Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Standaard Mahonie hals maken. Hoe de headstock maken?

    Ik ga een mahonie hals maken voor een Telecaster model met de stemsleutels zes op een rij zoals een originele Telecaster headstock. Maar wat is volgens jullie (de makers van halzen van mahonie) Dé manier om de headstock te maken:
    -Doorlopend vanuit de hals, uit één dikke plank hout, dus niet gelijmd, dus net als bij een Maple hals?
    -gelijmd, net zoals bij een Les Paul?
    -en dan 'hoe gelijmd', in een hoek of 'verzonken' door in het verlengde met de hals er 'horizontaal' tegen van te lijmen.

    Gedachtegangen en vooral ervaringen met het bouwen van een mahonie hals, met stemsleutels aan de bovenkant op één rij, zijn welkom.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Gewoon uit 1 plank van een inch dik halen. Los toetsje erop en klaar.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    ik begrijp niet zo goed waarom je denk dat bij een andere houtsoort ook een andere bouwwijze hoort. Als je een telehals maakt (wat voor mij betekend zonder halshoek), maak je die 'doorlopend' zoals jij dat zegt en laat je die pot lijm maar achterwege.

    ben benieuwd naar de andere bouwers met ervaring in mahonie halzen, Barno, Oigun, Tee?

    grtz

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    wat st robot zegt. bouwwijze heeft niks te maken met houtsoort. Mahonie is een pak makkelijker te bewerken dan maple, dat wel, en mogelijk ook iets minder sterk maar meer dan sterk genoeg voor een verzonken teleheadstock

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een Les Paul hals is trouwens niet gelijmd maar uit één balk gezaagd. Alleen aan weerszijden van de kop is een stukje gelijmd, wat voor de constructie geen moer uitmaakt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Persoonlijk zou ik een scarf joint maken en de kop achterover laten hellen, en dan die klote snaargeleiders weg laten.....maar dat heeft niks te maken met het mahonie. En ook niet met een conventioneel uiterlijk

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    ik begrijp niet zo goed waarom je denk dat bij een andere houtsoort ook een andere bouwwijze hoort.
    Dank je, dat is precies wat ik even wilde horen en nodig had om verder beslissingen te kunnen nemen. Omdat iedereen in een soort mahonie-stress lijkt te schieten als het over halzen gaat gemaakt van mahonie wilde ik dit even zeker weten, of speciale constructies nodig zijn. Maar niet dus. Dank je.
    Dunning Kruger Effect rulez!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik vraag mij af wat mahonie toevoegt dan alleen het extra gewicht?
    gezien de vele gebroken LP en SG halzen lijkt het niet het meest stevige en zou ik ieder geval verstevigen met carbonstrips.
    maar misschien is dat overkill

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan hem ook uit meerdere stukken maken met evt een strip als bv wenge in het midden. Gegarandeerd herl stevig

  10. #10

    Standaard

    Omdat ik al een paar Tele's heb gebouwd met 'classic' headsocks' (halzen heb ik zelf gekocht) vind ik het wel mooi als nummer 6 dezelfde headstock heeft met van die klo*te snaargeleiders :-)
    Dunning Kruger Effect rulez!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top