Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard Waarom hebben dezelfde seymour duncan pickups verschillende output?

    Ik heb een stratocaster met texmex pickups en een Seymour duncan little 59 in de brug die ik eigenlijk erg goed vind (gewoon gewisseld met de texmex brug pu, geen coilsplit en de originele 250K pot).

    Nu ben ik van plan om een van mijn strats om te bouwen naar twee humbuckers en was ik op zoek naar een setje humbuckers die wat in mijn smaak zouden vallen.

    Ik vond het eigenlijk best moeilijk om een keuze te maken en ik ben een eeuwige twijfelaar dus dat maakt het allemaal nog wat moeilijker qua vergelijken en toen viel me iets op.

    Als ik naar de little 59 kijk dan heeft deze een output van 11.7K (klinkt echt te gek in mijn strat dus dat was mijn "safe keuze" voor een full humbucker.

    Maar als je dan kijkt naar de gewone 59 bridge humbucker heeft deze 8.2K en de trembucker heeft dan weer 8.5K (wat nu wel niet zo'n groot verschil is)

    Het verwonderde mij dat er zo'n groot verschil is tussen de little 59 en de trembucker maar ik dacht dan dat dat misschien komt door de verschillende formaten.

    Maar als ik dan kijk naar bv de JB dan heeft de JB jr 15.2K, de JB humbucker 16.6K en de trembucker 17.4K, dus daar is het verschil net het omgekeerde dan bij de 59 reeks.

    Is er misschien iemand die weet wat het plan daarachter juist inhoud?

  2. #2

    Standaard

    Minder output zoals de 59 zal dynamischer klinken dan de JB jr die je aanhaald.
    Aan de andere kant heeft die JB weer vette mids. Meer output is niet per definitie beter of slechter.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3

    Standaard

    Ik heb 2 jaar geleden nog een setje van twee pups gekocht die identiek waren. Nieuwe pups. Opzettelijk identiek. Voor pakweg 1975 was alles identiek. En had je geen hetere pups voor bij de brug.
    Ik weet geen barst van namen en impedanties, en ben ook niet genoeg geïnteresseerd om me dat eigen te maken.

    Als ik je een raar advies mag geven? Ga wat meer af op wat je oren je vertellen. Als je dat dan aan de hand van getallen wilt controleren, soit.
    Maar jij draait dat proces om. Niet de beste methode imo. Probeer wat te lenen, zodat je er een paar weken op je gemak (en in verschillende settings thuis, tijdens oefenen in een hok) naar kunt luisteren en kunt zien of het je aanspreekt.

    ‘t Is maar een mening natuurlijk.....
    Succes!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Ik heb me misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt.

    Het gaat me niet over de verschillen tussen de lage op hoge output pickups op zich.
    Maar meer over de verschillen tussen, wat eigenlijk dezelfde pickup zou moeten zijn.

    Bv de 59 trembucker is de versie van de 59 humbucker met ietsje meer pole spacing, maar er is toch een verschil in output terwijl het dezelfde pickup zou moeten zijn, en bij de single coil versie ervan is er dan opnieuw een ander verschil.

    Wat Gus hiervoor zegt is hetgeen ik gedaan heb om mijn pickup keuze te maken inderdaad, gewoon een paar gitaren van vrienden geleend en daaruit maak ik een keuze. Het maakt me ook niets uit of de ene dit of dat heeft qua specs hoor, zolang het lekker klinkt is het goed.

    Maar het viel me gewoon op en ik dacht dat iemand misschien wist waarom dat zo is.

  5. #5

    Standaard

    Ahhhhh....., nu snap ik het. Zoals gezegd, hier weet ik niets van.
    Kan je dus niet helpen.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #6

    Standaard

    DC geeft in principe enkel de gelijkstroom weerstand aan en zegt, zonder erbij te vertellen welke dikte van draad, type magneten, aantal wikkelingen etc, niks over de signaalsterkte/output.

    Langere draad geeft meer DC weerstand dan kortere draad.
    Dunnere draad geeft meer DC weerstand dan dikkere draad.

    Doorgaans wordt ervanuit gegaan dat een hogere DC weerstand het gevolg is van meer wikkelingen (langere draad=meer weerstand) en dus hogere output want meer wikkelingen geeft bijvoorbeeld wel hogere output.

    Maar het kan ook andersom: 1.000 wikkelingen met heel dunne draad kan meer DC weerstand meten dan 2.000 wikellingen met dikkere draad, en ondanks de hogere Ohmse DC weerstand zullen die 1.000 wikkelingen toch een lagere output geven.

    De 'trem' versies in je voorbeelden zijn voor brugpickups in gitaren die een tremolo hebben en (daardoor) een bredere pole piece spacing hebben.
    Doordat de poles iets verder uit elkaar staan is de lengte van 1 wikkeling iets langer dan bij de standaard versie en zie je een iets hogere totale DC weerstand, want er is meer draad nodig om tot hetzelfde aantal wikkelingen te komen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    DC geeft in principe enkel de gelijkstroom weerstand aan en zegt, zonder erbij te vertellen welke dikte van draad, type magneten, aantal wikkelingen etc, niks over de signaalsterkte/output.

    Langere draad geeft meer DC weerstand dan kortere draad.
    Dunnere draad geeft meer DC weerstand dan dikkere draad.

    Doorgaans wordt ervanuit gegaan dat een hogere DC weerstand het gevolg is van meer wikkelingen (langere draad=meer weerstand) en dus hogere output want meer wikkelingen geeft bijvoorbeeld wel hogere output.

    Maar het kan ook andersom: 1.000 wikkelingen met heel dunne draad kan meer DC weerstand meten dan 2.000 wikellingen met dikkere draad, en ondanks de hogere Ohmse DC weerstand zullen die 1.000 wikkelingen toch een lagere output geven.

    De 'trem' versies in je voorbeelden zijn voor brugpickups in gitaren die een tremolo hebben en (daardoor) een bredere pole piece spacing hebben.
    Doordat de poles iets verder uit elkaar staan is de lengte van 1 wikkeling iets langer dan bij de standaard versie en zie je een iets hogere totale DC weerstand, want er is meer draad nodig om tot hetzelfde aantal wikkelingen te komen.
    Dank voor jouw uitleg, dit klinkt inderdaad heel aannemelijk.
    Dus eigenlijk is het dan mogelijk dat de drie versies van dezelfde pickup verschillende output waardes hebben, maar door verschillende draad diktes toch ongeveer hetzelfde gaan klinken? Zie ik dat zo goed?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Je zou willen dat producenten de output in millivolts zouden aangeven. Maarja, zolang die producenten zelf het hardste meedoen met de verwarring...
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    DC resistance zegt eigenlijk weinig over een pickup: is gemakkelijk meetbaar en geeft grosso modo een idee van output (vooral directheid van dat volume: hotte pickups klinken meer in your face, low output rijker en meer dynamisch). In principe bepaalt de hoogte en de breedte van de pu bobbin hoeveel wikkelingen erop kunnen maar dan nog: een kleine bobbin kan je hotter maken met dunnere draad enz... verder zijn de magneten, de vorm van de bobbin en hoe de pu's gewikkeld zijn ook belangrijke parameters.
    Maar die zijn vooral belangrijk voor pu winders ifv reproductie. Wat Gus zegt klopt: gebruik vooral je oren.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De 59 normaal en Trembucker schelen iets omdat de trembucker een bredere bobbin heeft.

    de Lil59 gebruikt een volledig andere draadsoort dan de 'gewone' 59, dunner met een dunnere isolatie, gewonden om te klinken als de 59. (ongeveer).

    Das 't verschil.


    OH en DC weerstand is GEEN maat voor de output.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top