Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 65
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard Bouwverslag Mini 50 Watter

    Beste klushelden,

    Ergens rond 2010 heb ik voor een vriend een goedkope Chinese 40 Watt Fender kloon onder handen genomen. Het originele circuit had een vrij slecht ontworpen voorversterker waardoor de amp vrij futloos klonk. Een soort Bassman 5F6-A met reverb. Bovendien had de amp 2 slechte 10 inch speakers. Ik was nog niet zo ervaren met amps modden voor anderen, dus ik heb er een JCM800 kloon van gemaakt i.p.v. een Deluxe Reverb, wat hij eigenlijk had moeten hebben. De amp scheurde fantastisch en ging loeihard. Hij heeft de amp later aan me verkocht. Hij was eigenlijk onbruikbaar omdat het circuit te instabiel (oscillatie) was en de speakers te slecht. Daarom heb ik de amp gesloopt voor onderdelen.

    Al tijden wil ik de trafo's gebruiken om een kleine 'lunchbox' 50 Watt versterker te maken. Nu komt het er eindelijk van. Ik heb de trafo's doorgemeten.

    De HT is prima gedimensioneerd en heeft een vrij klein laminaat (EI-86) dat hoog is gestapeld. Daardoor heeft hij een kleine voet en is ie dus perfect voor dit project. In rust zal de B+ 470 Volt zijn en bij volledige uitsturing 425 Volt. Er zit een 60 VAC wikkeling op voor de bias.

    De UGT Heeft een Ra-a van 3k5 en aftakkingen voor 8 en 4 ohm. De wikkelingen zijn helaas niet gelaagd en de laminaatplaatjes zijn 0.5 mm dik dus de bandbreedte zal niet geweldig zijn. Gelukkig maakt dat niet echt uit, aangezien ik maar 7 kHz aan bandbreedte nodig heb en geen NFB gebruik. Misschien leuk om binnenkort op de universiteit eens aan de bandbreedte en kernverliezen te meten. Dan kan ik ook een compensatie R en C tussen de anodes bepalen. De hoeveelheid ijzer lijkt nét genoeg. Uit de simulatie komt 6,2% vervorming en 6,9% verlies op de lage E (82,4 Hz) bij 50 Watt werkelijk uitgangsvermogen, bronweerstand 30kOhm. Dat wordt niet bassen dus.

    Hoe ik hieraan kom zonder knappe apparatuur: Ik heb in de simulator gangbare waarden ingevoerd voor de eigenschappen van het ijzer. De afmetingen van de kern heb ik ook ingevoerd. Daarna heb ik de kern een beetje laten verzadigen door de primaire aan de 230 VAC te hangen. (Wel eerst getest of ie dat uberhaupt kon hebben.) De golfvorm van de stroom heb ik op de scoop gezet. Die vervormde sinus heb ik nagemaakt in de simulatie door de spelen met het aantal wikkelingen en de lineaire verliezen. Zo kwam ik uit op 700 wikkelingen en een parallelweerstand van 50k voor de verliezen. Daarmee ging ik dan verder simuleren.

    Het circuit is afgeleid van de Marshall 50W Plexi 1987 versterker. Als choke heb ik de Hammond 154G, die past in de behuizing. De fasedraaier is aangepast met een 12AT7 met 47k anodeweerstanden. Door het halveren van de anodeweerstanden van 100k naar 47k kon ik de G1 weerstanden van de eindbuizen ook halveren naar 100k. Dit komt de stabiliteit van de eindstrap ten goede. Ook zit er aan de G1's een 500p cap. Dit is een hoog-af filter met een kantelfrequentie van 15kHz. De voorversterker wordt opgebouwd met LND150 mosfets. Die voed ik met een gereguleerde 200 Volt. Bij de tonestack heb ik de baspotmeter weggehaald. De tonestack krijgt een Fender-schakelaar waarmee je laagmid kunt weghalen. Met die schakelaar wordt de condensator naar de mid potmeter verdubbeld. De twee ingangstrappen met volumeknop vervang ik door een opamp booster met laag-af filter van 12dB/oct. Het filter heeft een instelbare kantelfrequentie van 47 tot 1k4 Hz. Dit is de basknop. De opamp wordt met plus en min 15V gevoed door een extra trafo. Het buizengedeelte krijgt een instelbare voedingsspanning om op laag volume te kunnen scheuren.

    Schema: er ontbreekt: variabele voedingsspanning voor de buizen, opamp booster met 'bass cut', preamp voeding.

    Booster schema:



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik zit nog met het volgende voor de transistorexperts. Ik heb een 'bias tracking' circuit ontworpen zodat de biasspanning meeloopt met de schermspanning van de eindbuizen. Die blijven dan goed ingesteld zodra je de voeding terugdraait om op lager volume te scheuren. Is mijn ontwerp oké?

    De schermspanning loopt van 0 tot 460 Volt. De versterker werkt vanaf zo'n 20 Volt. (uit ervaring)
    Het is wenselijk als de respons van de biasspanning op de schermspanning een beetje gedempt is. In de simulatie is het kantelpunt zo'n 60 Hz en het verloop hoog-af 6 dB/oct. Op hoge frequenties loopt ie nog iets meer naar beneden. Verder is het wenselijk dat de PSRR zo goed mogelijk is. In de simulatie is die 52 dB voor DC en zo'n 70 dB voor hogere frequenties met 200 Hz als kantelpunt. Ik had eerst een weerstand van 10k tussen B en E van Q1 als RC voor Q2, maar het circuit bleek beter te werken zonder deze weerstand. Ik heb overigens een 2N5551 liggen i.p.v. een 2N5550. De voeding is een 60 Volt wikkeling met een half wave rect en een elco. Ik kan niet full wave gaan omdat één kant aan GND zit.

    Hier nog wat ontwerpen van mijn collega's met hetzelfde doel:
    http://i.imgur.com/Ff9togk.jpg
    https://ibb.co/eu1Nfx

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard




  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Fred, in dat kastje was toch genoeg ruimte voor een paar 12ax7, voor de echte buizenfreaks interessanter dan fet's. Hoewel deze veel overeenkomen met buizen karakteristieken is het voor de meeste zelfbouwers onbekend maakt onbemind. Verder een leuk kacheltje hoor.

    Dan de bias tracking:

    Het doel is natuurlijk de bias constant te houden bij verschillende Ug2, correct? Ik twijfel een beetje of je dat op deze manier gaat lukken en het kan misschien ook eenvoudiger. Ik wil daar best in meedenken maar misschien kun jij dan even de modelletjes van de torren mailen (info at amps-unlimited dot nl) want die heb ik niet.


    Ik gebruik LTspice ipv spiceIV. Dacht daarmee met de tijd mee te gaan .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Hmm ja, tot voor kort had ik een 12AX7 gepland maar het werd me toch wat krap. Ik ben een beetje bang dat ie gaat brommen en genereren. Het kastje is 10 x 20 x 5 cm. Wellicht kun je me nog overtuigen.

    Het doel van de bias tracking is om de bias te laten meelopen met de G2 spanning. Dus bij 460V op G2 staat er bijv. -50V op G1. Dan moet er bij 230V op G2 -25V op G1 staan, bij 46V op G2 -> -5V op G1 enz.

    Bijkomend voordeel hiervan is dat de amp automatisch warmer wordt ingesteld als bij uitsturing de voeding inkakt. Daardoor heb je minder crossover distortion op hoog volume, dat geeft een voller geluid.
    De minor elektrotechniek die ik onlangs heb gevolgd heeft erg geholpen bij het ontwerp. Het is een inverterende NFB versterker. De verhouding tussen R1 en de trimpot bepaalt bijna exact de gain omdat de open loop gain heel hoog is door de cascade van twee torren. C1 zorgt voor de demping van de feedback loop en de elco dempt de uitgang. Maar ja, ik heb wel eens eerder iets ontworpen met torren dat niet helemaal 100% werkte in de praktijk dus ik vraag me af of er een adder onder het gras zit. In de simulatie presteert het circuit super, maar dat is ook niet gek aangezien ik het heb geoptimaliseerd in de simulator...

    Ik werk met LTSpice IV, versie 4.23, van 29 feb 2016. Gewoon van www.linear.com De 2N5401 en 2N5550 torren staan er gewoon in bij mij maar ik kan me niet herinneren dat ik een library heb toegevoegd. Zou kunnen hoor. Dit zijn de modellen:

    .model 2N5401 PNP(Is=21.48f Xti=3 Eg=1.11 Vaf=100 Bf=132.1 Ne=1.375 Ise=21.48f Ikf=.1848 Xtb=1.5 Br=3.661 Nc=2 Isc=0 Ikr=0 Rc=1.6 Cjc=17.63p Mjc=.5312 Vjc=.75 Fc=.5 Cje=73.39p Mje=.3777 Vje=.75 Tr=1.476n Tf=641.9p Itf=0 Vtf=0 Xtf=0 Rb=10 Vceo=150 Icrating=600m mfg=Fairchild)

    .model 2N5550 NPN(Is=2.511f Xti=3 Eg=1.11 Vaf=100 Bf=213.4 Ne=1.241 Ise=2.511f Ikf=.3495 Xtb=1.5 Br=3.24 Nc=2 Isc=0 Ikr=0 Rc=1 Cjc=4.883p Mjc=.3047 Vjc=.75 Fc=.5 Cje=18.79p Mje=.3416 Vje=.75 Tr=1.212n Tf=560.1p Itf=50m Vtf=5 Xtf=8 Rb=10 Vceo=150 Icrating=600m mfg=Fairchild)

    Het circuit zou overigens moeten werken met elke tor die een Vceo rating van minstens 100 Volt heeft.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 27 februari 2018 om 11:24

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Hmm ja, tot voor kort had ik een 12AX7 gepland maar het werd me toch wat krap. Ik ben een beetje bang dat ie gaat brommen en genereren. Het kastje is 10 x 20 x 5 cm. Wellicht kun je me nog overtuigen.
    Bij tubetown kun je haakse brackets krijgen voor octal en noval voetjes. In het chassis is nog makkelijk ruimte voor twee buisjes. En waarom zou je met buisjes last krijgen van oscilleren? Gewoon goed uitvoeren in de praktijk. De fysieke bouw kun je niet echt simuleren.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Maar ja, ik heb wel eens eerder iets ontworpen met torren dat niet helemaal 100% werkte in de praktijk dus ik vraag me af of er een adder onder het gras zit. In de simulatie presteert het circuit super, maar dat is ook niet gek aangezien ik het heb geoptimaliseerd in de simulator...
    Ben er inmiddels ook achter dat de simulator een redelijke benadering is van de praktijk. Er zijn toch meerdere factoren (onzichtbare bedradingscapaciteit, overgangsweerstanden, etc.) die het eindresultaat beinvloeden en ik had ook niet anders verwacht.

    Het is handig als je de simulatie even op breadboard test voor je werkelijk gaat bakken. Op een breadboard zijn de parasitaire componenten al helemaal een plaag dus opletten geblazen. Ik gebruik het alleen met kleine schakelingen die ik wil testen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Het circuit zou overigens moeten werken met elke tor die een Vceo rating van minstens 100 Volt heeft.
    idd, ik ga ook gewoon een algemene tor pakken.

    De reden dat ik die torren niet in de lib heb zitten is dat er nu betere torren verkrijgbaar zijn. Het zijn immers geen buizen welke decennia meegaan maar ook bij buizen zie je dat verschijnsel. We gebruiken allang geen EL2 meer .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Oke, ik ga toch proberen om er een of twee buisjes in te zetten. Die haakse steuntjes maak ik zelf, uit 20x40x2 aluminium L-profiel, gaat best snel. Schandalig eigenlijk dat ik nog geen breadboard heb, gaat er met de eerstvolgende bestelling bij.

    Als dat bias tracking circuit in de praktijk genereert (kans lijkt me klein) dan kan ik de torren vertragen door een cap tussen B en E toe te voegen. Het nadeel is, hoe trager de tor, hoe slechter de PSRR. Mijn zorg is vooral dat er bij een B2 van 30 Volt maar 1 uA door de PNP tor loopt. Is dat niet een beetje weinig?

    Ik ga vaak een beetje de mist in bij de selectie van torren. Ik pak er gewoon eentje die voldoet. Welke zijn modern? Welke kun je voor een bepaalde toepassing het beste gebruiken? Hoe snel/robuust/gevoelig/stil moet de tor nou eigenlijk echt zijn? Dat soort vragen. Is er niet iets van een 'selection guide'?

    Geweldig dat je zo meedenkt!

    edit: ik bedenk me net dat je door de AC op B2 juist te versterken door het bias tracking circuit, je noise cancelling kunt maken.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 27 februari 2018 om 15:27

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ehhh selectie maak je met je hoofd

    Het is wel zo dat moderne torren soms niet voldoen in een oud ontwerp. De huidige torren halen veel hogere frequenties bij minder ruis. Ga je dan nieuw vervangend materiaal toepassen in een oud ontwerp kan het zijn dat de boel gaat oscilleren. Een beetje parasitaire capaciteit aanbrengen doet dan wonderen.

    Ik zal komende week in de avonduurtjes ff gaan spelen met die biasregeling.

    Toevallig net een automatisch koelsysteem gemaakt voor mijn load die het soms heeeeel zwaar heeft. Schakeling met een power FET die in de simulator goed werkt doet in de praktijk echt andere dingen. Eerst getest op breadboard en werkt nu geweldig. Boven de 100 graden gaan de blowers als een malle tekeer maar daar onder zweeft het een beetje maw de snelheid neemt toe en weer af. Blijft wel redelijk onder controle dus ikke blij.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    Dat ontwerp ziet er gaaf uit.. lekker klein formaat en toch 50W... erg mooi project!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Ik zit nog met het volgende voor de transistorexperts. Ik heb een 'bias tracking' circuit ontworpen zodat de biasspanning meeloopt met de schermspanning van de eindbuizen. Die blijven dan goed ingesteld zodra je de voeding terugdraait om op lager volume te scheuren. Is mijn ontwerp oké?




    Ik heb jouw circuit even geintegreerd in het schema van de el34_push_pull.




    Is eigenlijk niks mis mee maar ontdek wel iets waar ik geen rekening mee heb gehouden. De schermspanning heeft namelijk pas invloed onder de 180V en beneden een bepaalde waarde is er niet meer mee te werken. Verder loopt de bias mooi mee hoor, wat dat betreft niks mis met de schakeling. De ingangsspanning is 600mVtt en de gain is niet zo hoog dus wil nog wel wat experimenteren maar eerst is het tijd voor mijn fruithapje.

    Hieronder de output. De schermspanning varieer ik aflopend van 200V tot 50V in stappen van 20V. Je ziet dat hij lekker rond gaat clippen en nog geen crossover laat zien. Ga ik lager dan wordt het troep. Ook nu zie je een slingering na de nuldoorgang. Wat weten we van de demping en de impedantie op deze niveau's?




    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top