Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    je kan op fender type headstock stringtrees vermijden door de headstock net iets dieper te verzinken, of heel licht en bijna onzichtbaar in een hoek te zetten

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    je kan op fender type headstock stringtrees vermijden door de headstock net iets dieper te verzinken, of heel licht en bijna onzichtbaar in een hoek te zetten
    zou je dat ook kunnen opvangen met van die special tuners, die niet gelijk hoog zijn maar richting de hoge e steeds lager worden?

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik vraag mij af wat mahonie toevoegt dan alleen het extra gewicht?
    Ik heb meerdere gitaren met PAF achtige elementen met allemaal een maple hals. Dit wordt mijn eerste met mahonie hals, dus ik denk dat ik dan met een redelijke zekerheid verschillen kan gaan benoemen als hij klaar is. Ook heb ik al eentje met mahonie body en maple hals met een Pearly Gates in de brug die wel zeer OK is maar niet het geluid heeft dat ik nu voor ogen heb. Kijken of de mahonie hals misschien net dat gene heeft/geeft dat ik nu zoek. Geluidsdoel: Het inleidende gep**mel van Mark Knopfler in het nummer "The Trawlerman's Song"
    Dunning Kruger Effect rulez!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    zou je dat ook kunnen opvangen met van die special tuners, die niet gelijk hoog zijn maar richting de hoge e steeds lager worden?
    staggered tuners: hoeft zelfs niet, in de meeste gevallen kan je de stringtrees ook bij standaard fenders gewoon weglaten. wel iets minder relatieve spanning op je snaren.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Sowieso helpen die staggered tuners maar beperkt; het hoogteverschil tussen de langste en de kortste is niet zodanig dat je er bij een strat een gelijke hoek over de topkam bij alle snaren mee maakt.
    Ik kan me voorstellen dat het helpt als je nét last hebt bij de hoge e, dat het helpt.

    @barno, heb jij goede ervaringen met een verdiepte kop?
    Heb het weleens geprobeerd maar als ik dan 4 graden aanhield bij de hoge e, was de snaarhoek bij de lage e wel erg fors, niet handig met trem, vond ik.

  6. #16

    Standaard Snaargeleiders

    Ik sleutel continue aan mijn gitaren om details te verbeteren maar een 'classic' headstock als op een Telecaster met één snaargeleider voor de E en B snaar heb ik nooit als problematisch ervaren. Dus ga deze Telecaster hals van mahonie ook gewoon maar zo maken. Vroeger had ik altijd 2 snaargeleiders er op. Maar sinds een tijd zet ik die voor de G en D snaar er niet meer op want die blijkt , ondanks mijn soms harde (bewuste) aanslag, niet nodig. Daarentegen echt wel nodig voor de hoge E snaar, want die speel je er zo vanaf. Ik heb dan altijd van die Graphtech snaargeleiders. En ook Graphtech top kammetjes. Met een Vibrato mishandeling heb ik nauwelijks last van ontstemmen, zeker niet bij normaal gebruik.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Staggered tuners, een minimale hoek en je topkam niet te ondiep en je hebt geen stringtrees nodig. Iets dieper maken kan ook. Maak je hoek niet te groot. Je wilt, wanneer hij vlak ligt, de kop net van het oppervlak hebben.

    Wanneer je mahonie niet helemaal vertrouwt, neem dan kwartiers mahonie. Ietsjes duurder, maar wel stabieler. Verschil tussen dosse en kwartiers merk je wel in hoe een gitaar reageert. Voor een strat liever dosse, maar met een tele zou ik rustig kwartiers nemen.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Sowieso helpen die staggered tuners maar beperkt; het hoogteverschil tussen de langste en de kortste is niet zodanig dat je er bij een strat een gelijke hoek over de topkam bij alle snaren mee maakt.
    Ik kan me voorstellen dat het helpt als je nét last hebt bij de hoge e, dat het helpt.

    @barno, heb jij goede ervaringen met een verdiepte kop?
    Heb het weleens geprobeerd maar als ik dan 4 graden aanhield bij de hoge e, was de snaarhoek bij de lage e wel erg fors, niet handig met trem, vond ik.
    ik bouw geen fenderoïden maar ik weet dat het kan van andere goede bouwers. je kan ook de hoek van de lage E verminderen door windingen om de snaar omgekeerd te leggen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top