Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2014
    Locatie
    zuid-limburg
    Berichten
    7

    Standaard Ukelele stemmen als gitaar

    Hoi Mensen,

    Heb hier al en paar jaar en Ukelele Sopran in de kast staan van de lidl geloof ik.
    En vraag me af of het slecht zou zijn als ik hem in en gitaar stemming zou zetten als onderweg gitaartje om
    ergens anders te oefenen als ik niet en grote gitaar wil meenemen.

    En zo ja kan ik dan het beste de onderste vier snaren van de gitaar of bovenste snaren nemen voor
    de ukelele?En of de gitaar gewoon in e of beter in andere stemming kan staan.

    Gr Bram.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Een ukulele is al gestemd als de hoogste vier snaren van een gitaar, als je een capo op de vijfde fret zou zetten.
    Het enige is, dat de laagste snaar op een ukulele een octaaf hoger is, maar dat is niet verplicht. Ik heb er een paar, waarvan eentje met een lage G, dat is ook niet ongebruikelijk.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2014
    Locatie
    zuid-limburg
    Berichten
    7

    Standaard

    Oke bedankt voor de info maar voor mij is het dan niet zo`n handig ding.
    En gitaar akkoorden kunnen ook niet gespeeld worden.
    Heb al en goedkoop budget gitaartje 2de hands gekocht
    voor als ik ergens anders wil spelen plus vox amplug,maar goed niet echt ontopic.

    Lijkt me dat met en kapo op de vijfde fret niet veel meer over blijft van de kleine hals.

    Gr Bram.

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2004
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    23

    Standaard

    Je hebt al een andere oplossing duidelijk en prima, maar voor de volledigheid nog even:
    De akkoorgrepen op een Ukulele zijn gewoon hetzelfde voor wat betreft de 4 hoogste snaren, je speelt dan alleen een ander akkoord.
    Een D wordt in dat geval een G. Dat is hetzelfde akkoord wat je zou krijgen als je bij een gitaar een kapo op de 5d fret zet.
    Woml bedoelde dus niet dat je op de Ukulele de Kapo op 5 zou moeten zetten.
    Overigens zijn er ook Bariton Ukuleles welke "gewoon" in Gitaar stemming kunnen, je hebt dan alleen geen bassnaren.

  5. #5

    Standaard

    Mocht je op 6 snaren willen spelen dan is er nog zoiets als de guitalele van Yamaha. Blijft perfect op stemming en klinkt verrassend goed als je de standaard snaren vervangt door kwaliteitsgitaarsnaren van nylon.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top