Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Fender Vaporizer

  1. #1

    Standaard Fender Vaporizer

    Enkele jaren geleden stond er één op marktplaats en omdat de vraagprijs gunstig was, gewoon gekocht. Echter had ik andere amps op dat moment en eindigde dit ding in de kast.

    Thuis had ik er een goede indruk van. Je merkt meteen de heldere Fender klank die veel weg heeft van tweed amps, maar die dan met volume tot 12 uur, iets cleaner blijft. Ga je daarboven met je volumeknop, dan krijg je behoorlijk snel een flinke blues verzadiging met zowel preamp als speaker distortion. Deze heeft ook een reverbtank in vergelijking met tweeds.

    Afgelopen week heb ik de versterker eens meegenomen naar een repetitie en dus werd ie ff flink getest, met diverse pedalen en op hoger volume. Achteraf kan ik vertellen dat deze amp gewoon de beste amp momenteel is voor het geld. Op dit moment 189 euro!!!

    Ik ben een groot liefhebber van Stevie Ray Vaughan, John Mayer en Matt Schofield en ''mijn'' liefde voor gitaargeluid is met hun geluid vergelijkbaar. Ik hou dus van Blackface Fenders met reverb, maar ook van Cleane vox amps en ik kleur mijn geluid graag met pedalen. Momenteel speel ik in een coverband, dus ik speel geen nummers van deze artiesten,maar mijn amp moet flexibel genoeg zijn om dit aan te kunnen.

    Qua specs heeft deze amp alles tegen, voor een all rounder:
    - Vrijwel geen EQ. Volume, tone en reverb
    - 2x10 inch OEM speakers met een SPL van slechts 93 decibel en daarom niet heel luid
    - 12 watt en vrijwel geen headroom

    Echter het geluid is zeer dynamisch en prachtig helder en het zit ergens tussen vox, tweed en blackface in. Daarnaast ziet ie er fantastisch uit

    Voordat ik meer voordelen op noem, zal ik nog een nadeel noemen. Hoewel de reverb erg mooi is, is deze onafhankelijk van het volume. Dus hoe harder de amp staat, hoe minder goed de reverb te horen is. Wat wel een welkome bijkomstigheid is, is dat de reverb dus meer naar de achtergrond verdwijnt, als je het geluid boost. Met een solo, heb ik liever een beetje delay ipv reverb. Dus dat doet de amp onbedoeld goed.

    Dan een aantal voordelen. De bas respons is zeer goed voor 10 inch speakers en ook reageert ie zeer dynamisch op pedalen en op de volumeknop op de gitaar. Wanneer je het signaal boost, dan heeft de versterker wel de neiging om het hoog te accentueren. Oorzaak zit em in de speakers. Die kunnen niet veel signaal aan.

    En dus heb ik er ( momenteel één) andere speaker ingehangen. Een Eminence 10516 legend. Deze speaker heeft een SPL van 99 decibel en heeft een watt rating van 75 watt. Hoeveel watt de oorspronkelijke speakers hebben is mij onbekend, maar het verschil met 1 speakers was al enorm.

    De amp heeft nu veel meer mid, bas veel en veel meer volume en het hoog is iets afgerond maar het verschil is vooral te horen wanneer het signaal wordt geboost. De bas blijft veel strakker, en je krijgt ook een aanzienlijke boost, qua volume, zonder dat het schril wordt.

    Ineens is de amp meer dan geschikt voor gigs ( zonder microfoon ervoor) en reageert ie fantastisch op pedalen. Als je dan kijkt naar de aanschafprijs, dan is het ook ineens een stuk minder erg als er bier overheen gaat.

    Dus wie op zoek is naar een goedkope buizenamp, met reverb, die makkelijk mee kan met de band. Dan is deze, na een speakerwissel, meer dan geschikt. En het ziet er geinig uit op het podium!
    Laatst gewijzigd door Rick trodat; 16 februari 2018 om 13:35

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Hoewel de reverb erg mooi is, is deze onafhankelijk van het volume. Dus hoe harder de amp staat, hoe minder goed de reverb te horen is. Wat wel een welkome bijkomstigheid is, is dat de reverb dus meer naar de achtergrond verdwijnt, als je het geluid boost. Met een solo, heb ik liever een beetje delay ipv reverb. Dus dat doet de amp onbedoeld goed.

    Dit is een bekende klacht volgens het fabeltjesnet. Ik heb daar een hele mooie mod voor waarmee de reverb netjes mee regelt met het volume en ook veel dieper wordt, zoveel je wil.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Oh dat klinkt behoorlijk interessant eigenlijk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Wel apart dat Fender daar tegenwoordig vaker last van heeft. Op mijn HRDV kwam vrijwel alle beschikbare reverb bij standje 2 van de potmeter. Weerstandje doorknippen en hij heeft een normaler regelbereik.

  5. #5

    Standaard

    Nu las ik ook op tgp dat de bias extreem koud staat door een weerstand die 2x de waarde heeft 240 ohm IPV 120 ohm. Dit zou de amp een bepaalde distortion geven die niet gewenst is. Alleen mijn gevoel zegt juist, hoe kouder de bias hoe minder distortion, toch?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    heb zo'v Vaporizer gehad. Fijne crunch zat er in maar voor wat fatsoenlijk clean heb ik hard moeten zoeken. tot standje twee ofzo maar daarna ging het al pitsen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    heb zo'v Vaporizer gehad. Fijne crunch zat er in maar voor wat fatsoenlijk clean heb ik hard moeten zoeken. tot standje twee ofzo maar daarna ging het al pitsen.
    Zijn die versterkers geschikt voor in een gehorig rijtjeshuis?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ja, vind ik wel. ik heb geen buren dus daarvoor moest het niet, was meer een impulsaankoop en omdat ik heb beu was om voor gitaren te testen (ik bouw ze) telkens de grote kanonnen in te schakelen. Fijn ding

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ja, vind ik wel. ik heb geen buren dus daarvoor moest het niet, was meer een impulsaankoop en omdat ik heb beu was om voor gitaren te testen (ik bouw ze) telkens de grote kanonnen in te schakelen. Fijn ding
    Bedankt! Ik ben namelijk een tijdje op zoek naar een kleine (buizen/lampen)versterker voor thuis. Zoals Rick zei een andere speaker erin en wat cluseau zei een reverb modificatie. Dan zou het zomaar een hele fijne amp kunnen worden, misschien zelfs voor thuis!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Bedankt! Ik ben namelijk een tijdje op zoek naar een kleine (buizen/lampen)versterker voor thuis. Zoals Rick zei een andere speaker erin en wat cluseau zei een reverb modificatie. Dan zou het zomaar een hele fijne amp kunnen worden, misschien zelfs voor thuis!
    ik vond het vooral voor thuis een fijne amp. voor full band repetities trok hij het (stock) echt niet. Die reverb mod: ik ben nogal een reverb nerd maar bij die amp had ik geen probleem, vooral ook omdat hij heel vlug overstuurt en bij oversturing maakt reverb het alleen maar mushy.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top