Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 96
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2011
    Locatie
    Oosterhout
    Berichten
    158

    Standaard Gibson in zwaar weer ?

    https://www.rtlnieuws.nl/rtlboulevar...eel-zwaar-weer
    Gibson blijkt in zwaar weer te verkeren , ik kan me zo voorstellen dat de markt aardig verzadigd is geraakt
    of zou het een storm in een glas water zijn?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Gibson zou die KRK en TEAC en Philips subbedrijfjes moeten dumpen en gewoon weer goede gitaren gaan bouwen. Of gebruik maken van wat ze daar hebben en een nieuwe effecten/versterkers/recording lijn uitbrengen. Niet dat allemaal zijdelings gerelateerde meuk erbij halen omdat ze alleen maar groot en veel willen zijn.

    Maar goed, wat weet ik er nou van, ben ook maar een simpele snarenplukkert.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Op zich zou dat geen hinder moeten zijn voor de gitarenafdeling. Het is niet zo dat ze in dezelfde fabrieken ineens ook speakers moeten gaan produceren. Het valt onder hetzelfde moederbedrijf, maar de takken kunnen prima los van elkaar functioneren. Kijk maar eens wat Hyundai allemaal produceert. Alleen lijkt bij Gibson de focus een beetje te vervagen of zo, er straalt geen visie meer van uit, het lijkt alsof ze de realiteit een beetje kwijt zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gibson heeft denk ik last van concurrenten uit met name Azië en de vele kleine custom bouwers die les Pauls bouwen die gelijkwaardig met Gibsons zijn. Mijn tokai ls150 is daar een goed voorbeeld van. Qua afwerking, geluid en feel gelijkwaardig aan een R8 of R9 voor de helft van een R8/r9.
    Tweede is denk ik dat de elektrische gitaarmarkt inderdaad verzadigd is. Als je bekijkt hoe groot de tweedehands markt is, dan is daar net zoveel keus als nieuw. Iets waar niet alleen Gibson last van heeft.
    Ten derde: een directie die totaal geen affiniteit met de doelgroep: muzikanten, heeft. Geen beleving, alleen geld.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik ben het denk ik eens met Midwolda. Natuurlijk hoeft het zoals KW opmerkte geen hinder te zijn voor de gitaarafdeling, maar je ziet veel vaker dat een concern allerlei bedrijfjes opkoopt, en alleen door bedrijfjes te kopen en verder niks te veranderen wordt het totale bedrijf niet per se gezonder voor zover ik kan beoordelen. Maar ook ik ben geen bedrijfseconoom.

    Wat betreft het gelijkwaardig aan een R9 voor de helft van het geld.....ik zeg niet dat het niet kan, maar het wordt vaker geroepen dan dat het daadwerkelijk zo is. Ik ben niet per se een gibson fanboy, maar er zitten juweeltjes tussen, die echt niet door een willekeurige gitaar geevenaard wordt.....maar goed, ook in deze prijsklasse valt op dat gibson niet altijd even consistent is.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dat speelt al een hele tijd. Oktober vorig jaar werd al het Baldwin magazijn verkocht, nu staat het Valley Arts onroerend goed te koop. Knap dat RTL dat bericht na een week al oppikt.
    Problemen schijnen trouwens hoofdzakelijk bij hun Electronics Division te bestaan, die ze in 2015 nog als de toekomst van Gibson beschreven. 1 miljard omzet en nog in de problemen raken, het kan gewoon.


    Interessant artikel over de langzame dood van de elektrische gitaar. Van de WaPo dus het zal wel gelogen zijn....... zet ik er maar gelijk bij.

  7. #7

    Standaard

    Ik denk dat er ook een lange termijn trend is van verminderde vraag naar gitaren.

    Afgelopen decennia (1950-2010) waren elektrische gitaren prominent aanwezig in de rock-en pop cultuur. Wat logischerwijze ook de vraag naar gitaren stimuleerde. Maar sinds 2010 zie je ze minder en minder in de populaire muziek.

    In de 2000's had je nog The Strokes, Arctic Monkeys, Killers, Kaizer Chiefs, Kings of Leon, QOTSA, en alle andere garagerock, postpunk, neopunk en emobandjes die weleens in de charts verzeilden.


    Maar ik zie vandaag in de top40 nog maar zelden een gitaarband voorbij komen.

    Akoestische gitaren zie je nog wel veel in de top40.
    En dat zie je in de cijfers: ondertussen worden er meer akoestische dan elektrische gitaren verkocht*.


    De elektrische gitaar zal uiteraard nooit helemaal verdwijnen, (al is het maar omdat metalfans retetrouw zijn ), maar vandaag is ze toch minder prominent aanwezig. En minder op TV is minder verkoop, zoals elke marketeer weet. Wat trouwens niet wil zeggen dat er geen revival kan aankomen.

    Anyhow, ik denk dat de hele markt aan het kraken is, niet alleen bij Gibson.

    *Lees ook: https://www.washingtonpost.com/graph...=.b31328b8cd96
    Laatst gewijzigd door dejohan; 16 februari 2018 om 15:36

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Zo halverwege de jaren 80 waren Gibson en ook Fender ook volledig failliet. Het scenario is weer bijna hetzelfde: langdurige economische teruggang en het eerste waarop consumenten bezuinigen is nieuwe gitaren. Er is echter één groot verschil met toen en dat is het niveau van de schuldenlast, in 86 kochten Henry en z'n maat Gibson voor US$ 5miljoen! Daar zullen nu aardig wat nulletjes bij moeten alleen al om de schuldeisers en durfkapitalisten enigszins tevreden te stellen.

    Dit is helaas een verhaal van mismanagement, er wordt voldoende verdient maar er zijn zoveel schulden dat het eigenlijk niet meer op te brengen is. Om het maar eens simpel te zeggen: het wordt deze keer echt spannend voor Gibson deze zomer! Vanaf dat moment kan er overigens nog van alles gebeuren zoals gedeeltelijke overnames en doorstarten van gezonde delen dus faillissement hoeft nog niet direct het einde te betekenen maar zou bv. wel kunnen betekenen dat we voortaan "made in China" Gibson's krijgen of zoiets.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwispelhond Bekijk bericht
    Het scenario is weer bijna hetzelfde: langdurige economische teruggang en het eerste waarop consumenten bezuinigen is nieuwe gitaren.
    Economische terugval? De economen die ik hoor zeggen me dat de economie de laatste jaren in een groei zit.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    in het geval van Gibson heeft het niets tot zeer weinig te maken met de gitaren lijn, ondanks ons gezeik verkopen die wel en mocht dat niet gebeuren dan is dat een druppel op een grote gloeiende plaat, Gibson heeft in de afgelopen 6 jaar simpel weg te veel leverage gekregen (schulden tov de balans) en gewoon te veel gekocht. Gibson ziet zich zelf als de nieuwe Sony waar binnen de gitaren lijn Maar een heel klein onderdeel van is, de hoop was vooral gevestigd op de electronica Business die ze van o/a Philips gekocht hebben. Mocht het conglomoraat Gibson kopje onder gaan dan wordt de Gitaar brand direkt door verkocht aan een private equity of een andere investeerder en blijft de les Paul gewoon bestaan. Gibson is eerder failliet gegaan en desondanks hebben we nog steeds les Pauls
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top