Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Cover Ronny Jordan's 'Blues Grinder'

    Weer eens een oefenruimte-opname van mijn band Tracin' Tracy. Wel een 'oefenruimte-plus' opname, want opgenomen met m'n Zoom R16 en wat betere mics, maar wel op het aanwezige oefenruimte instrumentarium (afgeragt Pearl drumkitje, wazige Hartke bass amp), de nodige overspraak en repeterende bandjes in aangrenzende ruimten. Dit was take 2.

    Doel van de opname was te experimenteren met de opname setup voor een meer serieuze opnamesessie, maar het klinkt al erg goed zo vond ik zelf. Ben benieuwd naar jullie mening! Goed genoeg om iets serieus mee te doen zo? (Qua gebruiken voor promo-doeleinden bedoel ik, itunes, online-verkoop, whatever). Of is er nog veel ruimte voor verbetering?

    Het is een cover van Ronny Jordan, genaamd Blues Grinder, lekkere tune om te spelen.

    Enjoy!

    https://soundcloud.com/jasper-kuper/blues-grinder
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2

    Standaard

    Ik vind de opnames op jullie site beter klinken. Die had je toch ook met de Zoom gemaakt?

    Drums klinken hier agressiever in het hoog. Vraag me af of ik de sax en gitaar wat minder hard zou doen tov de ritme sectie. Stereo van gitaar en sax lijkt ook wat extreem, komt denk ik vooral doordat ze ook erg droog zijn opgenomen. Alles lijkt net te veel compressie te hebben. Kan natuurlijk ook met soundcloud te maken hebben.

    Hoe doe je de drums qua miking? Bas via DI, microfoon of allebei? Gitaar één microfoon, neem ik aan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Dank voor je uitgebreide antwoord!

    Ja, de opnamen op de site zijn ook met de Zoom opgenomen. Ik heb hier in de eindmix inderdaad het hoog wat opgepoetst, maar misschien heb ik dat wat te fanatiek gedaan. Net als de compressie misschien. Ik ga daar nog eens naar kijken dan (of het inderdaad Soundcloud is of niet), thanks.

    Bas is via de DI-out inderdaad, gitaar met een e609 tegen het speakerdoek, sax met een Superlux clip-on mic (opnamen op de site met een SM-57 denk ik). Drums met SM77 voor snare, D112 voor de kick (naast de klopper) en voor de overheads een Nady PCM-100 condensator en een Superlux H6a condensator. Alles heel minimaal en simpel, maar 7 kanalen gebruikt op de Zoom, dus ik heb er nog één over ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4

    Standaard

    Ik kan voor het allergrootste deel Harald’s analyse goed volgen.
    Ik denk dat meer techniek niet het antwoord is. Dat zegt ie ook niet hè, dat even voor de zekerheid.
    En ik ga me er niet mee bemoeien ook. Gebruik het 8e spoor voor de koffiepauze. Klinkt het net als in de kroeg.

    Een andere koers? Ik zou het iets lanzamer spelen. Een beetje luie groove. Dan kan de sax de riedeltjes bijhouden. Dan komt het accent ook meer te liggen op wat er allemaal goed gaat. En da’s al heel wat zo voor take 2.

    Ik gok dat als de sax het twee keer heeft bijgehouden, hij het nooit meer laat slippen. Ik vonnet gwoon lekkur.
    Fijne bende. Bandje.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    cool, klinkt vett!! enige wat ik voor jazzy stuff mss niet zou doen is opnemen met een clipon op sax.

  6. #6

    Standaard

    Mijn commentaar was alleen over de opname. Dacht dat dat de vraag was. Qua spel lekker gespeeld. Enige aandachtspuntje dat ik had was dat sax en gitaar het niet helemaal eens zijn over het thema. Zitten een paar kleine dingetjes in die jullie net anders spelen.

    Stoort me trouwens niet, er zijn van die bezettingen waar de themaatjes min of meer unisono worden gespeeld, maar losjes. En er zijn andere waar ze het heel strak uitwerken. Kan allebei in dit genre wat mij betreft. Viel me vooral op omdat onze saxofonist er nogal op let. (en er gelukkig ook mee kan leven als er soms kleine verschillen zijn...) Hij hangt nogal aan uitgeschreven partijen. Ik heb me daar maar bij neergelegd (zolang het niet te zot wordt. Een glissando naar een noot toe in de Chicken had hij uitgeschreven in aparte noten, en vervolgens speelt hij ze ook echt allemaal apart... dat was echt een "no go" voor mij. Maar daardoor let ik er ook wat meer op.

    Zat al te denken dat we misschien eens een dubbelconcertje moeten organiseren. Maar wij spelen wat losser, en meer richting jazzrock en fusion.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Standaard

    Je hoort de compressie wat soundcloud toepast aan de bekkens en hihat ( ik bedoel wat mp3 met een origineel signaal doet als de compressie te veel is ).
    Daar kun je zelf niet zo bijster veel aan doen. Antwoord op de vraag of je dit voor promotie doeleinden kunt gebruiken: waarom niet? Lijkt mij toch dat je hier duidelijk kunt horen wat jullie in je mars hebben!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Thanks for the comments guys! Qua opnametechniek zitten er op dit moment zeker compromissen in, inderdaad zou ik de sax niet met een clip-on opnemen als we 'voor het eggie' gaan (was noodoplossing omdat er geen microfoonstatieven meer waren). En bas en drum nemen dan hun eigen spulletje mee, niet de oefenruimte-inventaris. Dit was echt bedoeld om wat nieuwe dingen uite te proberen qua opname technieken; kick mic naast de klopper bijvoorbeeld - heeft goed uitgepakt.

    Ik had de post expres in sounds geplakt om ook qua spel feedback te krijgen, dus bedankt daarvoor! Dat van het niet exact unisono is een goede, ga ik eens wat meer op letten. Op zich vind ik het wel een beetje bij de losse feel horen, ik heb erg veel oude Blue Note opnamen waar ook niet heel strak unisono wordt gespeeld, een beetje nonchelance mag vind ik. Maar het mag niet te erg worden natuurlijk.

    @Harald: dat dubbelconcert klinkt leuk, waarom niet!

    Dank voor jullie tijd en moeite!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Heerlijk! Even geen zin in analyitisch commentaar op de mix enzo. Ik ga m even afluisteren. Je bent een van de weinige gitaristen hier die jazz speelt, gaaf gaaf gaaf.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Heerlijk! Even geen zin in analyitisch commentaar op de mix enzo. Ik ga m even afluisteren. Je bent een van de weinige gitaristen hier die jazz speelt, gaaf gaaf gaaf.
    Thanks man!

    Ja opvallend weinig jazzgitaristen hier, jammer :-(

    Maar hier in Den Haag kom je in de kroegen bijna uitsluitend jazz tegen. Zal wel door het conservatorium komen?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top