Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 41
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    IS dit zo? Nog nooit zo meegekregen.
    Ja, zeker bij akoestisch gitaar is een dunnere plectrum meer voor de hand liggend voor akkoorden strummen. Iets minder attack. Elektrisch (slag en solo) speel ik altijd met de paarse Tortex, maar voor akoestisch kampvuur rammen is dat eigenlijk iets te dik. Dan is iets meer souplesse net iets fijner, klinkt wat gelijkmatiger.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Ik begon eindelijk iets van een beetje toon te krijgen toen ik, jaaaren geleden, op mandoline een Dawg (Grisman) plectrum ging gebruiken. Dikker, stugger, maar zachter dan wat ik voordien gebruikte.

    OK, het instrument helpt ook (Gibson A-5L).
    Toen kreeg ik van een mandolinespeler met wie ik als banjospeler optrad een Wegen M 150 (door Harald al genoemd).
    Nou, dat was van alles nog een schepje meer: volume, toon +25%....

    Inmiddel gebruik ik deze ook voor gitaar, ook die ging er op vooruit.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    dikte maakt mij niet zoveel uit, wel stijfheid al is dat natuurlijk gerelateerd.
    Hihi tien tkenes

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ja, zeker bij akoestisch gitaar is een dunnere plectrum meer voor de hand liggend voor akkoorden strummen. Iets minder attack. Elektrisch (slag en solo) speel ik altijd met de paarse Tortex, maar voor akoestisch kampvuur rammen is dat eigenlijk iets te dik. Dan is iets meer souplesse net iets fijner, klinkt wat gelijkmatiger.
    Definieer aftack?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    De tik die je hoort als je een snaar pickt. Als je een dikkere plectrum gebruikt, hoor je duidelijker zes keer een tik dan wanneer je een zachtere gebruikt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Wat klink je trouwens opgefokt en kortaf, of is dat slechts mijn perceptie?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Wat klink je trouwens opgefokt en kortaf, of is dat slechts mijn perceptie?
    Compleet jouw perceptie. Goed dat je t opmerkt. Hier heb je bij mij nl volgens mij standaard last van. Kortaf? Ja beetje, druk. Opgefokt? Echt totaal géén idee wat je daartoe drijft

    Die tik, wees eens wat preciezer? Aftack is zoals jij weet het eerste stukje in een typische ADSR verdeling. En bestaat dus minimaal uit de parameters %tijd en %amplitude. Bij een dunnere plectrum is er sprake van een kortere tijd, maar minder energie. Dus de Aftack tijd is korter (wat men associeert met 'meer Aftack'), maar is de piek ervan ook minder (wat men dan juist weer met 'minder Aftack' associeert).

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    voor het softere strumwerk verkiezen sommigen een dun plectrum omdat puntige timing dan minder noodzakelijk is, mag dan wat losser. Vereist ook minder acuratesse. imo is voor een strakke timing en zeker voor uptempo en dynamiek mogelijkheden een dikker stijver plectum een noodzaak. Nog meer controle heb je met de naakte vingers en nagels, maar dat vergt ook meer techniek.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Compleet jouw perceptie. Goed dat je t opmerkt. Hier heb je bij mij nl volgens mij standaard last van. Kortaf? Ja beetje, druk. Opgefokt? Echt totaal géén idee wat je daartoe drijft

    Die tik, wees eens wat preciezer? Aftack is zoals jij weet het eerste stukje in een typische ADSR verdeling. En bestaat dus minimaal uit de parameters %tijd en %amplitude. Bij een dunnere plectrum is er sprake van een kortere tijd, maar minder energie. Dus de Aftack tijd is korter (wat men associeert met 'meer Aftack'), maar is de piek ervan ook minder (wat men dan juist weer met 'minder Aftack' associeert).
    Volgens mij was ik al redelijk precies, maar goed. Je hebt gewoon wat minder piekgeluid bij het aanslaan, waardoor je een wat gelijkmatiger totaalgeluid krijgt. Het gaat ook iets minder hard, maar inderdaad minder energie, dus relatief minder verlies van volume na het aanslaan.

    Maar ik kan het heel erg gaan uitleggen, het beste is natuurlijk zelf ervaren. Heb je een western gitaar? Ga maar eens een liedje spelen met wat open akkoorden, maakt niet uit wat. Een G, een C en een D akkoord of zo. Doe dat eerst eens met een lichtgrijze nylon plectrum, en daarna met een big stubby van 3mm.

    Let wel, het gaat hier om akoestische gitaren, daar speel je anders slaggitaar mee dan op een elektrische. Maar dat had je al wel in de gaten toch?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hangt toch vooral af van speeltechniek hoor KimWilson. Bij dikkere snaren hoor je bovendien een dun plectrum als het ware flapperen tussen de snaren, het veert namelijk mee

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top