Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 65
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De resolutie van photobucket is niet bepaald verpletterend dus hier ff wat nieuwe plaatjes.










    Voor de duidelijkheid:

    200V = groen
    180V = blauw
    160V = cyaan
    140V = magenta
    120V = grijs
    100V = d.groen
    80V = d.blauw
    60V = goud
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 maart 2018 om 11:42
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed... Ik zie nogal asymmetrische golfvormen, Dat kan niet kloppen. In het eerste schema klopt het bias tracking circuit maar in de tweede zit het net iets anders waardoor er geen GND referentie meer is. Ik ben ook aan het simuleren geslagen met het hele circuit ipv de bias tracking apart. Eerst varieerde ik de gehele voeding van PI en eindbuizen, maar dat was een beetje onhandig omdat de versterking van de PI minder wordt bij lagere voeding. Dus nu de eindbuizen met variabele spanning gevoed:
    Ik heb voor een logaritmische schaal gekozen omdat je anders het verschil slecht kunt zien in één afbeelding.


  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed... Ik zie nogal asymmetrische golfvormen, Dat kan niet kloppen.

    Klopt idd niet, vanmorgen ff gaugau gedaan

    Plaatjes zijn geupdate, misschien je browser verversen. Had Q2 verkeerd erin geplaatst. Als ik nu de boel run gaat het goed op 200V niveau maar naarmate hij meezakt wordt de asymetrie groter. Ga daar later even mee door, tis weer tijd voor mn fruithapje.

    btw scopeplaatje is het signaal aan de load.


    edit:

    Zo, voel me weer stukken beter en heb nog eens naar het hele schema gekeken want het is wel beter nu Q2 goed zit maar ik zie nog steeds asymetrie in het signaal met name in de lage output. Als je de simulatie start en kijkt naar de uitgang dan zie je dat alleen de onderste helft inkakt. Dit moet natuurlijk te traceren zijn dus keek ik eerst naar de sturing op g1. Het gekke is dat g1-U1 niet toelaat dat de sturing boven ground uitkomt wat ook normaal is maar g1-U2 komt zeker 3V boven ground uit. Hier loopt dan roosterstroom en er treed ook geen clipping op bij U2. Daarom is het signaal asymetrisch. Iets klopt hier niet en kan het nog niet verklaren.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 maart 2018 om 18:50
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het komt denk ik omdat de uitgangsimpedanties van een cathodyne PI boven en onder compleet anders zijn. Wat er gebeurt als de eindbuis die wordt gestuurd vanuit de kathode van de PI stroom gaat trekken door G1 staat hier goed uitgelegd onder het kopje "Avoiding Unpleasant Overdrive"
    http://www.valvewizard.co.uk/cathodyne.html

    Ik krijg in de simulatie hetzelfde. De asymmetrie lijkt erger te worden als de roosterspanningen van de eindbuizen lager worden. Ik heb veel ge-experimenteerd met verschillende eindtrap schakelingen en variabele voeding (juist in de praktijk). Daar kwam duidelijk uit dat het het beste is om de gehele eindtrap lagere spanning te geven, en dat je het beste een long tail PI met een 12AT7 kunt gebruiken. Nu zie je mooi waarom! 12AU7 kan ook maar heeft weinig gain waardoor de pre meer gain en headroom moet hebben. Voorversterker kan wat mij betreft het beste met een constante 300 Volt gevoed worden.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 2 maart 2018 om 19:06

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ja zat daar ook onmiddelijk aan te denken maar waarom laat U1 wel positieve spanning toe op het rooster. In de praktijk gaat dat je niet lukken.


    edit:

    Ben ff aan het knippen plakken gegaan. De eindbuizen weg en als load een 5k op beide caps naar ground. Resultaat een vrijwel identiek signaal rond het nulpunt. Daarna het knooppunt aan de biasspanning geknoopt. Het signaal zakt met de biasspaning mee zoals verwacht maar loopt wel van +3V naar -27V. Die +3v hoort door de eindbuis te worden afgeknepen. Bij U1 gebeurt dat wel en bij U2 niet.

    edit 2:
    Ik ga ff een simulatie plaatsen waar je kan zien wat ik bedoel.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 maart 2018 om 19:19
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik heb het schema aangepast op onderstaand schema, puur om te zien waar het fout gaat.

    De weerstanden van 5k en de diode's simuleren een load, veel zwaarder dan de buis zelf om het zo extreem mogelijk voor te stellen. Ik weet dat het niet realistisch is maar wel goed om aan te tonen.






    Onderstaand signaal is gemeten op de diode afkomstig van de anodekant. Behalve de te verwachten clipping zie je ook een smerige rafel in het lage gebied, dat is waar valvewizzard het over heeft.







    Dit plaatje is het stuursignaal afkomstig van de kathode. Afgezien van de rafel ziet het er hetzelfde uit. Zet je nu de buis als belasting wordt het een heel ander verhaal, het signaal van U1 kan vrolijk boven de nullijn uitkomen alsof er geen load is.





    edit:

    Heb de redenering ook andersom gedaan en kan de conclusie trekken dat het wel degelijk in die verrekte PI zit.

    Het volgende:
    De eindbuizen in ere hersteld en nu de hele preamp weggeknipt. In plaats daarvan twee spanningsbronnen geplaatst van 50V 800Hz Ri=50k. Nu zie ik op de roosters van U1 en U2 een identiek signaal. Beide buizen laten ook ruimte om iets boven de nullijn te gaan al weet ik uit de praktijk dat dit minder is dan de simulator aangeeft. Uiteindelijk zit het imo in het impedantie verschil van anode kathode. Case closed.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 maart 2018 om 19:55
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Blijft leuk, die eigenaardige buisjes. Zo zie je maar weer dat het effect van teveel signaal zeker niet altijd triviaal is. Zeker voor onze transistor-audio-collega's een belangrijke les.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Jij zei het al in post 14 he! Mooi. We kunnen natuurlijk ook proberen die impedanties gelijk te maken om zo een symetrisch gedrag te creëren.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nachtje over geslapen en denk er nu (nog in mijn mandje) anders over. We vergeten namelijk helemaal te checken wat de buistroom doet. Die bias loopt te ver mee bij de lage g2 spanning en het lineair meelopen van de bias zullen we misschien moeten remmen aan t eind. De vervorming die we nu ( in een buis) hebben komt door de positieve roosterstroom die op zijn beurt weer killing is voor de ongelijke impedante van dit type PI. De vervorming ontstaat door beperking van headroom. Dat kan dmv afknijpen van de rooster ruimte of aan de voedingszijde. Ik dacht dat het laatste de bedoeling was maar nu zitten we te kijken naar een afgeknepen rooster. Verkeerd bezig?

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Wat dat betreft, het liefste knijp ik de gehele eindtrap af ipv alleen G1 en G2 van de eindbuizen, zodat de verhoudingen blijven kloppen. Ik de praktijk klinkt dit imo ook het beste. Alleen krijg je met een 50 Watter dan wel het probleem: waar laat je alle warmte van de regelaar? In het slechtste geval moet die 35 Watt kwijt. Dat is als je de B+ halveert en de versterker overstuurt.

    Als de voeding onder de 20 à 40 Volt komt klinkt het allemaal wat minder lekker, dat komt volgens mij vooral omdat de bandbreedte eraan gaat. Als je de anodes op 450 Volt laat is dit effect nog erger. De impedantie van de buizen wordt groter en ze kunnen met name de uitgangstrafo niet meer strak aansturen. Een 1 kHz signaal zit er dan nog prima uit op de scope, dus met de stroom zit het wel goed. Zie ook het laatste grafiekje wat ik postte.

    Wat die warmte betreft, ik heb nog een koelprofiel (80x50x14 mm) liggen van 6 C/W die op de achterkant van de amp past maar daar kan ik dus maar 16 Watt op kwijt. Met een ander koelprofiel van 2,5 C/W dat ik zou moeten kopen kan ik met 2 mosfets parallel met metalen tab en mica isolatie 36 Watt kwijt. Heb ik wel een 4 cm dikke knots achterop mijn mini-amp.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 3 maart 2018 om 12:24

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top