel niet echt beïnvloed worden maar mogelijk toch een knikje bij de doorgang. Wil wel eens zien of er ruimte is voor verbetering of misschien is dat wel helemaal niet nodig

    edit:
    Owja, die regulator. Had je op die plaats een neg regelaar bedacht? Een LM79xx ofzo? Hoe groot is de spanning over de regelaar? Groot iig he. Zal wel neerkomen op discrete componenten want ik ken geen regelaars met deze specs. Hoe het ook uitpakt, die schakeling gaat wel wat verstoken . Ik heb daar al een ander idee over, denkend vanuit de pluslijn. Zou ik ff moeten freubelen met de .asc
    Laatst gewijzigd door cluseau; 11 maart 2018 om 14:41
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Jup, de voeding van de controller moet ongeveer tweemaal de drempelspanning van de gate zijn. Ongeveer 9 Volt dus. Voor die spanningsregelaar zat ik eraan te denken om Pmos of PNP torren te stapelen. Daarna kun je om de zaak op te schonen altijd nog een LM79xx erbij zetten.

    Die gate driver met twee complementaire torren doet het prima, komt zo uit het boekje bij wijze van spreken. Ik zal het schema waar ik mee simuleer mailen.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Heb een beetje zitten rondneuzen voor componenten. De 555 wordt een cmos TLC555, de comparator wordt een TLC372 met een 10k pull-up, de gate driver wordt een paartje BC516/BC517 darlington met 22 ohm emitterweerstanden. Daarmee zal het geheel niet zoveel stroom verbruiken. Ben nog wel op zoek naar een elegante oplossing voor de voeding...

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Heb een beetje zitten rondneuzen voor componenten. De 555 wordt een cmos TLC555, de comparator wordt een TLC372 met een 10k pull-up, de gate driver wordt een paartje BC516/BC517 darlington met 22 ohm emitterweerstanden. Daarmee zal het geheel niet zoveel stroom verbruiken. Ben nog wel op zoek naar een elegante oplossing voor de voeding...
    Heb waarschijnlijk wel een eenvoudige truc die ook nog eens goed werkt. Ben het nog een beetje aan t verfijnen maar moet ook ff werken he!

    I'll be back
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Spannend hoor! Laat je niet teveel afleiden hoor, ik heb alle tijd. (En ik mag ook best gewoon zelf nadenken.)

    Ik zat erover te denken om de hele converter in zo'n kastje te proppen en dat kastje op de achterkant van de amp schroeven. Om de EMI buiten de deur te houden. Is het ook nuttig om de 500 Volt leiding te ontkoppelen met een LC filter om het uitzenden van rommel in de amp te voorkomen of is dat te voorkomen met een goede layout? Het chassis is 20 x 10 x 5 cm, echt heel klein. Dat aluminium bakje op de foto is 50 x 50 x 31 mm buitenmaat met deksel. Zit er nog aan te denken om deze hele kwestie van de converter ook op circuitsonline te zetten maar ik word hier al super op weg geholpen!

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Ik zat erover te denken om de hele converter in zo'n kastje te proppen
    Het idee is natuurlijk leuk maar als je al interferentie hebt is het hoog, waarschijnlijk zijn ook de harmonischen nog boven de gehoorgrens. Dan lijkt het me dat er weinig straling van af zal komen bij compacte bouw. Draadjes kort houden etc. Je kent dat vast wel. Mocht er iets in de af/aanvoer draden worden opgepikt werkt een klein spoeltje daarin heel verzachtend. Ook hier weer een gevalletje praktijk
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Die praktijkervaring mis ik nog wel op sommige punten.
    Ik ben gewoon als de dood dat ik er veel moeite in stop en het niet mooi muisstil is. Of dat het toch interfereert met de overdrive. Zeker in zo'n kleine behuizing is het lastig om het "effe anders te doen" na een gefaalde poging. Maar op zich, het verschijnsel van "ghost notes" komt door 100 Hz (en harmonischen) modulatie, en niet van 70 kHz + harmonischen.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Die praktijkervaring mis ik nog wel op sommige punten.

    Ach, ga zo door en die praktijk komt vanzelf. Door op je bek te gaan doe je ervaring op dus ben er ook maar gelijk mee begonnen. Toen ik 12 was (1e klas LTS) had ik mijn eerste buizenampje gemaakt met twee ECC83 en een EL84. Ik had van oma een pickup gekregen zonder versterker en dan moet je wel. Binnen no time had ik een LP van CCR op de draaitafel liggen tot ergernis van de omgeving. De amp is later gesloopt voor onderdelen maar de galmveer gebruik ik vandaag de dag nog steeds.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Leuk om te horen! Doet me denken aan mijn begintijd Ben ooit begonnen met van die Velleman kitjes. Een flip-flop knipperledje, een lichtorgel, een IR lichtsluis en een pong spelletje voor op tv. Dat spelletje was echt goud. Ik denk dat ik 10 jaar oud was toen?
    Paar jaar later, op mijn 14e een Hammond L100 2xEL84 eindtrap gekocht voor 40 euro, toen begon het gedonder pas echt. De trafo's daarvan gebruik ik nog altijd wekelijks. Die dingen hebben nu in 5 verschillende circuits gezeten, haha.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top