Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard Kortgesloten wikkeling trafo door montagebouten.

    Het schijnt zo te zijn dat je door foute montage van een trafo via de bouten een kortgesloten wikkeling kunt maken waardoor de zaak heet wordt en je een grote primaire stroom krijgt. Ik heb hier een gewone EI trafo met in de vier hoeken gaatjes van 5 mm waar ik M5 bouten doorheen steek. Die passen maar net. Deze maken sluiting, via de kapjes en/of de lamellen. Is dat een probleem? Of wordt het pas een probleem als die bouten weer sluiting maken via het chassis, als de trafo daarop gemonteerd is. Hoezeer moet ik de bouten isoleren?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik heb de primaire stroom gemeten met en zonder kortgesloten bouten en kap. 88 mA voor de kale trafo, 87 met bouten en een kap. Maakt geen zak uit dus. Goed om te weten. Trafo is 80 VA geloof ik.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Interessant. Vraag me af of een aluminium plaatje van 1mm dik magnetisme van een choke tegenhoudt, eindbuizen staan er dicht op. Misschien moet de spoel ergens anders, mmm, niet te best zou dat zijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Een choke geeft niet zoveel EMI. Die hoef je niet af te schermen. Bovendien is het laagfrequent, dus weekijzer helpt veel beter dan aluminium. Er is eigenlijk maar één geval in gitaarversterkers waarin de EMI van trafo's aanzienlijk is, en dat is storing van de voedingstrafo die naar de uitgangstrafo wordt gezonden. Dan hoor je dus de magnetisering van de kern van de PT door de speaker, en dat klinkt niet lekker. Dat kun je voorkomen door de kernen van de trafo's haaks op elkaar te zetten, en in een lijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Zoals dit dus:

    En ja, dit is een preview van mijn nieuwe project.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Als ie van binnen er net zo uitziet, proficiat. Mooi!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Het schijnt zo te zijn dat je door foute montage van een trafo via de bouten een kortgesloten wikkeling kunt maken waardoor de zaak heet wordt en je een grote primaire stroom krijgt. Ik heb hier een gewone EI trafo met in de vier hoeken gaatjes van 5 mm waar ik M5 bouten doorheen steek. Die passen maar net. Deze maken sluiting, via de kapjes en/of de lamellen. Is dat een probleem? Of wordt het pas een probleem als die bouten weer sluiting maken via het chassis, als de trafo daarop gemonteerd is. Hoezeer moet ik de bouten isoleren?

    Voor zover ik weet ligt het krachtveld gebundeld in de kern. Jouw veronderstelde wikkeling is er natuurlijk wel maar deze zou dan buiten het krachtveld liggen. Ik heb wel eens geexperimenteerd met wikkelingen aan de buitenkant van de trafo, werkt niet . Ik denk dus niet dat je bang hoeft te zijn van die enkele wikkeling buiten de kern.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Bedankt voor de aanvulling. Ik denk dat dit verhaal van de ringkerntrafo's komt. Daar kan het volgens mij wel een probleem zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Bedankt voor de aanvulling. Ik denk dat dit verhaal van de ringkerntrafo's komt. Daar kan het volgens mij wel een probleem zijn.
    Daar twijfel ik dan ook aan want die heeft maar een centrale bout, dat kan nooit een gesloten kring vormen toch.
    edit: zou je daar een Ubout overheen zetten heb je wel degelijk een vette kortsluit wikkeling.



    Ennehhhh aluminium is geen afscherming voor magneetvelden he! Dacht dat ik ergens zo'n opmerking voorbij zag komen
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 februari 2018 om 23:48
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10

    Standaard

    Het verhaal met ringkerntrafo's is een bekende: Stalen behuizing, in de bodem vastgeschroefd en de montagebout maakt contact met de bovenplaat. De kast vormt dan 1 trfowinding en het kan (moet niet dus) voorkomen dat de deksel zich op dat contactpunt vast"last".
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top