Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Epiphone viola bas

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard Epiphone viola bas

    Heeft iemand ervaring met de epiphone viola bas ?

    Zie ook mijn post in het topic omtrent de squier vi.
    Ik speel al langer gitaar maar overweeg om ook basgitaar te verkennen.
    De meeste bassen (longscale) die ik in het verleden al eens in mijn handen hield voelden " vreemd"aan qua spacing en scale'.
    Vandaar mijn eerdere interesse voir de squier 6 bas.
    Vandaag heb ik toevallig ook eens een epiphone bas vastgepakt .
    Hier leek ik beter mee overweg te kunnen...

    Voorkeuren voor muziek spelen evolueren meer en meer naar surf, oudere rock ( beatles, stones,..) en echt oude rock 'n roll/ rockabilly

    Het is allerminst mijn bedoeling om een bas virtuoos te worden maar heb intresse om eenvoudige baslijnen te leren inspelen voor hobby opnamen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Overigens heeft iemand ervaring met deze bascursus van truefire :

    https://youtu.be/bcGVwwQFCzo

  3. #3

    Standaard

    Ik snap de wens een short scale te willen spelen.
    Zo'n vioolbas kom je vooral tegen met een hals- en een brugelement. Naar mijn smaak en qua klank niet de beste setting. De oorspronkelijke versie heeft een hals- en een middenelement. Dan wordt ie een stuk beter inzetbaar. Hou er rekening mee dat de hals van dat ding sneller duikt dan de Titanic.
    Meer in het algemeen: De klank van dat ding moet echt je ding zijn.

    Een EB0 (met alleen een sidewinder pup bij de hals) of EB3 (met 2 pups) is makkelijker in de handling, qua klank ook wat veelzijdiger. Ook wat duikgevoelig, maar veel minder dan de viola. Een stukje antislip rubber (action, blokker) doet wonderen.
    Een Epiphone Woody Allen Rumblecat (2e hands?) wat voor jou?

    Ook andere merken leveren short scales: Danelectro longhorn, Fender Jaguar, Ibanez Talman (laatste 2 €200,00 ongeveer).
    Hou rekening met het kopen van je snaren!!

    Kortom, keus genoeg.
    Ik zou nog eens nadenken over de viola. Een hoog love it or hate it dingetje.
    Laat eens horen wat het geworden is, ben wel benieuwd.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  4. #4

    Standaard

    Lijkt me voor de muziek die je omschrijft helemaal geen gekke keuze hoor, zo'n vioolbasje.

    Qua snaren is mijn persoonlijke mening voor short scales; hoe dikker hoe beter. Ik gebruik altijd long scale snaren (50-115) op mijn shorties. Dit komt niet alleen de snaarspanning ten goede. Maar ook de toon van de E-snaar, die op veel shorties toch vaak de zwakke broeder is.

    Ik heb zelf geen ervaring met de Viola bas van Epiphone. Wel ooit de Epi EB-1 (ook vioolvormige body dus) bespeeld. Maar die ik in handen heb gehad was fretloos, dus een beetje moeilijk te beoordelen in vergelijking me andere shorties die ik ken.

    Ik heb een paar jaar een Allen Woody Rumblekat gehad. Mooie bas. Maar uiteindelijk kon deze toch de concurrentie met mijn andere shorties niet aan. Vond hem iets te "speelgoedachtig" aanvoelen. Dus deze heb ik verkocht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties.
    Ik ga alle opties eens rustig bekijken.
    Wat ik me bij een voiolbas als totale noob wel afvraag : is de wijze van handsteun etc anders dan hij een gewone bas ( vermits de body kleiner is)?
    Puur uiterlijk vind een viola bas wel erg mooi.

  6. #6

    Standaard

    Ja, heeft een totaal andere ergonomie dan een P-bass of Jazz bass (als je dat onder normale bas verstaat...)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Betekent dat dan ook dat je je speeltechniek volledig moet wijzigen ?
    Dat is dan wel een nadeel als ik wat online lesjes raadpleeg natuurlijk...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2002
    Locatie
    Noorden
    Berichten
    1.256

    Standaard

    Volgens mij inderdaad ook een prima keuze als ik zo lees wat je ermee wilt doen.
    Ik speel al een paar jaartjes op zo'n Epiphone Viola, ben ook meer gitarist dan bassist maar speel altijd een setje bas tijdens optredens.
    Heb ook ooit een Fender VI pawnshop gehad. Ook erg leuk, misschien wel veelzijdiger dan de Viola maar je moet van die stringspacing houden op een Bass VI. Ik ging dan al toch te veel doen haha!
    De Viola klinkt voor een vioolbasje behoorlijk stevig. Qua constructie ook erg stevig. De Hofner ignition violin basjes zijn een stuk lichter van gewicht, klinken wat holler. Hals van de Epiphone is ook wat steviger. Bandmaatjes van mij hebben een Epiphone Rumblekat en een Hofner CT club bass. De rumblekat is qua sound niet heel anders dan de Epi Viola. De Hofner CT (contemporary) is de best klinkende bas van alle bovengenoemde opties. Zitten gewoon betere (duitse) pickups in.
    Maar al met al, allemaal goed voor het geld.
    Hoop dat je er wat mee kan.
    --------------------------------------------------------------------------------------
    Rock&Roll!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Zeker !
    Ik waardeer je reactie ten zeerste !

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basvarken Bekijk bericht
    Lijkt me voor de muziek die je omschrijft helemaal geen gekke keuze hoor, zo'n vioolbasje.

    Qua snaren is mijn persoonlijke mening voor short scales; hoe dikker hoe beter. Ik gebruik altijd long scale snaren (50-115) op mijn shorties. Dit komt niet alleen de snaarspanning ten goede. Maar ook de toon van de E-snaar, die op veel shorties toch vaak de zwakke broeder is.
    .
    dikkere snaren op een shortscale: ik snap de redenering wel van snaarspanning en langere ring van de dikke E maar voor mij is de charme van een shortscale net dat lompe, diepe, korte dat je krijgt met shortscale snaren. uiteraard minder breed inzetbaar dan maar bv voor rootsmuziek wel lekker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top