Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 41
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    ik speel al een tijdje ... ja, decennia intussen... met 4 of 5 mm dik,
    punt gepolijst, in mijn geval voor rechtshandig gebruik.
    Speel je als rechtshandige met een linkshandig plectrum, dan klikt het ipv dat het klinkt.
    Geeft, op akoestische gitaar, een vrij percussieve attack, zowel voor solo als akkoorden.
    Vroeger schildpad, nu galalith.
    F.

  2. #32

    Standaard

    Tussen 4 en 5mm dik... mijn god! Heb je daar een foto van?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Compleet jouw perceptie. Goed dat je t opmerkt. Hier heb je bij mij nl volgens mij standaard last van. Kortaf? Ja beetje, druk. Opgefokt? Echt totaal géén idee wat je daartoe drijft

    Die tik, wees eens wat preciezer? Aftack is zoals jij weet het eerste stukje in een typische ADSR verdeling. En bestaat dus minimaal uit de parameters %tijd en %amplitude. Bij een dunnere plectrum is er sprake van een kortere tijd, maar minder energie. Dus de Aftack tijd is korter (wat men associeert met 'meer Aftack'), maar is de piek ervan ook minder (wat men dan juist weer met 'minder Aftack' associeert).
    No flame intended Fusion maar dat kortaf is niet alléén KW's perceptie. Ook de mijne af en toe. Intussen ben ik ook geen heilige als het gaat om in duscusies stappen met gestrekte benen dus who cares....

    Daarnaast definieer je die attack heel mooi volgens de theorie maar begreep ik exact wat KW bedoelde met z'n "meer attack". Al helemaal omdat ik het niet per se met je eens ben dat dunner plectrum kortere tijd betekent. Die tijd is in beide gevallen gelijk omdat je die zelf compenseert om je timing correct te houden. Met een dikker plectrum is er dus meer energie dan met een dunne. En dus een sterkere attack.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Sorry maar hoe kun je uit drie korte zinnetjes zo der enige emotie ("is dit zo?", "nog nooit zo meegekregen" en "definieer Aftack") nou halen dat ik opgefokt zou zijn?

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Dat gezegd hebbende, volgens mij kun je die timing helemaal niet corrigeren, want je zou dan dus langzamer moeten aanslaan, en dit is volgens mij nauwelijks te bewerkstelligen

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Sorry maar hoe kun je uit drie korte zinnetjes zo der enige emotie ("is dit zo?", "nog nooit zo meegekregen" en "definieer Aftack") nou halen dat ik opgefokt zou zijn?
    Het gaat er niet om wat je er uithaalt. Het gaat er om hoe het overkomt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Dat gezegd hebbende, volgens mij kun je die timing helemaal niet corrigeren, want je zou dan dus langzamer moeten aanslaan, en dit is volgens mij nauwelijks te bewerkstelligen
    Het leuke is dat je er de donder op kan zeggen dat je, hoewel je blijkbaar denkt dat je het niet kan, het wel doet. Op het moment dat ik jou een ding dat je kent laat spelen met een ander plectrum zul je zeker weten zorgen dat je ritme, al dan niet met band of backingtrack, weer klopt. Dat zal wss betekenen dat je met meer of minder kracht aan gaat slaan maar, omdat je wil dat je timing correct is, zul je je aanslagsnelheid, gaat aanpassen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Het gaat er niet om wat je er uithaalt. Het gaat er om hoe het overkomt.
    ik kan me niet voorstellen dat in die drie zinnen ook maar iets zit dat opgefokt overkomt op iemand. Maar goed...

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Het leuke is dat je er de donder op kan zeggen dat je, hoewel je blijkbaar denkt dat je het niet kan, het wel doet. Op het moment dat ik jou een ding dat je kent laat spelen met een ander plectrum zul je zeker weten zorgen dat je ritme, al dan niet met band of backingtrack, weer klopt. Dat zal wss betekenen dat je met meer of minder kracht aan gaat slaan maar, omdat je wil dat je timing correct is, zul je je aanslagsnelheid, gaat aanpassen.
    Ik betwijfel het in deze, maar wellicht heb je gelijk. Ik kan wel eens een testje doen en de audio sterk uitvegroten en de Aftack meten.

  10. #40

    Standaard

    Doen!!

    Maar doe dan 2 metingen:
    1) Amplitude waarbij je uiteraard de noot exact even hard en even snel aanslaat zodat echt het enige veschil het plectrum is. Post trouwens wel even een beschrijving van je meetopstelling.
    2) een FFT van het frequentiespectum van je aangeslagen noot over die Attack periode. Ik geloof dat je iets te veel bezig bent met die amplitude en iets te weinig met het concept dat die ADSR curve ook invloed kan hebben op andere facetten van je klank. Bijvoorbeeld de harmonische content.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top