Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Paf ?

  1. #1

    Standaard Paf ?

    Het internet en waarschijnlijk ook dit forum staat vol met PAF achtige humbuckers. Geen beginnen aan om een goede keuze te maken.

    Ik ben opzoek naar de klank van Mark Knopfler's Les Paul in het het liedje "Trawlerman's Song"

    Nu weet ik dat je vingers (links en rechts), versterker, afstelling, hout (hals en body), mensuur, het weer, zwaartekracht en weet ik allemaal, belangrijk zijn voor je geluid maar dat heb ik allemaal wel aardig voorelkaar.

    Wie heeft er tips welk element van de 1000-en PAF clones ik moet gaan proberen.

    (Ik heb hem in deze afdeling geplaatst omdat het om een zelfbouw project gaat (Les Tele) )
    Laatst gewijzigd door robertmolema; 13 februari 2018 om 11:12

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Als je alles wel weet en alles voor elkaar hebt zal je ook wel weten dat een pickupje alleen je niet gaat redden.
    Maar soit.
    Ik heb altijd het idee dat Knopfler een wiry hot burst paf laat klinken alsof ie op een underwound cool '57 goldtop paf speelt.
    Dat in tegenstelling tot 99% van de rest die dat andersom probeert.
    Het is min of meer de Peter Green/Snowy White paf school.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Dat ik zei "alles wel te weten" was om te voorkomen dat iedereen op het draadje springt en gaat zeggen dat je wel met je vingers moet spelen want "dat doet MK ook" etc. Ik wilde de vraag specifiek toespitsen op de humbucker, alle andere variabelen heb ik dus aardig op een rijtje, zelfs de zwaarte kracht (ik sta met beide benen op de grond ;-) )

    Nu dus alleen nog op zoek naar de juiste (neck) humbucker en omdat de keuze zo ruim is en ze zichzelf allemaal benoemen tot een "FAITHFULL RECREATION" van de originele Seth Lover PAF, zou ik graag horen van ervaringsdeskundigen welke dan echt nog net even meer in de buurt komt dan al die anderen. Ik heb ook twee gitaren met o.a. een van de vele verschillende PAFS die DiMarzio maakt (DP103) en een Gibson 490R en kom aardig in de buurt, maar misschien is nog iets beters te krijgen.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Het lijkt natuurijk allemaal op elkaar, kleine nuances tussen resonantiepunten en output.
    Maar ik ben confused, eest ben je heel specifiek (die gitaar in dat nummer) en nu heb he het over " a faithfull paf".
    Als ik de test en luisteraars van Johan mag geloven zijn mijn '77 Dimarzio Paf's nagenoeg niet te onderscheiden van zijn originals.
    Zitten bij mij in een '72 goldtop en nooit de behoefte gehad die er uit te halen.
    Ik heb nog een Les Paul die echt van alles langs heeft zien komen, op dit moment zitten er Gepetto's Nomads in die een copie zijn van de legendarische Maxon Dry Z's die weer een copie zijn...
    afijn, daar heb je allemaal niks aan wegens persoonlijke ervaring & opinie.

    Voor de rest verwijs ik u naar Doug & Pat.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 13 februari 2018 om 12:27
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Als ik de test en luisteraars van Johan mag geloven zijn mijn '77 Dimarzio Paf's nagenoeg niet te onderscheiden van zijn originals.
    Welk DiMarzio DP nummer hebben deze Dimarzio PAF's precies (linkje naar dimarzio.nl site?)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    even zover ik er 'verstand' van heb.
    ik zou voor een pickup gaan die een lage Henry waarde heeft. dan kom je bij helder uit en niet zoals bij de hot versies met een teveel mid.
    de teveel aan mid of te veel bas krijg je niet makkelijk weg, maar met een helder klinkende pickup kan je altijd via de versterker gaan kleuren.
    ik ben redelijk gefocust op Bill Lawrence pickups, (in jouw geval de L90)maar het nadeel is dat je soms wel eens flink geduld moet hebben om ze te krijgen, zijn echter wel goedkoop in verhouding tot de gevestigde merken.
    ik lees veel goede recencies op TDPRI over donlis humbuckers, goedkoop en sommigen vinden ze in de buurt van SD pickups komen qua klank.

    maar wat leesvoer?

    http://www.tdpri.com/threads/tonerid...review.683122/

    in deze topic staat ook de link naar de donlis topic

    en deze gaat over pickups die van BYO zijn maar gemaakt lijken te zijn door tonerider, of uit de fabriek komen van datzelfde merk maar wel goedkoper zijn

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertmolema Bekijk bericht
    Welk DiMarzio DP nummer hebben deze Dimarzio PAF's precies (linkje naar dimarzio.nl site?)
    Pre nummering, uit de tijd dat Dimarzio nog maar 5 pickups had. Maar onder op staat Dimarzio made in USA gegraveerd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    12 september 2013
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    49

    Standaard

    Als je op yt kijkt zie je dat MK het nummer live ook op een strat speelt....
    Als het hem uit komt doet hij het waarschijnlijk ook op zijn pensa suhr met actieve elementen..... voor wat het waard is....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel31 Bekijk bericht
    Als je op yt kijkt zie je dat MK het nummer live ook op een strat speelt....
    Als het hem uit komt doet hij het waarschijnlijk ook op zijn pensa suhr met actieve elementen..... voor wat het waard is....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    MK maakt zich veel minder druk over z'n gitaar dan de lui die perse zoals hem willen klinken

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Zo zwart/wit ligt dat natuurlijk niet.
    Ik ben meer een roeiert met de riemen maar ik mag graag weten wat iets doet tikken.
    Van Knopfler vind ik zijn LP sound in Brothers in Arms prachtig dus daar ben ik ingedoken en ik geloof dat ik wel degelijk iets heb opgestoken van zijn manier van spelen in dat nummer. Niks bijzonders, zo werkt progressie bij iedereen.
    MK speelt die solo ook op zijn Pensa inclusief 80's zaagtand amp en zweetbandjes.
    Moet hij weten, lacht ie nou zelf ook om.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top