Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 65
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Hahaha, en ik maar denken dat ik de enige was met een soldeerbout in zijn pamper.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Ben ooit begonnen met van die Velleman kitjes.
    Dan heb je het makkelijk gehad hoor, altijd de juiste onderdelen, voorgekauwde printjes, nieuwe onderdelen met lange draadjes etc. Ik ben een paar jaartjes ouder en moest het doen met wat ik langs de straat vond. Dapper sleepte ik oude radio's of grote tv's mee naar huis waar zorgvuldig de onderdelen uit werden geknipt. Daar maakte ik mijn experimenten mee. Zo was ik eens met een tv chassis bezig en zat geboeid vonken te trekken van de 18kV. Mijn vader die toevallig mijn kamer in kwam schrok zich wezenloos maar voor mij was het gewoon een speeltje. Gek eigenlijk dat het nooit fout is afgelopen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Heb waarschijnlijk wel een eenvoudige truc die ook nog eens goed werkt. Ben het nog een beetje aan t verfijnen maar moet ook ff werken he!

    I'll be back
    Zou je al een tipje van de sluier kunnen oplichten?

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Werk er af en toe aan maar is nog niet naar mijn zin. Met name modellen voor torren van 500v kan ik niet vinden. Oud maar mooi ding is de BD410. Dit is een tor voor video frequenties tot 500v Vce. Zal straks ff een tipje plaatsen, voeding heb ik wel goed werkend.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 20 maart 2018 om 19:03

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    tipje van de sluier ....




    Het deel in rood is mijn visie op de 12V voeding die uit de 500V gepikt wordt. Het probleem met de eerste schakeling was dat het laagspannings deel ruim 400mA trok. Om bij deze stroom 480V weg te werken is niet te doen omdat er een slordige 200Watt verlies uit zal volgen. Een andere aanpak van de sturing was dus nodig om het verlies terug te brengen.

    De stroom welke de laagspanning moet leveren is gereduceerd van 440mA naar ongeveer 12mA (piek). Dit maakt de 12V voeding een stuk eenvoudiger, zie het resultaat in rood.

    Dan de aanpassing van de sturing (in blauw). Je ziet daar nogal wat aanpassingen. Ik wilde een zo netjes mogelijk stuursignaal op de gate en dat was niet simpel. De gate capaciteit vraagt nogal wat van de drivertrap en ook om hier stroom voor de 12V te besparen heb ik gekozen om die energie uit de hoogspanning te pakken. Ook heb ik de frequentie teruggebracht naar 32kHz omdat mijn simulator op zijn bek gaat en ik nog niet goed de trucjes ken om hem te misleiden.

    Owja, het integreren gaat nu ook als een speer. Van 10mS naar 2mS

    edit:
    Ik heb jouw ontwerp alleen maar willen aanpassen maar zie toch een aantal zaken die niet lekker werken. Zo speelt de gate capaciteit op deze hogere frequenties een flinke rol in de flanksteilheid. Spice gaat daardoor regelmatig op zijn bek en de simulatietijden nemen daarmee toe.

    Conclusie, ik ga het over een heel andere boeg gooien en de regeling van 12V onder de hoosspanningsrail laten vervallen. Door de 12V regeling te ontzien moet nu de hoogspanning aanzienlijke stromen leveren en ook al heb je die over, het is niet de steil. Over op een ander ontwerp dus.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 21 maart 2018 om 13:01
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Je brengt me op ideeën:


    Het is weer een NFB regelaar met demping. Op de TU wordt er nogal gehamerd op NFB en demping, terecht imho. D1 is de 12V referentie, en D2 is beveiliging voor het torretje. Het circuit presteert super in de simulatie.

    Wat betreft die gate-sturing, de gate gedraagt zich als een cap van enkele nF dus ja, als je de pmos snel open en dicht wilt gooien zit je vast aan hoge piekstromen. Ik denk dat als je deze stromen ontkoppelt er geen probleem is. De push pull driver met die 2 torren verbruikt bij mij 7 mA bij 70 kHz, valt wel mee. Tuurlijk, de piekstroom is 500 mA maar die kun je ontkoppelen.

    Als je de gate langzamer open en dicht gooit wordt de driver niet echt veel zuiniger, en de pmos gaat veel warmte verstoken, geen goed idee denk ik. Frequentie omlaag wordt ie wel wat zuiniger van inderdaad. Ik moet wel zeggen dat jouw idee om de pmos langzaam open te zetten en snel dicht te gooien ook wel aantrekkelijk is, ik heb dat vaker gezien. Echter werkt dat alleen echt goed als de stroom door de spoel elke cyclus (bijna) naar nul gaat. Anders stook je de pmos op bij het openen.

    De pmos verstookt bij mij 2,5 Watt bij 200 mA door de load. Dat wijst erop dat ie snel dicht gaat. De vermogenspiek duurt 300 ns.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 21 maart 2018 om 22:10

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Je brengt me op ideeën:
    Kan ook natuurlijk maar zo zijn we weer terug bij de oorspronkelijke bezwaren,
    1 veel energieverlies in de vorm van warmte die ook nog eens een probleem is om af te voeren.
    2 Op deze manier ga je weer in de min lijn regelen en dat is toch ook niet handig. In mijn laatste test is de spanning redelijk regelbaar van 0 tot 470V.

    Maar ik heb dit principe alweer gedag gezegd. Ben nu met iets bezig wat veel eenvoudiger is, probleemloos moet werken en gewoon als een voeding van 0 tot bijna max werkt. Voorgaande schakeling deed dat ook al maar naar mijn mening met teveel energieverlies en te omslachtig. Ik zoek naar iets wat meer universeel inzetbaar is voor de nabouwers onder ons.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Dit bedoelde ik:

    image hosting

    Maar ik zoek eigenlijk nog steeds naar een manier om het met een nmos te doen. Moet je een galvanisch gescheiden gate driver hebben die je aan de source refereert. Maar dan krijg je dus problemen als je naar 100% duty cycle gaat, en dat vind ik toch wel jammer. Het moet toch vast wel kunnen zonder al teveel zwarte magie en dure onderdelen?

    edit: pff had ff ruzie met de image host hoor
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 22 maart 2018 om 01:38

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Dit bedoelde ik:
    Ah op die fiets. Snap nu je bedoeling.


    Inmiddels heb ik ook weer even zitten broeden hoe het roer om te gooien. Mijn idee is namelijk om een hoogfrequent generator met pulsbreedte regeling te maken op groundlevel met daaraan direct gekoppeld het hoogspanningsdeel. Zie plaatje onder.





    Op zich werkt het maar de potmeter lijkt me erg kritisch. Misschien iets voor een tienslags pot Moet ook nog een paar juiste torren zoeken maar ga nu naar mijn mandje.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Dit werkt goed tegen de stroompieken. Zowel de pull-up als de pull-down hebben nu een impedantie van 10k wat de stroompiek uit de tor drastisch vermindert. Maximale stroom wordt hFE x 12V / 10kOhm. Het feit dat de hFE inkakt bij hoge stroom is extra handig.


    edit: Je was me voor, was nog deze post aan het bewerken.

    Het stuursignaal gewoon van 0 tot B+ laten lopen is ook een prima oplossing inderdaad. Zou wel D6 en D7 weglaten, dan heb je minder kans dat Q3 en Q4 tegelijk aanstaan en de hele zaak doorklapt. Het moet geen klasse AB versterker zijn, gewoon een lompe schakelaar. Ik zit ff te denken hoe je dit het mooist met nmos maakt, dan kun je makkelijk tot 1000 Volt en honderden Watts.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 22 maart 2018 om 01:52

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top